Skyhög genomsnittlig tjänstepension

Men herregud, vad är det att fortsätta dividera och argumentera om i det oändliga :woman_facepalming:

Du skrev bevisligen;

…. och det kan vi konstatera är helt uppåt väggarna fel. Så varför pudlar du inte bara och säger att du uttryckte dig slarvigt med den formuleringen…. sen, end of diskussion :woman_shrugging:

6 gillningar

Du skrev att de flesta har 10-30 miljoner i TP när de är 55 och det ör helt fel. Visst har du egentligen förstått det nu?

4 gillningar

Nej, det kan vi inte alls “konstatera”. Du citerar ett kort inlägg som om det vore ett statistiskt påstående om hela Sveriges befolkning. Diskussionen förs på RikaTillsammans, där deltagarna generellt har betydligt högre inkomster, större sparande och större intresse för privatekonomi än genomsnittet.

I den kontexten är 10–30 Mkr i tjänstepension vid 55 års ålder inte något orimligt spann för många som gör karriär i privat sektor och har premiebestämd tjänstepension. Det betyder inte att det gäller alla.

Om formuleringen borde ha varit “många här” eller “många i målgruppen” i stället för “de flesta” kan man diskutera. Men att därifrån dra slutsatsen att hela resonemanget är “helt åt väggarna fel” är ett betydligt större logiskt hopp än den ursprungliga formuleringen. Det blir mer fokus på ordval än på sakfrågan.

2 gillningar

90k är en bra bit över 90:e percentilen, förmodligen runt 99:e percentilen.

Du verkar ha en egen separat diskussion som sprungit iväg från ursprunget, kan du inte bara erkänna att du hade fel om att alla / de flesta kan få 10-30msek pension till 55 så att den diskussionen kan dö någon gång?

6 gillningar

Det börjar närma sig Bill Clinton “it depends on what the definition of is is” nivåer av tankeakrobatik kring vad “de flesta” menar…

4 gillningar

Att hänvisa till Sveriges 90:e eller 99:e percentil är ett ganska svagt argument när diskussionen förs på ett forum som sannolikt har en kraftig överrepresentation av personer med höga inkomster, stort sparande och stort intresse för privatekonomi. Det säger inget om hur lönefördelningen faktiskt ser ut bland forumets medlemmar.

4 gillningar

Jo, du skrev det i trådens första inlägg samt ett till några inlägg senare.

6 gillningar

Då får du vara tydligare med vad du menar när du skriver “de flesta” och “alla” för du skrev inte ett ord om att det gällde forumet.

4 gillningar

@moderatorer Dags att låsa tråden kanske? Den går i cirklar och tillför ingenting mer än möjligtvis dålig stämning.

Panicopipoca3d: Man in 3D Glasses Eating Popcorn

5 gillningar

Jag projicerar inte något, min lön (som för övrigt är betydligt högre än de 120 tkr du drar till med) har väl ingen relevans för ditt ursprungliga påstående om hur en vanlig tjänstepension ser ut. Vi är många på forumet och i tråden som har högre tjp än vad du pratade om att du själv har, men det hör ju inte hit alls.

Lite ironiskt att du först säger att din lön är irrelevant och sedan direkt berättar att den är “betydligt högre än 120 tkr”. Vad tillför det egentligen, förutom att skryta? Antingen är din egen lön irrelevant för diskussionen, eller så är den relevant. Du kan inte först avfärda den och sedan använda den som ett auktoritetsargument när det passar.

Om något visar ditt exempel bara att höga löner faktiskt existerar i den här målgruppen. Det motsäger inte att höga tjänstepensioner är möjliga, tvärtom.

Bra jobbat med lönen och TP och så ung!

Hej,

Hela tråden började med att har man tjp så behöver man inte spara så mycket i isk för att gå i pension tidigt.

Om jag utgår från sista skärmdumpen men omkring 430000 kr i lön vid 55 och ett pensionskapital på 21 miljoner. 4% uttag på kapitalet motsvarar 2 månadslöner. Tror nog man är beroende av eget sparande eller en rejäl livsstilsförändring vid pensionering trots det stora kapitalet.

Skämt och sido, har man 430 000 kr i månadslön borde väl ett stort sparande vara enkelt.

Tror min tjp per år om jag går vid 55 motsvarar ungefär 15-20% av min nuvarande lön, så helt andra summor än ovan men likartad procentsiffra.

Det var givetvis en replik på dina direkt felaktiga antaganden och påståenden om att jag skulle projicera pga att ”min bransch” och ”mitt löneläge” inte skulle ge mig förståelse för det du pratar om. Inget annat. Ge dig nu.

Hur tänker du kring det faktum att mångas löner planar ut över tid? Det finns vissa “tröskelbelopp” som många aldrig kommer över, oavsett jobbhoppande eller ej.

2 gillningar

Om man kikar i tråden ”vad har du för lön?” uppger knappt 1/4 av medlemmar (3,7k som röstat) att de har en inkomst över 60 000 kr/mån. Nästan hälften under 45 000 kr/månad.

2 gillningar

Siffror från 2019 är nog inte så relevanta längre :slight_smile:

Sant, men det gör inte att luftslott och flygande enhörningar existerar för det. :unicorn: :rainbow: :castle: :cloud:

1 gillning

Absolut, men man behöver ju inte ta i från andra hållet för att motbevisa en överdrift :slight_smile:

Jag såg det mest som bästa tillgängliga siffror tills årets undersökning är klar.

Vet inte om forumet har mer uppdaterade siffror men annars finns det ju och medianlönen är närmare 10k högre, åtminstone 8k.

Så även om det inte är i närheten av TS fantasi-siffror är det markant skillnad.