Storleksfaktorn som en förstärkare av andra faktorer

Jag har helt missat denna tråd ser fram emot att läsa alla sidospår och referenser i helgen.

En fråga: varifrån kommer datat till tabellerna? Sitter just nu och gör en massa indexjämförelser och detta kan vara ett bra inspel för att förenkla det hela. :slight_smile:

2 gillningar

Om du menar tabellerna i första inlägget så är det från portfoliovisualizer.

2 gillningar

De nyckeltalen får du räkna ut själv via tillgänglig data på börsdata :slight_smile:

Scaled accruals kan du räkna ut som (nettovinst - fritt kassaflöde) / Totala Tillgångar.

Depreciation to CapEx blir klurigare, närmaste du kan komma är totala av&nedskrivningar/CapEx.

(EBITDA-EBIT)/CapEx

EDIT: Kan rekommendera att även lägga till External Financing Ratio som ett nyckeltal när man rensar bort skräp. Man skalar finansiella kassaflödet mot totala tillgångar, blir som en form av total yield. I ena änden får du bolag som delar ut, gör återköp och betar ned sina skulder. I andra änden har du bolag som gör emissioner och tar in nya lån :+1:

3 gillningar

Har missat denna tråden helt! Tack för intressant tråd. Har ca 27% småbolag i mina portföljer. 20% av dessa i ZPRV och ZPRX.

3 gillningar

Tack! Jag har börjat titta i lite mer detalj på kvantitativa strategier för mikrobolag, eftersom det inte verkar finnas några kvantitativa fonder eller ETFer för mikrobolag i Sverige. De mikrobolagsfonder som finns i Sverige verkar inte tillämpa systematiska strategier eller är ganska dyra.

1 gillning

Ett sista råd: underskatta inte friktionskostnader :slight_smile: Sett flera strategier tappa mer än hälften av sin “pappers-överavkastning” när man faktiskt handlar på den :slight_smile:

3 gillningar

Har du tips på fonder för dessa tillgångsslag?

@Zino uppdaterar sin tråd med förslag.

Det som är svårast att få tag på är väl småbolag med momentum.

edit: såg nu att han hade lagt till ytterligare ett par förslag sedan det inlägget.

• Kvartil Investmentbolag+ Calculus
  • Aktiespararna Småbolag Edge
2 gillningar

Finns det någon gemensam syn på hur små , småbolag är?

Det verkar vara väldigt blandat, där diverse fonder har innehav som jag inte skulle säga är ett litet bolag.

Generellt är de flesta småbolagsfonder tyvärr inte direkt… Små. En öppen fond måste ha likvida papper, speciellt i kristider. Kikar man på faktiskt små bolag drabbas deras aktier generellt ännu hårdare av likviditetstorka än övriga marknaden :slight_smile:

Det skiljer sig även stort i olika geografier, ett storbolag i Sverige är litet ur Amerikanska mått mätt.

Jag tror tyvärr att en “gemensam syn” inte ger någon större insikt :slight_smile:

2 gillningar

Läste en annan artikel från OSAM som tar upp det problemet.

https://www.osam.com/Commentary/microcaps-factor-spreads-structural-biases-and-the-institutional-imperative

Och tar också upp problemet med att det finns väldigt mycket “skräpbolag” i microcap och hur viktigt det är att filtrera bort dom.

3 gillningar

Och så blir det svårare att hålla betydelsefulla positioner i små- och mikrobolag när fondens kapital växer pga tidigare överprestation. Ett sätt att undvika sådana problem kan vara att välja fonder med lågt AUM.

Japp! Skulle man “screena” på fonder (inte passiva) så skulle jag velat ha låg AUM, hög active share och låg mängd trading/turnover för att inte handla bort all förväntad alpha :slight_smile:

2 gillningar

Tack igen för tipsen ang en egen faktorportfölj! Efter att jag hade läst på i nästan två år till, blev jag premiummedlem på börsdata för ett par veckor sedan, kollade och rättade min tabellkalkyl i nästan 2 veckor och gjorde de första köpen idag.