Vet du, just nu nästan ingenting. Är i sorg. Och sedan tidigare lite nere vilket gjort att jag inte riktigt haft lusten. Men vill ha möjlighet att kunna spela det jag vill om jag vill. Känns dumt att skaffa en dator som klarar nada om man senare vill spela.
Tidigare mest spelat Oblivion, lite Skyrim men kom aldrig in i det (tog mig aldrig tiden) detta var då på min 360 som sedan tog adjö. Egentligen roligast på konsol men känner inte för att både ordna det just nu och dator och dator måste jag ha. Annars spelat saker som burken klarat som Sims, Stardew Valley, Zoo tycoon, Ff XIV, lite allt möjligt. Älskar Ratchet och Clank som jag har till min trotjänare PS2. Även äldre GTA. Pokémon på min DS. När jag var barn spelade jag mycket RuneScape, fina minnen.
Med tanke på din fråga antar jag att du också gillar spel? Vad spelar du?
Jag behöver också en optisk enhet för att kunna spela spel och se filmer jag har på DVD. Det visade sig vara typ lika svårt haha. Kommer mest upp DVDbrännare när jag googlar och något sånt behövs inte. Bara en extern enhet som kan läsa dvd. Kan en sådan här vara det jag söker? https://cdon.se/hemelektronik/gembird-extern-dvd-cd-brannare-p158584042
Verkar dock inte stödja Windows 11, betyder det att den inte alls skulle fungera med Windows 11?
Ganska OT, men jisses vilka minnen du väckte nu när du skrev DotA!
Spelade det och en massa andra custom maps till WC3 som en galning i högstadiet.
Hade glömt att det släppts ett fristående spel.
Om du redan har en dator som räcker till för allt utom spel, så skulle jag fundera på att skaffa en PlayStation 5 för spelandet. Det är svårt att hitta en speldator för under 10000 som kan tävla med PS5. Om du köper rätt modell så kan den också spela blueray och dvd.
Inet är ett välatablerat företag och är seriöst, de luras inte, de byggde som sagt en dator till mig och den funkar kanon. Kontakta dem eller gå förbi om du har den möjligheten och berätta vilka spel du vill spela och vilken budget du har så hjälper de dig,
För annars passar stream deck väldigt bra. Till den skaffar du dockan till datorn. Jag har en sådan. Ev. Skulle du kunna få köpa den. Det måste min all time favoritdator men jag hinner inte spela så mycket nuförtiden.
Alternativt så skulle jag köpa något begagnat på sweclockers för då får du allt du vill ha. Jag har gjort säkerligen minst 50 affärer där på 15 år och aldrig blivit lurad/missnöjd.
Tredje alternativet, köp allt förutom grafikkort nytt. Sen köper du grafikkort på sweclockers. Det är den dyraste komponenten, men där kan du köpa för halva priset.
Man måste identifiera sig med bankid för att sälja där.
Jag noterar att Bydator säljer vad de kallar för gamingdatorer. Där är grunden en begagnad företagsdator av bättre modell. Sedan har de bytt ut grafikkortet till en nyare fabriksny modell. Det är alltså motsatt formel till det du föreslår.
De har åtminstone två olika modeller. Att man kan ha bättre och dyrare modeller förstår jag men allt beror ju på vad man vill spela. Begagnad företagsdator är ju mer allmänt en vinnande strategi, alltså när det gäller att få mycket kvalitet för till rimligt pris.
Jag har kollat på Steamdeck och är sjukt intresserad av det, som Komplement till dator. Kan dock inte köpa båda just nu och som jag skrivit så behöver jag en ny dator. Jag gör mer än bara spelar: Pluggar, surfar, skriver ,streamar mm. Som jag skrivit i inledning är jag enbart intresserad av en FÄRDIG och komplett dator, inte i delar och ingen begagnad och ingen spelkonsol.
Nog för att jag tycker att du borde köpa en dator utifrån det du beskriver, men jag ogillar när det blir fel på internet…
En Steam Deck ÄR en dator. Bara en bärbar dator i ett annorlunda format. Allt en docka gör är att du kan plugga in skärm, tangentbord, och mus och sen kan den göra precis allt en dator/PC kan. Du kan även köra Windows på den om du vill.
“Spelkonsol eller dator” är en gräns som den har suddat ut och det är inget man enkelt kan särskilja längre.
Du har inte tittat på en Asus Rog Ally? Körs på Windows 11, och kompletterar du med en docka så kan du enkelt ha mus & tangentbord.
Till äldre spel är den fullt funktionell. Wow-upplevelsen för mig är snarare hur kompetent den här trots sin nätta storlek, samt möjligheten att streama från min stationära & även köra Xbox Gamepass/ Geforce NOW.
Som tidigare skrivit: jag byggde min dator själv för ca 1 år sen, och för att driva det senaste så hamnade jag snarare på 30 TSEK än 10 TSEK.
Men för 10 så bör det gå att få ihop en helt duglig speldator, sålänge du inte har krav på höga upplösningar, högsta inställningarna & hög bildfrekvens Jag skulle rekommendera att kika på Inet, Komplett eller Power och specifikt deras egna byggda datorer. Du får generellt ut mycket mer “bang for your buck” än med en dator från Acer, Asus, Dell etc.
En annan idé är att spara in på själva datorn, och sedan ha en prenumeration såsom Xbox Gamepass eller Geforce NOW. Då står servrar för beräkningskraften, och själva datorn behöver inte vara ett krutpaket. Kräver dock bra uppkoppling, gör det svårt att modda, och skulle inte rekommendera det till tex Online FPS.
Lenovo thinkstation p520, finns massvis av dessa som fasats ut och slumpas bort på andrahandsmarknaden. Bara att klämma in ett grafikkort av tycke och smak så har du billigast möjliga datorkonfiguration som står pall för allt mellan himmel och jord.
Dessutom får du ett överflöd av PCIE banor.