Språåååååk i podden

Inga problem med engelskan, det enda jag stör mig på är det ständigt återkommande beer-markets :joy:

3 gillningar

Jag brukar reagera på “deBt” med b:et hörbart, ska ju uttalas som man skulle uttala “dett” på svenska :sweat_smile:

3 gillningar

Jag tycker det är bra med citaten på original språk, istället för en krystad översättning.

1 gillning

Jag tycker det är skönt med en bred härlig skånska, lungt och avkopplande, får desutom lära mig lite mer engelska samtidigt.

2 gillningar

Jo, jag håller med. Skånska kan vara hett. Jag skulle kunna tänka mig en skånska faktiskt. Har haft en crush på en donna från Bjärnum en gång.

1 gillning

Fast paret Bolmesons skånska kan väl knappast kallas “bred”… Tänk Peps Persson istället - DÄR var det bred skånska! :slight_smile:

6 gillningar

Jag tycker tvärt om, du vet aldrig hur originaltexten uppfattas av lyssnaren. En bra översättning är alltid bäst. Då har du kontroll över hur språket uppfattas.

2 gillningar

Jag anser att du har 100% fel.
Genom att förmedla texten på sitt ursprungsspråk är i stort sett den enda felkällan som kan uppstå att du som lyssnare missförstår.

Om du levererar en översättning har du dels en felkälla som kan uppstå vid översättningen samt att det fortfarande kan ske missförstånd från lyssnarens sida.

7 gillningar

Jag anser att den är väldigt mild. Vilket jag tycker är bra. har några skånska släktingar som jag inte förstår ett jota av vad dom säger, bara att le, nicka och svara Jaoo.

Men om vi ändå ska ta tillfället i akt att samlas vid klagomuren som denna tråden blivit, skulle jag vilja säga @janbolmeson symmetri ? @Caspian ta ditt ansvar, du är inredningsansvarig. #symmetriåtfolket.

En växt i varje hörn är ett rimligt krav.

Edit:
Ingen växt i något hörn är också okej.

2 gillningar

Du kanske ska börja lyssna på podden istället för att kolla på Youtube och irra bort dina tankar i växter och symmetri? :rofl:

2 gillningar

Jag stör mig inte så mycket på symmetri, men skulle gärna piffa lite i deras studio. Men det är ändå deras studio, så de får bestämma hur de vill ha det.

Men om det vill ha tips!? Några fina, låga suckulenter (fejk kan vara ok) i en låg kruka på bordet vore fint och gardiner i någon fin färg, kanske mörkgröna eller mörkblå.
(Förlåt, får alltid upp inre bilder på hur rum kan se mer mysiga ut.) :see_no_evil:

Edit: En sak till, vore fint att piffa den vita bänken bakom er med en träskiva, för att knyta an till det vita bordets träkant. Sen kanske lite fina enkla ljus och lite annat piff på den? Förlåt igen, ska sluta nu. :sweat_smile:

1 gillning

Fruktan inför piskan är ofta värre än piskan själv, precis som vetskapen om osymmetrin oftast är värre än osymmterin själv. Finns ingen väg runt detta @janbolmeson #enplantaivarjehörn.

2 gillningar

Hehehe…då hade det fått bli enbart engelska istället, inte en enda ovanför smålandsgänsen hade förstått något, men det har du rätt i, inte bred utan vårdad skånska.

1 gillning

Även orginalspråk har problem :slight_smile:

9 gillningar

Hahahahaaha helt fantastiskt.

Det var en ensidig syn på komposition. Jag skulle säga att asymmetri är mer intressant i en komposition. Om allt är helt symmetriskt så är kompositionen helt död. Det måste finnas något som bryter av.

Däremot kan man tänka mer på förgrund, mellangrund och bakgrund när man komponerar en scen. Bara ett tips. Inget jag stör mig på, eftersom jag aldrig tittar på era samtal. Då lyssnar jag hellre.

5 gillningar

Genom att läsa istället för att lyssna slipper man haka upp sig på dialekter.

En liten historielektion om skånskan från en annan tråd :wink:

2 gillningar

Va, sitter du inte och läser transkripten högt i talarens röst?

Även om skånskan är klurig, så är det inget mot österbottniskan.

(Jag har inga problem med dialekter på riktigt, gillar dem alla)

Om man kan språket flytande så är det lätt att tycka så. Att bara läsa upp texten på originalspråk är att helt strunta i alla dom som inte kan språket tillräckligt bra för att förstå innebörden helt och fullt. Hade du tyckt det vore lika bra om språket vore franska eller mandarin? Jag är helt usel på språk och jobbigast är att lyssna på ett främmande språk. Jag läste tyska i 4 år i skolan men begriper inte ett smack om man hör det på tv. I övrigt var jag bra i skolan men språk fastnar helt enkelt inte. För mig är det alltid bättre på svenska och jag har svårt att tro jag är ensam om det.