Strategier som egenföretagare i eget AB

Eftersom du frågar på det här forumet kommer de flesta säga att borde ligga 100% i indexfonder. Inget fel med det men psssst, jag ligger 100% i aktier. :wink:

En AF kan vara en nackdel i två scenarior som jag ser det. Har du byggt upp periodiseringsfonder över lång tid är det i första hand de som behöver kvittas mot lönen när du trappar ned. Om du vill avsluta företaget i förtid, exempelvis via 5:25, kan du tvingas realisera vinsterna och därmed skatta. Tvingas du realisera vinsterna av olika anledningar utan att kunna kvitta dem mot utgifter, är AF inget bra alternativ.

Själv kör jag allt i en KF men läs gärna den här tråden för fler åsikter.

Ja, här skulle jag säga att du tänker fel. Om börsen stiger med 7-8 % i snitt över tid och utdelningsutrymmet endast ökar med 2-3 % så binder du ett större och större kapital i bolaget. Det finns ingen skattefördel här. Här är det bättre att lyfta över kapitalet till den privata sidan så tidigt som möjligt och investera privat. Sedan vet vi inte heller hur länge 3:12-reglerna kommer finnas kvar. I princip alla partier vill förändra dem.

Jag ser ingen större poäng med det här upplägget så vidare du enbart driver ett bolag. Det blir mer administration och utgifter. I utbyte kan du skydda dina tillgångar men frågan är om du verkligen behöver det här skyddet som egenkonsult.