Kan flika in med en till privatanställd ingenjör på den nivån.
Vet inte riktigt vad nyanställda får nu, men skulle gissa runt 30-35, garanterat inte över 40.
Kan flika in med en till privatanställd ingenjör på den nivån.
Vet inte riktigt vad nyanställda får nu, men skulle gissa runt 30-35, garanterat inte över 40.
En ingenjör kan vara lite vad som helst så det är svårt att säga något om lönenivån då. Gymnasieingenjör, högskoleingenjör, civilingenjör är lite tydligare tycker jag.
Det finns inte en chans att det här inte är ett trollinlägg.
Ingen kan vara såhär världsfrånvänd
Vet inte om du menar nyexade men med typ 20 års erfarenhet spelar det oftast ingen roll, det handlar mer om vad man gjort och har för tjänst nu.
Däremot tenderar ju civilingenjörer vara mer karriärsdrivna så de hamnat på högre positioner efter den tiden.
En personlig referens så är jag ca 45år, började jobba vid ca 25år och har haft ITP1 sedan start 50/50 fördelat.
Hade en ingångslön på 25kkr och nu dryga 150kkr. Ganska linjär utveckling, dryga 45kkr när jag var 30 år, helt klart över genomsnittet. Ligger på ca 6Mkr I tjänstepension idag. Bör ju troligen ligga över 10Mkr om 10 år, bara inbetalningarna är 3Mkr vid bibehållen lön.
Så visst går det, men 50% traditionall förvaltning sänker avkastningen ganska mycket. Hade varit 1Mkr mee om allt legat I fonder.
Men skulle nog säga att det enbart är någon procent av alla led tjänstepension med den nivån vid 55 år.
Fick en mindre hjärtattack nyss.
75% av min tjänstepension var borta från minpension.se
Visar sig att den inte visar kapital under flytt. Vare sig hos det gamla eller nya bolaget. ![]()
Nej. Jag menade att “ingenjör” inte säger så mycket om vilken lönenivå som är rimlig. Det relaterar inte till någon utbildningsnivå.
Tittar man på statistiken på SI så är lönenivåerna efter 20 år följande (median/medel) :
Civil Ing: 66 / 77
Högskole Ing: 57.4 / 60.7
Gymnasie ing: 53 / 53
Ingångslöner skiljer sig nog en hel del mellan branscher och utbildning. Där jag jobbar brukar vi normalt erbjuda SIs rekommenderade ingångslön när vi anställer civilingenjörer så runt 42 tusen i år.
Du måste också förstå hur få som har så höga löner i Sverige. Det är en väldigt liten minoritet som ens ligger över skiktgränsen. Har man jättehög lön kan man tjäna mycket. Men att ha en lön över skiktgränsen är inte normalt i Sverige och kan inte ses som en normal karriär. De flesta akademiker kommer inte över skiktgränsen, även om visa yrkesgrupper ofta gör det.
Personligen har jag noll intjänad tjänstepension, men det är ju p.g.a. livsval.
”Har man jättehög lön kan man tjäna mycket.”
Ja, det stämmer absolut! ![]()
För referens. Det är vanligt med 40k numera, speciellt i storstäderna.
Edit.
Med andra ord: Det är vanligt bland en minoritet av befolkningen. ![]()
Jag pratade om min arbetsgivare.
Sen brukar de där rekommendationerna alltid ligga en bit över verkligheten, vet ingen från min klass som började på rekommendationen som var då (även om det säkert var några).
Hur mycket påverkar extra studier med studielån i 4-5 år på högskola pensionen jmf med att börja jobba direkt efter gymnasiet? Tidigt sparande till pensionen iom lön, ränta-på-ränta och inget/mindre studielån under flera år borde påverka en hel del.
Har själv ingen högskoleutbildning och mitt tidiga sparande i privatpension har växt bra och ger för närvarande >100K i ränta varje år.
Hur långt är ett snöre?
Om du lägger flera år på att läsa till bibliotekarie eller något annat lågavlönat så är det en stor negativ påverkan jämfört med att börja jobba direkt.
Om du lägger fem år på en kommersiellt gångbar utbildning som blir dörröppnare för en högavlönad karriär så blir det ett helt omvänt scenario.
Nyckeln är att kunna bedöma detta tidigt, och gärna odla ett intresse för sådant som är lukrativt. Själv hade jag gärna målat i olja, spelat elgitarr och klättrat i berg dagarna i ända, men eftersom efterfrågan på dessa tjänster kändes osäker så valde jag att utbilda mig till civilingenjör och göra en corporate karriär istället.
Enig om det och visst kan man försöka sig på en ekonomisk bedömning redan på förhand. Men man kan även göra karriär utan fleråriga kostsamma studier. Min spaning gällde dessa 4-5 år utan inkomst med stora studielån vs. klokt sparande med ränta-på-ränta genom att påbörja karriären tidigare.
Min uppfattning är att man kan komma långt i någon form av karriär även utan papper på att man kan ta till sig kompetens. Man får helt enkelt bevisa det själv på ett annat sätt vilket kan ta lite längre tid men då har man haft lön under tiden och haft möjlighet att påbörja ett klokt sparande tidigare.
Den stora skillnaden är att du har mycket lättare att söka nya jobb med högskola/uni i bagaget. I stort sett alla jobbb kräver det nu för tiden. Skulle säga att det är dumt att hoppas över studierna med argumementet att spara mer tidigt.
Det menade jag inte heller, studier är bra för den som är motiverad och klarar av det. Uttryckte bara att man kan göra en motsvarande bra karriär även utan högre studier.
Sanning med modifikation i min bransch. Jag har haft flera kollegor som jobbat som ingenjörer utan ingenjörsutbildning eller ens YH-utbildning. De har jobbat sig upp från fabriksgolvet. Ofta har de varit väldigt kompetenta, då de inte slösat tre år på saker man aldrig använt, som en annan, utan istället har en djup förståelse för det praktiska. Dock är det nog svårare och kräver mer driv. Jag har aldrig behövt anstränga mig utan har bara flutit med och halvslappat mig igenom 20 års karriär med bra lön. Det tror jag inte man kan göra om man börjar på fabriksgolvet. Då måste man visa framfötterna. Och det har absolut varit en säkrare väg att gå via universitet. Med en AI-framtid där nyexade har svårt att få jobb vet jag inte hur det blir.
Yrkeshögskola är nog tyvärr lite mer oklart. Själva utbildningen är ofta bättre än universitet, skulle jag säga. Jag har undervisat på YH. Men står det mellan någon med YH-examen och någon med universitetsdito så väljer arbetsgivaren den senare. (Med rätta, eftersom den högre prestigen gör att de ambitiösa och kapabla oftast väljer universitetet, även om utbildningen där är sämre.)
Den beskrivningen har betydligt mer igenkänningsfaktor för min del.
Det kan man absolut men det är svårare att byta jobb/få nytt jobb efter ev uppsägning etc