Snart ett stort arv

Hej.

Har läst på detta forum i några månader nu, vi har en liten speciell situation. Jag och min fru är just över 40, har 2 st gemensamma barn i unga tonåren där ena sysslar med ridning och andra med hockey. Vi jobbar bägge 2 statligt och tjänar ca 95.000 brutto tillsammans varje månad. Vi har en bostad värderad till 7 miljoner och har 2,3 i lån. Vi har låga tjänstepensioner samt 800.000 i aktier och fritt kapital. Vi kommer nu få in ett arv på 65 miljoner och våran målsättning är att sluta jobba bägge två, iallafall i några år tills barnen blir större samt förvalta kapitalet på ett bra och tryggt sätt för att själv kunna leva det liv vi vill (och i bästa fall kunna ge barnen ett större tillskott senare i livet). Vilket är ta hand om barnen och resa under deras lov och kanske skaffa en finare bil. Inte något mer extra vagant än så. Problemet är att vi vet inte hur vi ska börja, vi är totala nybörjare. Tacksamma för all feedback och tips.

Mvh / Osäkra och lite rädda

15 gillningar

Hej och välkommen

Börja gärna med att läsa texten på denna sida och kolla på videon.

Låt det smälta lite och kom därefter tillbaka hit och ställ lite frågor på sådant du inte förstår eller vill veta mer om eller för att bolla lite tankar.

12 gillningar

Hej, börja med avsnittet @AimHigher postade ovam, sedan fortsätter ni här Rikedom bortom pengar | Börja här

1 gillning

Stort tack för snabba svar, ska göra det.

Vilken möjlighet för er​:+1::+1:

Säg inte upp er omgående- gå ner i arbetstid i stället. För oss som är vana att förvärvsarbeta är det en viktig del i tillvaron att ha den rutinen!

6 gillningar

Jag skulle nog slänga in 20 MKR i fixed income och ha som torrt krut vid en eventuell krasch och som en säkerthet så att man kan sova lugnt om natten. Resten i globala indexfonder med 2-4% utdelning och leva på utdelningen.

Eller kanske rent av ha alltihop i typ value stocks med utdelning. Det är väl tillräckligt med kosing för att man ska kunna överleva även efter en 50%-ig börskrasch. Så kanske ingen ide med räntepapper egentligen. Bara att vänta in en uppgång igen om aktiedepån går ner 30% och forstätta leva som vanligt på utdelningen.

3 gillningar

65M är en rejäl summa, men ifall det efter några år börjar dra iväg med lite större hus, finare bil, kanske en var, flyga first class hela familjen och bo fint under resan osv så kommer de ta slut inom ett decennium eller tre. De flesta lottovinnare är panka igen inom ett par år eller vad det var. Tänk igenom resten av livet och vilka stora poster som kan komma upp. Jag gissar att barnen kommer behöva hjälp med lägenhet om ett tag, kanske också slippa studielån mm.

Fundera igenom varför ni vill sluta jobba, de jag pratat med som slutat jobba för att kunna göra något annat har oftast gått bra, de som slutat jobba för att slippa jobba har det gått sämre för.

Men om ni har en plan och håller er till den har ni möjlighet att bygga välstånd för generationer.

För det första, grattis! Även om arv betyder någons bortgång (beklagar detta givetvis) så är det är inte alla som får en sådan möjlighet :slight_smile: inse hur sjukt tryggt liv ni och era barn kommer få framöver. Det bästa är nog att ta det lugnt och skaffa er en finansiell rådgivare som är vana att ge bra råd för så stora belopp.

Sen nummer två är det nog viktigt att inte försöka prata för mycket om det till folk i er omgivning då det drar till sig konstigt folk och girighet. När det är så stora belopp skulle jag nog också säga upp mig till skillnad från vad andra skriver, ni kan alltid jobba igen senare om ni känner för det.

Om jag vore er, skulle jag spendera majoriteten i olika fonder men behålla en relativt stor del i aktier så att ni bara kan leva gott på utdelningen från aktierna. Då behöver ni inte krångla med att sälja fonder för att ta ut pengar utan kan gott leva på avkastningen av aktierna. De flesta fonder köper mer tillgångar för avkastningen och då får ni både ränta-på-ränta effekten och kan leva på utdelningen.

Bästa av båda världarna!

