Slog du den genomsnittlige Avanzianens avkastning 2020?

Nej, jag stannade på +9 procent. Xact Hög var tyvärr ett ankare fast på fel sätt. Den upptog tidigare 35 procent av min portfölj under 2020 och eftersom Xact Hög knappt rör sig så blev den ett sänke. Numera är Xact Hög cirka 13 procent av portföljvärdet.

För min del landade jag på drygt 20 % plus. Jag har en portfölj med LF globalfonder, Spiltan räntefond dessa båda var inte uppseendeväckande men Proethosfonden blev däremot en riktigt bra investering. Resten i portföljen är aktier, 12 styck, som jag i princip låter vara. Jag köper lite och balanserar om när något bolag sticker iväg, räddar vinsten genom att placera om för att öka innehav i andra bolag. Det kan ju ta sin lilla tid innan man har en bra bas med aktier. Mitt enkla nöje eller min lekhink utgörs av investmentbolag, fastigheter, skogsföretag, industri och medicin. Känns tryggt med spridningen och avkastningen gör mig glad.

22+% men har bara haft det som en lekhink senaste 3 månaderna. Mycket att tacka Nio och SBE då jag hade turen att pricka innan de flög upp. Som nybörjare på detta kändes det roligt med en liten lekhink, tack för dina tips Jan!

1 gillning

Hej!

De pengar jag har på Avanza är mina ”lekpengar” som jag mentalt har tänkt bort att jag har. Jag hoppas att detta gör att jag inte gråter om de skulle försvinna. Men detta årets investeringar där har gjort att jag har mer pengar där än vad jag har på mitt lysa-konto där jag sätter undan pengar på lång sikt.

Mitt lysa-sparande har under året gått plus med 2,48% medans mitt konto på Avanza har gått plus med 319,48%

5 gillningar

Kunde inte låta bli. :joy:

2 gillningar

Sedan när jag väljer stoppa allt 100% Plus Allabolag Sverige index börjar du tjata att det är fel på riskjusterad avkastning och börjar jämföra det med Holländska börsen!? Man får inte betalt för den risken man tar investera i hemma marknad 320 st aktier . Även om man slipper avbränning på källskatt med hela 0.30% årligen för att vara lite Global och investera efter forskningen istället efter historik och billigare . :pensive::thinking:. Varken du eller småspararguiden hillar dyra försäkringar. Det är här vi betalar riktig dyr försäkring på total summa med 0.30% i avg. Antagligen kommer vi aldrig behöva utnyttja den dyra försäkringen :thinking:

Lysa gick inte så bra men RT portföljen gick fint och min lekhink gick utmärkt tack vare Sedana Medical👍

Lysa gick inget bra för att USD sjönk med nästan 20% mot SEK . Men det är väl ingen här som tror att skvalpvalutan SEK kommer stå sig när börsen kraschar. Fortsätt investera på Lysa som kommer du bli glad att Lysa innehaven har gått ned med några procent när OMX30 ligger minus 20. :slight_smile:

1 gillning

Hur vet du det att ingen här som tror på den breda Sve index? Så dåligt är inte Sek och Sve breda index har klarat sig riktigt bra i 50 år under alla världs kriser. Sve breda index följer riktigt bra världs index. Sveriges breda index kommer att klara sig bra även i framtiden utan att vi spekulerar valutan. Vad ä det fel på Sek och vad är fakta som gör dig så negativ till Sverige och breda Sveriges börs?:thinking::grin::+1:

Det är inget fel på svenska börsen förutom att när det är björnmarknad så tenderar den svenska börsen gå ned mer jämfört med Dj och SP500. Att jag kallar SEK för en skvalpvaluta är för att på 60-talet var en CHF lika mycket som en SEK, idag är den kostar en CHF 9,20SEK. Sveriges strategi att fuska istället för omstrukturering och effektivisering har gjort svenska folket fattiga jämfört med Schweiz tex. Under 20-års tid har kronan varierat från 6-10kr mot 1 USD. Det om något gör SEK till en skvalpvaluta. Säg inte att det går bra för exportföretagen pga valutadopning. Några få ägare blir rika, medan majoriteten får mindre för semesterkassan och utländska varor blir dyrare.

Nja, slog genomsnittlige Avanzaspararen precis- 12,02.

