Skulle man i sitt långsiktiga sparande kunna ha Spiltan Aktiefond investmentbolag istället för en svensk indexfond? Eller är det bättre att enbart ha en indexfond eller kanske 50/50 fördelat mellan de två för exponeringen man vill ha mot Sverige?
Hej!
Kika på den här gamla tråden angående fonden Spiltan Aktiefond investmentbolag
Jans kovändning
Nu har tom Jan stängt ner sin investmentbolagsportfölj :i
Jag gjorde tvärtom köpte 1000 kr i andelar i Spiltan aktiefond Investmentbolag
![]()
Spiltan är given men det beror på hur resten av portföljen ser ut.
Klart du kan! Men vi kan omöjligt svara på vad som kommer ge bäst absolut avkastning. Däremot bör en svensk bredare indexfond som t.ex Plus allabolag ha bättre riskjusterad avkastning.
Tycker personligen inte att det är helt fel att välja både och. Skulle jag bara välja en så blir det den breda indexfonden.
Jag skulle vilja påstå att alla som vill ha Spiltan Aktiefond Investmentbolag, är för att den gått bra historiskt. Nu generaliserar jag. Men det ligger något i det.
Alltför många väljer fonder och aktier för att de gått bra.
Tittar man närmare på fonden så är den extremt koncentrerad. Med hög risk.
Soiltan Investmentbolag lever fortfarande på tidigare framgångar. Så länge Plus Alllabolag Sv Idx funnits (ca 3år) så har de gått tämligen lika.
Läs vad du själv skriver. Tre år.
Hur många bolag ägs indirekt genom fondens innehav då?
Eller för att man tror på svenska investmentbolag och att substansrabatten kommer att kvarstå även i framtiden alternativet kanske är att köpa investor, inte en annan svenska fond. Då är fonden helt plötsligt en bred lösning.
Nu vet jag att det inte är ett exakt svar på din kommentar. Men jag vill bara uppmärksamma att avsaknad av historisk avkastning för en indexfond spelar ingen roll eftersom man kan extrapolera historiken med indexet den följer.
Detta gör mig mörkrädd:
Varför inte spara avgifterna och lägga
- 283 kr i Investor,
- 186 kr i Indeustrivärden
- 82 kr i Lundbergsföretagen
- 61 kr i Kinnevik
- 43 kr i Astra Zeneca
Då har du fångat 66% av fondens avkastning - gratis.
Jag är fullt förmögen att förstå vad jag skriver utan att läsa det efteråt. ![]()
Och ja, jag vet att 3 år är en kort tid. Brukar påtala det själv i andra sammanhang så där är vi nog överens.
Vill bara peka på att framgångarna för Spiltan jfrt index ligger längre tillbaka i tiden. Bara så TS inte bara tar fram grafen för Spiltan sen födelsen och tycker den ser ut att vara bättre än index fram till dags dato och tro att den hela tiden går bättre än index. Någon mer intresserad kan ju visa hur Spiltan klarat sig jfrt index år för år istället. Skulle gissa att några år sticker ut. Skulle inte vara första fonden som lever länge på gamla meriter.
Indirekt ägande får väl förstås även som exv investors portfölj, inklusive onoterat.
Jepp, men omvänt är ju tre år historisk avkastning för Spiltan IB för kort för att säga något ![]()
Det är några av Stockholmsbörsens finaste bolag. Inte mycket att vara rädd för så länge man är uppmärksam på koncentrationen till Investor m fl. Man måste ju inte gå all in i just denna fond. Sen är ju Avanzas kategorisering av innehaven som “finans” helt skevt när det i själva verket är investmentbolag med innehav i alla möjliga industrier.
Om man har för avsikt att månadsspara kan det ju ses som en billig lösning att helt enkelt köpa fonden och slippa courtage samt strulet med att köpa hela aktier.
Jag äger både Spiltan IB och Plus Allabolag, inte jättejobbigt att se Spiltans investmentbolagfond som en bredare version av Investor.
Upplever att det är ett extremt snävt bet. Sedan håller jag med dig, skulle jag bara få välja investera i 5 aktier på Stockholmsbörsen så skulle det förmodligen vara de fem… men det måste jag ju inte… ![]()
Dvs väldigt mycket hänger på att Investor går bra och jag har aldrig riktigt förstått varför just det bolaget ska gå bättre än index eller andra.
Detta gör mig mörkrädd:
Av de 10 största innehaven i Plus Allabolag är 3st investmentbolag och övriga 7st har de stora investmentbolagen stora innehav i. Dock får du inte samma effekt av substansrabatten.
Index för svenska investmentbolag har väl i stort sett alltid slagit breda indexet.
Även om inte Spiltan aktivt följer något index är det en passiv fond som kan ses som kan liknas vid en indexfond.
Ja. Men det jag inte förstår är varför har inte index av investmentbolag i andra länder slagit index på samma sätt?