Slog du den genomsnittlige Avanzianens avkastning 2020?

Ni som har > +20% i år, hur stor del av ert sparande har ni på Avanza? Är det +20% på största delen av ert investerade kapital?

I mitt fall så har jag 100% på Avanza.

1 gillning

100% hos Avanza, jag tycker att det är enklast att ha allt på samma ställe.

1 gillning

Har ca 40-45% av mina totala investeringar på Avanza…

Man måste komma ihåg att det här är en SJUKT trubbig fråga på flera nivåer. Den säger inget om:

• totalen
  • belopp
  • portföljer
  • fördelning (tex en 60/40 portfölj är ju inte ens jämförbar)
  • etc

Jag kan ta mig själv som exempel. Enskilda portföljer har slagit genomsnittet. Lägger jag till alla pengar på Lysa så har jag inte slagit snittet. Lägger jag till företagens investeringar i onoterade bolag då har jag gjort det etc.

Så att vi håller perspektivet rätt.

Ligger för tillfället på +20%. Inte helt rättvist då jag startade upp med aktier/fonder på avanza i augusti. Är ändå nöjd då jag verkligen inte kunde något alls då och bara lärt mig lite på ytan nu. Men tycker att det är otroligt intressant och är taggad inför ett nytt börsår :grinning:

1 gillning

Har ca 40% hos Avanza. Över alla mina innehav med Lysa, buffert osv så är det närmare 10% upp i år istället för som 20+ på Avanza.

Hur fungerar en aggressiv rika tillsammans? Större andel aktier? :slight_smile:

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Hur gör man för att investera i onoterat?

Orättvis jämförelse dessutom då avanza jämför dem (kanske felaktigt) med 100 procent aktier-exponering.

Yes, jag kör en variant på RikaTillsammans/golden butterfly/all weather portfolio med 40% Aktier och 20% vardera av resterande tillgångsslag.

1 gillning

Aha, det visste jag inte. Ja då ser mitt resultat något bättre ut.

En dum fråga men är det bara för mig som procentsatsen och beloppet inte stämmer överens?

Skiljer nästan 10% mellan kr och % där kr markant mycket bättre, räknar om kr till procent genom att ta årets vinst/total summa på kontot.

Kollar jag per enskilt konto så stämmer de överens men inte totalen som används i uppföljningen…

Kolla gärna med deras kundtjänst. Det kan dock vara en effekt avd tidsviktad avkastning. Opti beskriver det bäst på sin hemsida. Därför kommer här copy / paste från deras hemsida:

Din värdeutveckling i kronor anger mycket pengar du tjänat, jämfört med hur mycket du har satt in. Din (orealiserade) vinst, eller förlust med andra ord.

Din värdeutveckling i procent anger istället hur din portfölj av fonder utvecklats. Den påverkas inte av hur mycket pengar du har satt in. På fackspråk kallas procentsiffran ”tidsviktad avkastning”. Den kan du använda för att jämföra portföljens utveckling med andra sparformer och index. Många av våra kunder har bett oss att visa just den siffran i appen, så därför gör vi det :slight_smile:

Här kommer ett exempel som beskriver när den siffran kan ge en bra bild av din portföljs utveckling:

Låt säga att du sätter in 1 000 kr och att fonderna i din portfölj sedan stiger +10 % i värde under månaden så att din portfölj är värd 1 100 kr i slutet av månaden. Då väljer du att sätta in ytterligare 1 000 kr. Portföljen är då värd 2 100 kr. Månaden efter faller fonderna i din portfölj med −5 % i värde. I slutet av den andra månaden är din portfölj då värd 1 995 kr.

Ett enkelt sätt att beräkna din värdeutveckling i procent är att ta värdet för portföljen (1 995 kr) och jämföra det med dina totala insättningar (2 000 kr). Då är utvecklingen:

(1 995 kr / 2 000 kr) − 1 = −0,25 %

Ett annat mer tekniskt (och rätt) sätt att beräkna din värdeutveckling i procent är att räkna bort effekten av insättningen. Då är utvecklingen:

[ (1 + (10 %) * (1 + (−5 %) ] − 1 = +4,5 %

Så, då är frågan: Vilken procentsiffra ger rätt bild av vilken vinst eller förlust du gjort på pengarna du satt in? −0,25 % eller +4,5 %? I vår mening är det +4,5 %, eftersom det speglar hur din portfölj, som vi rekommenderat till dig, utvecklades under tiden du ägde den. Det är även det sättet att räkna som är standard i branschen…

Vi överväger att börja visa en till procentsiffra i appen, mer specifikt din värdeutveckling i kronor jämfört med dina insättningar. Det kallas ”enkel avkastning” på fackspråk. Men hittills har vi resonerat att två procentsiffror i appen helt enkelt blir för rörigt!

För mig blev det 17% på Nordnet-kontot, där jag har kanske 80% av mina besparingar. Det blev 2 stjärnor på Shareville också.
Större delen är indexfonder, men en del aktiva fonder och aktier finns också.
Överlägset bäst gick Embracer och TIN Ny Teknik. Sämst gick NRC och Pledpharma (två lärorika förluster).
Sämsta beslutet var nog att sälja Enphase alldeles för tidigt under året eftersom den steg fruktansvärt mycket. Men jag lärde mig åtminstone att aktier inte passar mig, även om de faktiskt överlag gick bra för mig i år.

1 gillning

Lyckades med 20,4% på hela innehavet. Köpte intensivt när det såg som mörkast ut vilket har gagnat utvecklingen. Proethos fonder har levererat grymma resultat, spiltan aktiefond investmentbolag har också levererat fint tillsammans med SPP Sverige plus. En lärdom när det slår från -10% till +10% på en dag är att ha några kvalitetsbolag eller börshandlad fond som man kan handla till önskad kurs. Jäkligt svårt att pricka rätt annars. Men å andra sidan. Hur ofta kommer sådana slag att komma igen? I övrigt gjorde vi en riktigt bra slant på goda tiders börstips också. Känner mig helt klart nöjd!

1 gillning

Blev +6% på Avanza. Så givetvis slår jag inte den genomsnittlige spararen på Avanza. Men jag tävlar bara mot mig själv. Med facit i hand så borde jag gått in med mer. Men jag har konstaterat att jag är helt värdelös i att förutspå marknaden. =)

2 gillningar

Join the club. :smiley: Snudd på omöjligt förutspå marknaden. Jag tror på att ha äggen i tusentals korgar. :slight_smile:

1 gillning

Ja, jag slog den genomsnittlige avanzianen. Min svenska aktieportfölj gick upp 32% i år, men mina indexfonder utveckades betydligt sämre. Totalt är jag upp 18%. Jag hade tur (och lite skicklighet) och köpte en hel del på botten i mars och april.

1 gillning

Har bara chans-aktier på Avanza numera, och det visade sig (kanske inte helt oväntat) vara en dålig idé :slight_smile: Resten av sparandet ligger hos Lysa!

1 gillning