Mors… Gratulerar till er situation.
Barn i yngre tonåren är om man skall generalisera ett bra tillfälle att ge sig ut på rejäla familjeäventyr och bonda . När barnen blivit några år äldre ändras deras preferenser ofta rejält och snabbt och kompisarna , dataspel, mobilen och motsatta könet blir prio 1.
I ert fall har ni inte så mycket ekonomiska begränsningar. Ni kan välja att bjuda med även barns nya partner på resa om ni vill utan större uppoffring. Så har vi gjort vid något tillfälle när “barnet” då var ca 20 år . Fungerade bra .
Håller med det andra nämnt om att det kan vara trevligt att trappa ner arbete om möjlighet finns. När jag och frun skulle pensionera oss lite i otakt trappade vi ner arbete under ca en 5 års period. Under perioden bytte vi arbete och provade även på helledighet under upp till ett år. Kändes bra för oss att arbeta deltid sista åren. Vissa har inga problem alls att sluta direkt. Där vi bor finns hur mycket kul som helst för pensionärer att ta sig för,
Ni behöver fundera över vad ni vill med denna stora summa. OM ni vill kan ni låta förvalta den och låta kapitalet inflationsskyddat vara ograverat för all rimlig framtid.
Dvs att ni bara plockar ut avkastning utöver inflationen. Det bör väl förvaltat bli häraden ca 3% årligen med skatt och inflation avdragen. dvs ca 2 Miljoner i dagens penning värde årligen på 65Msek.
OM ni väljer att investera pengarna i ex rejält boende på fina adresser HAR avkastning varit bra lång tid men lägre avkastning än så framöver tror jag?.

Jag hade funderat på hur ni kan skapa en struktur för att gynna familjen i generationer. Tänk inte bara barn utan på barnbarn och barnbarnsbarn.

Hur kan allt förvaltas på ett sådant sätt att ni kan leva gott utan att äta av guld ägget? Kan det växa över tid?

Hade nog pratat med något sorts proffs kring ett upplägg..

Alla de där rika familjerna har väl någon sorts trust som familjen förvaltar över tid så att säga?

Maxxa barnens utbildning och skicka dem på internationella utbildningar så de kan ta över och förvalta arvet framåt. Tänk Wallenberg, inte arbetare :sweat_smile:

Hade själv haft jäkla ångest över det där men kör ba. Hur gick det till att skapa det arvet från början? Något ni kan ta upp igen?

1 gillning

Lite sidospår men har ni alltså inte förberetts och fostrats inför ett sådant enormt arv? Inte för att verka dömande utan genuint nyfiken.

Jag tror det är en distraktion att fokusera på det investeringstekniska. Hitta er riskvillighet och fokusera på hur ni vill leva livet. Äktenskapsförord bör åtminstone diskuteras.

1 gillning

Med 65M hade jag nog bara haft avbetald sista bostad och allt på räntekonto. Åtminstone 80%. Bara 1% av 50M är lite mer än 2x mina nuvarande årsutgifter. Jag tar Jans resonemang om ”när man vunnit spelet” till nästa nivå. Varför ta risk över huvudtaget? Jag fattar såklart argument om att inflation sumpar värdet, men det är så ofantligt mycket relativt min livsstil, ffa med helt avbetald bostad, att inflationen inte besvärar mig särskilt mycket. Hade ju dessutom kunnat investera över hälften av ränteavkastningen på typ 2M om året utan att riskera de säkra 65M.

Förväntar mig en del pushback mot denna åsikt och ts gör såklart det som känns bäst.

I första hand för att det inte finns några riskfria placeringar. Till och med realräntor har både inflationsrisk/valutarisk och motpartsrisk. Det enda en investerare kan göra är att sprida riskerna så gott som möjligt.

2 gillningar

Nej, man behöver inte köpa enstaka aktier för att få utdelning.

Finns flertal fonder, inkl. globala indexfonder, som är utdelande.

Man kan även använda typ Lysa som har en funktion för automatisk försäljning och utdelning till innehavaren.

Då slipper man hålla koll på individuella aktier.

2 gillningar

Nej, man behöver inte köpa enstaka aktier för att få utdelning.

Jag vet, men det är inte så många fonder som ger utdelning och varför betala en fondavgift? Du kan bara kolla upp fonden du är intresserad av och skaffa samma innehav. Med stora belopp så slipper man avgiften, förmodligen är det billigare att skaffa någon på banken eller finansiell rådgivare som sköter det åt en och man kommer fortfarande spara in på avgiften.

Sen behöver man inte hålla koll, så länge man sprider risken, köper stora bolag som funnits länge är risken ändå relativt låg. Tanken är ju inte att sälja utan att bara hålla för evigt och få utdelning. Det är bara att köpa på ett depåkonto så slipper man dessutom ISK-skatten.

Banken gör inte detta gratis åt dig. De kommer ta betalt i procent av det de hjälper dig med.

Samt lite svårt att replikera 2000 aktier som i denna utdelande fond:

Storebrand Global All Countries B

Men ja, håller med att man kan se över vad man betalar. Då finns även utdelande ETF:er om man vill komma bort från årliga avgifter.

