Förmodligen på sparkontot 
Jag tänker såhär, förhoppningsvis har mina barn kommit så långt i byggandet av sina egna liv att eventuella arv från mitt frånfälle inte skulle förändra deras liv.
Spara för att köpa dig en passiv inkomst. Med 1 miljon i utdelande ETFer kan du få säg 4%, eller 40,000 per år. Finns även bolag och fonder med högre utdelning. Baserat på detta kan du sätta upp ett mål för hur mycket du behöver spara.
Nu är det iofs lite oklart vad du menar exakt med ”spekulationsekonomi”, kan det ha något med att ”spela på börsen” att göra tro?
Hursomhelst tycker jag du kan klämma fram lite belägg för hur och exakt på vilket sätt ”spekulation” skulle generera fler fattiga.
På samma sätt som att tillväxt gör vissa rika men i orättvisans namn inte alla, eller?
Jag har inga specifika mål med mitt sparande. Indirekt till pension men det målet har jag redan uppnått med råge, mot en rimlig nivå.
Men ett stort sparat kapital ger handlingsutrymme och trygghet!
Ovanpå detta tycker jag att det är kul att se kapitalet växa, det är en kul utmaning att försöka få det att växa så bra det går utan att jag egentligen har något specifikt sparmål. Vi behöver alla olika typer av utmaningar, att spara/investera är en utmaning som jag stimuleras av.
Oj orkar inte hitta underlag nu, men istället för att låta alla pensionspengar snurrar runt på världens börser hade man istället kunnat satsa på samhällsinvesteringar för att bland annat underlätta klimatomställning. Pengarna hade definitivt gjort mer nytta i det sammanhanget. Problemet med börser är att det handlar om spekultion och inte om att skapa rella värden.
Du är ingen stark anhängare av marknadsekonomi hör jag.
Ryssland, Albanien, Venezuela, Nordkorea m fl är marknader där det går till lite mer så som du verkar vilja ha det. Staten förvaltar och försöker investera. Det brukar inte vara så effektivt.
Jag tror definitvt på demokratier, men jag är inte förblindad av marknadens förträfflighet. Marknader och framförallt pseudo marknader kan i många fall fungera riktigt dåligt och vara rent skadliga för människor, djur och planeten.
Just pensionsfonder är ett exempel på en aktör som investerar i precis detta, nämligen dyra långsiktiga infrastrukturprojekt. För dessa krävs stort kapital med långa investeringshorisonter och konservativ modest avkastning, vilket är precis vad pensionsfonder kan bidra med i ekonomin. Pensionsfonder (dvs dina och mina pengar) bidrar med enormt mycket kapital i realekonomin för finansiering av både nya företag och samhällsprojekt. Om det är att spekulera så har du en lustig syn på ekonomi.
Kan inte du förklara vad du menar med en pseudomarknad?
Jo då marknader som snarare är ett oligopol och marknader som ska hantera människors basala rättigheter såsom utbildning, bostad och sjukvård. Avseende det senare fungerar dessvärre inte marknadsprinciper alls eftersom ingen vill hantera icke-kreditvärdiga kunder.
Antingen får du stryka bostad eller så får du lägga till mat.
Bostad är inte en basal rättighet i meningen att man har rätten att bosätta sig i vilken bostad man helst vill.
Samma sak med mat, man har inte rätten att få precis den mat man vill ha.
Man har rättighet till någon bostad och någon mat. Inte till att få gåslever och champange eller bo i en 6 rummare i gamla stan.
Bostad är en rättighet men alla kan inte bo i billiga hyresrätter mitt i stan. Däremot måste det finnas bostäder för människor med låg eller ingen inkomst att efterfråga och det löser ingen marknad.
Det får du komma med seriösa referenser på om det är vad du anser.
Det finns gott om bostäder där folk inte vill bo på pendlingsavstånd till arbeten.
Just nu är hyresbostäder så billiga (p.g.a. reglerade hyror) att de istället får bisarra kötider och inte tillräckligt många vill satsa kapital i att bygga fler. Därmed har inte utbudet jagat efter efterfrågan tillräckligt fort.
Kort sagt är för bra placerade bostäder för billiga att bo i så det skapas inget mera utbud.
Det här är ju bara fel.
Marknaden för billiga bostäder finns, men är gravt reglerad av staten. Då fungerar inte marknaden.
Du började prata om pension och spekulation på börsen, men det blir väldigt svårt att resonera när du inte har klart för dig hur en effektiv marknad fungerar.
Man kan nästan misstänka att du jobbar inom allmännyttan.
Sverige borde titta lite åt öst, där hyresmarknaden har avreglerats med goda resultat.
Intressant! Kan du utveckla hur du tänker?
Det var som du kan se en replik på ett påstående ovan.
Har du hört talas om hyresregleringar?
Nu hamnar vi väldigt långt från topic känner jag men jag blev så nyfiken att jag måste fråga vad du syftar på när du skriver ”hyresregleringar”, är det lagstiftning som berör hyra och förhandling därav i största allmänhet eller något mer specifikt än så?
Du menar att om vi skippar hyresregleringen så blir fler billiga lägenheter tillgängliga för den med liten kassa? Så enkelt är det inte. Du måste komplettera med någon form av “social housing” och det är den offentliga sektorn som får stå för det.
Marknaden är bra men den klarar inte allt.