Svensk amorteringskultur

Intressant tråd det här då det i stort sätt är samma ämne som jag själv startade en tråd om för ett tag sen.

Men det som är mest intressant är att jag till viss del känner att min åsikt ändras efter att ha läst den här tråden.

Min ståndpunkt är att mer amortering vore bra för att inte blåsa upp ekonomin och bostadsmarknaden. Men i den här tråden verkar det som att många anser att man ska amortera av moraliska skäl vilket låter helt absurt.

Det finns inget mer eller mindre moraliskt av att amortera eller ej. Det är bara olika sätt att behandla sin egen ekonomi på.

Ett argument verkar vara att man ska amortera för att lämna ett arv efter sig. Men om ungarna inte klarar sig utan att få pengar efter ens bortgång så tycker jag att man har uppfostrat dem fel. Då anser jag att det är bättre att leva upp sina tillgångar i pensionen och ha det bra.

Några storamorterare verkar tycka att de har fått vatten på sin kvarn nu när räntorna gått upp marginellt och säger: “Vi i den äldre generationen betalar minsann för sig och amorterar. Nu kan vi skratta åt ungdomarna som får betala en högre ränta”. Men faktum kvarstår att det för individen är mer ekonomiskt att inte amortera så länge räntorna inte når 7-8 procent.

Som sagt, jag är för mer amortering, men några av argumenten för det i den här tråden saknar substans.

4 gillningar