Läs på lite om “The great reset”, ingen vet vad som kommer hända med pengar och aktier i framtiden, det finns en risk att hela systemet nollas när alla länder, privatpersoner och företag är så skuldsatta att det är omöjligt fortsätta trycka pengar.
Just nu är vi inne i en era där centralbankerna hindrar alla former av krascher med att trycka in mer pengar i systemet, som under Covid t.ex - det är inte hållbart på sikt, men en krasch till, eller två - kommer man nog försöka.
Så länge centralbankerna har den filosofin ser jag inga nedgångar som blir mer än 30% - mer accepterar man helt enkelt inte.
Lösningen är mer pengar i systemet, som leder till ökade priser/inflation och sämre köpkraft för vanligt folk.
När detta sker så blir samtidigt de rikaste ännu rikare, och till sist kommer en stor reset vara nödvändig, där man i princip tar allt från de rika och smetar ut på allmänheten, och börjar om men ett nytt ekonomiskt system, kanske krypto, kanske guldbaserat, ingen vet.
Hur man kan skydda sig mot ett sånt scenario vet jag inte, men att inte sluta jobba kan vara ett sätt, att köpa guld och krypto ett annat, eller att köpa fasta tillgångar som har ett latent värde oavsett vilket ekonomiskt system man går över till.
Tror det är därför man ser många stormrika som köper mark, den är svårare att ta av dem, även om det inte är omöjligt.
Råvaror från mark kommer alltid behövas, skog, matproduktion eller gruvdrift är några exempel på hur det kan ge avkastning.
Ett annat scenario är ju att följa de vetenskapliga råden som bygger på historik, satsa på fonder, men bestäm dig för att inte bli besviken om en stor del eller allt kommer gå upp i rök, om det blir en great reset under er livstid.
Även jag är nyfiken på vad som genererat arvet, går det inte driva eventuell verksamhet vidare?
Om ni slutar jobba och har för avsikt att resa och bara ha det bra, se till att ni är absolutister, eller i vart fall har bra karaktär och sätter upp gränser för partajandet, på de 30 år ni har kvar att leva är risken annars stor att det blir lite för många av livets glada dagar, och att livet förkortas.
Hade ni varit 60 år, då är den risken mindre.
Jo just det.
70 miljoner är inte så mycket om man köper några hus och lägenheter, båtar, fina bilar, startat företag som går dåligt och så vidare. Det kan nog fort rinna en ur händerna om man slår klackarna i taket rejält.
Jag har bara några miljoner men bekymrar mig nog mycket om alla eventualiteter som kan uppstå, både avundas er, och inte…
Det som inte kan tas av er är t.ex. fina bilar, hus i utlandet, resor, om det är upplevelserna som räknas och inte bara pengarna på banken.
Att faktiskt unna sig att slösa kan vara det som gör livet lite extra värt att leva, så att leva allt för asketiskt ska ni absolut inte göra.
Tycker inte jag i alla fall.