Upp 11% i år och är nöjd med det.:+1:t2:

Har en portfölj med lagom risk för mig men har polare som ökat 150% men den riskbenägna personen är inte riktigt jag.

Ligger man över 8% i snitt per år ska man inte klaga under en 5-årsperiod ligger jag på ett snitt av +15%, det duger för mig.

1 gillning

Jag gjorde det mycket dåligt i år med mindre än 3% avkastning :frowning: att läsa avanzastatistik och artiklar på svenska är fortfarande svårt för mig, men jag hade för mycket i räntefonder och obligationer.

Jag har i grunden börjat från noll i år. Jag har sparat genom åren men aldrig tagit det på allvar och drog mig tillbaka regelbundet. I år fick pandemin och en jobbyte mig i form med bättre vanor. Nu har jag en sex månaders akutfond och mycket mer i investeringar, men behöver för att förstå och distribuera dem bättre. Sedan har jag blivit av med Avanza Auto och kraftigt minskat räntefonderna. Jag hoppas kunna lära mig mer svenska och läsa mer här och få ett bättre resultat nästa år.

1 gillning

@triceratops att snitta 3 % med räntor och obligationer är BRA hur du än vänder och vrider på det.

Ångra inte ett taget beslut för att utfallet inte blev som du önskade. Utfallet beror nämligen på faktorer man inte har kontroll på. Det är ALLTID lätt att ångra beslut i efterhand, det är lite charmen med att investera.

4 gillningar

Nästan 100% procent avkastning på Avanza, lite över 200% på Nordnet, och typ 20% på Lysa. Så jag slog helt klart den genomsnittlige Avanzianen vilket jag gör :+1: för. Får se om jag kan göra det under 2021 också (oklart om resultatet ovan var tack vare min egen fattningsförmåga eller om jag bara hade tur).

Alla mina konton är i princip bara Buy-and-hold, men jag gjorde en ombalansering på kanske 5% av totalbeloppet under 2020 vilket är rätt ovanligt för mig.

2 gillningar

23.7 % Scandion drog ned enormt mycket

Jag sålde alla aktier jag hade på mitt ISK under hösten 2019 så jag hade mycket pengar att handla för efter corona-kraschen. Då köpte jag tillbaka aktierna. +64% under 2020. Nu vet jag att detta bara var tur. Jag lyckades en gång och får inte tro att jag är smart. Nu gäller Aktiestinsens ord; köp och behåll.
Har även lite gamla aktier på vanlig depå och det är typ plus minus noll.
Har satt in på Lysa (efter kraschen) och det har ju gått upp en del. Dock fattar jag inte riktigt hur dom räknar och det hela blir rörigt när man månadssparar och sätter in pengar hela tiden. Jag får det till 19% när jag räknar på värdeökning delat med insatt kapital (jag började med Lysa 2020), dom får det till 31%.
Har fonder hos Avanza som gått bra men svårt att räkna ut i procent hur mycket. Det verkar ju nollställas när man byter fond och blir skitsvårt att räkna när man sätter in pengar emellanåt.
Mitt totala sparkapital har ökat ca 40% under 2020.

3 gillningar

Jag har och har haft en väldig tur med Fortnox och Nibe.
Avanza + 59% : ca 68% aktier / 32% Fonder på ca 80% av kapitalet.
Nordenet + 63%: ca 40% Guld / 60% Fond på ca 3% av kapitalet.
Lysa +18%: Fonder. På ca 4% av kapitalet.
Spiltan +29%: Fonder. På ca 13% av kapitalet.

1 gillning

Imponerande med alla fina avkastningar här i forumet, bra jobbat och stort grattis till er som fick bättre avkastning än den genomsnittlige Avanzianen. :slight_smile:

Jag följer Rikatillsammans 60/40 och 90/10-portföljer och de var dessvärre inte i närheten av så fina siffror, men är långsiktig så hoppas på fin och stabil avkastning på längre sikt. Min lekhink, som jag startade efter sommaren, var dock 22% upp.

1 gillning

tänk på att även i det här forumet har vi en nivå av survivorship bias och samma problematik som på finanstwitter. Man hör bara ”överlevarna”.

En intressant sak. Jag roade mig med att räkna ut snittavkastningen och medianen på dem som delade på finanstwitter.

• Genomsnittsavkastningen var: 60 %
  • Medianen var på 39 %

Just saying…

4 gillningar