Jag tror att det sannolikt också kan vara så att det är kompisen X som har Playstation hemma och det är där man träffas för att leka. Att X föräldrar därmed skulle förväntas bjuda alla möjliga kompisar på middag hela tiden skulle bli lite konstigt.
Nu var det ett tag sen jag hade barn som bodde hemma.
Son som flyttade ut ett år sedan och döttrar boende i Sthlm och Uppsala.
Men jag har aldrig upplevt att jag har haft ett behov att kontrollera vilka dom umgås med, det har dom klarat bra själv och bor man i ett visst område så slipper man oroa sig för att det är “fel” människor.
Ofta kommer dom hem nu över längre ledigheter och har samma vänner som dom växte upp med, det känns väldigt bra.
Kan betona att jag inte bott eller bor i något medelklass/överklass wannabee område på länge.
Tänker mig att det är ett större problem i segregerade medelklassområden med många etniciteter och kulturer som möts.
Ett life hack för att slippa ha en massa ungar hemma. Skaffa inte någon populär spelenhet/spel av senaste modell till ditt barn!
Det problemet uppstår förmodligen bara en gång per barn och är något folk gör för att det har blivit en vana, för det är så det alltid har gjorts. Är barn verkligen så ansvarslösa idag att man inte kan fråga dem om de vill ha en matbit?
Många är nog det. Alla barn vet nog inte heller vad som väntar i matväg när de kommer hem.
Ändå dagens, att utgå från att en vuxen individ inte lyckas klura ut en sån sak…
Det sämsta som finns är 11 barn, 11 föräldrar och 11 bilar på bortamach. (de spelar ju 7 eller 9 manna lag upp till U15)
Samåkning för fan.
På min tid cyklade man som barn själv till föreningens lokaler och sedan åkte man därifrån gemensamt i 2 st folkabussar till matchen, som tränarna körde. Uppenbarligen väldigt mycket curlande nuförtiden.
Så är det nog över hela världen, men i Sverige görs det till ett problem.
På mina resor i Östeuropa över tid har jag upplevt att det är en ära för ett hem att erbjuda mat och dryck till gästerna och folk skäms om de inte har något att erbjuda gästerna. Jag tror att det har att göra med att man historiskt sett aldrig riktigt visste när man kunde få sin nästa måltid, så man kunde inte låta gästerna lämna hemmet med tomma magar.
I länder där det är tradition att göra det är det förstås inget problem men här är det inte tradition.
Intressant sätt att vända problemet på huvudet.
Det kallas “Swedengate” eftersom det förekommer i Sverige, ergo är det självklart ett problem för någon att barn inte bjuds på mat i Sverige, då de uppenbarligen inte anses vara “ansvariga” och tänkande varelser.
Det är möjligt för barnet att säga nej…men, då förstår jag bättre, problemet är att svenskar i allmänhet tycker att det är besvärligt att hamna i en situation där man måste ge ett avslag. Det tycker jag är mycket lättare att förstå som förklaringen.
Jag tror inte att det är anledningen till att barn som råkar vara på besök när det är dags att äta inte erbjuds mat.
Det kan finnas många anledningar, den främsta är nog att det inte är tradition här att bjuda på mat, förutom när någon är inbjuden för att äta.
Kanske räcker maten bara till de man tänkte laga till?
Visst är det en tradition, precis som det var tradition fram till 1972 att den svenske kungen kunde blanda sig i de politiska besluten trots att Sverige var en demokrati – och att man på andra håll äter hundar.
Men det gör det fortfarande obegripligt för människor som inte är födda och uppvuxna med traditionerna.
Så länge du har något kan du dela med dig av det.
Det beror på vad det är för mat.
Jag tror nog att ganska många tycker att det skulle kännas konstigt att själv få lite för lite mat för att kunna bjuda någon som sedan går hem till sig och äter en gång till.
Min kompis bjöd aldrig barnens kompisar på mat, helt enkelt för hon inte hade råd. Och barnens kompisars föräldrar hade heller inte råd att bjuda på något.
Enda undantaget var om det redan var inplanerat att kompisen skulle komma förbi, äta och ev sova över.
Var likadant när jag växte upp, så har aldrig reflekterat över att det skulle vara något fel eller konstigt.
Vem säger att du får för lite mat? Du gör något mer och delar det.
Vi pratar om barn och om de är väluppfostrade äter de det de serveras. Dessutom finns det “barnportioner” och det beror på att barn äter som fåglar, i små portioner. Å andra sidan kan de äta hela tiden.
Det finns dessutom tonårsbarnportioner. ![]()
Mer mat gör man förstås om man har planerat att bjuda någon på mat, inte om en kompis man inte hade räknat med är där.
Mina tonåringar äter ungefär tre gånger så mycket som en genomsnittlig vuxen…
Stöttar mina fattiga vänner som är pensionärer som även får låna mitt fritidshus och mina fordon på sommaren.
Fostrat mina barna att laga mat och göra många portioner.