Själva hade jag funderat mellan ett par olika ETF:er och utdelande fonder. Men det får varje individ själva ta beslut om

Banken gör inte detta gratis åt dig. De kommer ta betalt i procent av det de hjälper dig med.
Storebrand Global All Countries B

Men ja, håller med att man kan se över vad man betalar. Då finns även utdelande ETF:er om man vill komma bort från årliga avgifter.

Jag vet att SEB ger dig gratis finansiell genomgång om du har över ett visst belopp på banken, med dessa belopp som TS pratar om så får du tillgång till mycket mer än vad vanliga dödliga får. De blir bjuden på saker och får specialservice som du inte får med kaffepengar.

Spontant skulle de kunna lägga 15 millar på Handelsbanken A och få utdelning på ca 1.5 miljoner om året och bara leva på den avkastningen, då har de 45 miljoner kvar att lägga i fonder om de vill.

Men så mycket pengar som TS får tycker jag det är dumt att lägga allt på fonder. Sen är det klart att de kan lägga en del på Storebrand eller liknande fonder också så de även får utdelning där. Men de kan lika gärna investera mycket i investeringsbolag som basically är en gratis fond. Personligen tror jag inte så mycket på ETF:er.

Jag hade köpt en stor del avkastningsaktier och fonder och levt gött på direktavkastningen.

2 gillningar

Jag hade stoppat in allt i lysa 60% aktier 40% räntor och använt deras automatiska utbetalnings funktion. Alternativt blivit private banking kund på handelsbanken och bett de göra samma upplägg om man inte litar på lysa.

1 gillning

Läs på lite om “The great reset”, ingen vet vad som kommer hända med pengar och aktier i framtiden, det finns en risk att hela systemet nollas när alla länder, privatpersoner och företag är så skuldsatta att det är omöjligt fortsätta trycka pengar.

Just nu är vi inne i en era där centralbankerna hindrar alla former av krascher med att trycka in mer pengar i systemet, som under Covid t.ex - det är inte hållbart på sikt, men en krasch till, eller två - kommer man nog försöka.

Så länge centralbankerna har den filosofin ser jag inga nedgångar som blir mer än 30% - mer accepterar man helt enkelt inte.

Lösningen är mer pengar i systemet, som leder till ökade priser/inflation och sämre köpkraft för vanligt folk.

När detta sker så blir samtidigt de rikaste ännu rikare, och till sist kommer en stor reset vara nödvändig, där man i princip tar allt från de rika och smetar ut på allmänheten, och börjar om men ett nytt ekonomiskt system, kanske krypto, kanske guldbaserat, ingen vet.

Hur man kan skydda sig mot ett sånt scenario vet jag inte, men att inte sluta jobba kan vara ett sätt, att köpa guld och krypto ett annat, eller att köpa fasta tillgångar som har ett latent värde oavsett vilket ekonomiskt system man går över till.

Tror det är därför man ser många stormrika som köper mark, den är svårare att ta av dem, även om det inte är omöjligt.

Råvaror från mark kommer alltid behövas, skog, matproduktion eller gruvdrift är några exempel på hur det kan ge avkastning.

Ett annat scenario är ju att följa de vetenskapliga råden som bygger på historik, satsa på fonder, men bestäm dig för att inte bli besviken om en stor del eller allt kommer gå upp i rök, om det blir en great reset under er livstid.

Även jag är nyfiken på vad som genererat arvet, går det inte driva eventuell verksamhet vidare?

Om ni slutar jobba och har för avsikt att resa och bara ha det bra, se till att ni är absolutister, eller i vart fall har bra karaktär och sätter upp gränser för partajandet, på de 30 år ni har kvar att leva är risken annars stor att det blir lite för många av livets glada dagar, och att livet förkortas.

Hade ni varit 60 år, då är den risken mindre.

Jo just det.

70 miljoner är inte så mycket om man köper några hus och lägenheter, båtar, fina bilar, startat företag som går dåligt och så vidare. Det kan nog fort rinna en ur händerna om man slår klackarna i taket rejält.

Jag har bara några miljoner men bekymrar mig nog mycket om alla eventualiteter som kan uppstå, både avundas er, och inte…

Det som inte kan tas av er är t.ex. fina bilar, hus i utlandet, resor, om det är upplevelserna som räknas och inte bara pengarna på banken.

Att faktiskt unna sig att slösa kan vara det som gör livet lite extra värt att leva, så att leva allt för asketiskt ska ni absolut inte göra.

Tycker inte jag i alla fall.

1 gillning

En sak jag tror många underskattar är löpande kostnader som uppstår när man börjar göra detta. Man “har råd” med semesterhuset, med sportbilen, med båten osv men varje sak man köper ökar de löpande kostnaderna. Säg att du drar på dig 400k om året i ökade kostnader; då behöver du i princip allokera 10M bara för att skapa löpande cash till detta. Pengarna ryker rätt fort.

1 gillning