Svensk amorteringskultur

Det gör det nu också, om man lägger pengarna på samma saker som förr.

7 gillningar

De hyresvärdar som jag känner (och de är några stycken) brukar kalkylera med att renovera badrum efter 30 år. Men visst, villaägare gör det kanske oftare.

2 gillningar

Hatar att måla fönster.Vi bytte alla fönster mot nya lågenergi i PVC för ca 10 år sedan. Ingick i kalkylen. Det kostade ca 80.000 sek (inkl hantverkare montering efter rotavdrag) för 16 fönster och 2 Altandörrar… Dom ser fortfarande helt nya ut.

Är rädd att vårt nyrenoverade lyxiga badrum knappast kommer stå sig i 40 år. Vi är fem i familjen som duschar varje dag så det sliter en del. Men visst. Man kan hålla liv i våtutrymmen länge om man duschar sällan och ställer in en tät duschkabin el liknande. Själv tar jag det säkra före det osäkra och river ut innan det börjar läcka. Liksom jag byter diskmaskin vid minsta lilla pip om fukt undertill.

Beror kanske på omkringliggande material också? Dusch på andra våningen eller i hus med trossbotten är annorlunda än bottenvåningsdusch i hus med gjuten bottenplatta.

Fyndig kommentar … ja så är det kanske.

Jag har haft badrum som varit original från 50-talet några år efter millennieskiftet, men jag tror inte heller moderna badrum håller alls lika länge. Om det är mindre robusta material, annat tänk gällande hållbarhet eller helt enkelt inte längre kan använda vissa grejer pga miljö och annat (asbest i kakelfogen gör ändå skillnad :sweat_smile:). Jag tror t.o.m 30 år är en glädjekalkyl idag.

Ja, det är tråkigt. Men med linoljefärg målar du bara en gång. Sen fuktar du en trasa med kokt linolja och drar över på utsidan (med stängda fönster).

Plast är enklare men kan inte renoveras utan måste bytas ut helt. Sämre för miljön. Antagligen för plånboken också men det har jag inte räknat på. Plastfönster har grova karmar och stjäl ofta ganska mycket ljus. De passar heller inte in på alla hus.

Det var faktiskt inte avsett som fyndigt. Men vi har ju sedan tiden då en lön var det vanliga lagt på ganska mycket på livsstilen. Inte minst en andra (eller tredje) bil, teknikprylar, resor, renoveringsiver osv.

1 gillning

En intressant reflektion är kanske bättre. Men du har säkert rätt. Alla vill ha mer av allt, gärna nu idag fast helst redan igår.

Ofta tänker man inte på att kravbilden är en helt annan idag. Det är kanske tur egentligen …

1 gillning

Låter som en hel generation tonåringar som aldrig blivit vuxna.

2 gillningar

Vuxna var vuxnare förr.

3 gillningar

Men du lär ju inte behöva byta badrumsinredningen efter 40 år utan räcker med att ta bort tätskikten samt montera ny våtrumsmatta så blir ju inte samma kostnad.

Javisst. Bara att ”ta bort tätskikten” och slänga in lite nytt. Och sen trycka dit den fyrtio år gamla kommoden, tillsammans med övrig inredning. Kanske kan man fynda en plastmatta på Blocket med. Eller ställa in en billig duschkabin.
Om man nu inte gör allt detta själv så blir det ändå rätt mycket pengar med bara tätskikt och rörmokeri. Inredningen i övrigt är den lilla delen.

Tror jag kommer köra på kakel, klinkers, golvvärme, takdusch och handdukstorkar i nästa renovering med. Väl medveten om att det är lyx och inte livets nödtorft.

3 gillningar

Du får gärna förklara till mig hur toalettstol, duschblandare, takdush, vattenrör, avloppsrör osv kan bli gamla på bara 30 år?

Däremot klinkers håller jag med dig om att det är en lyx som jag medvetet väljer bort men det är främst pga de teknisfördelarna och inte en kostnadsfråga.

Toalettstol: Spolmekanismen slits. Finns kanske inte reservdelar till gamla modeller.
Duschblandare: Jag hade en som behövde bytas bra precis på 30-strecket. Termostatmekaniken hade gett upp plus att det knappt var något tryck. Rent estetiskt var den också utsliten med skavd färg och ett sprucket vred men det räknar vi ju till lyx.
Takdusch: Spridningsmunstyckena brukar bli slitna, speciellt om det är kalkrikt vatten.
Vattenrör: Dessa brukar nog hålla men så fort du renoverar ytskikten i rummet måste du pilla på rören också.
Avloppsrör: Slam, rost, slitage.

3 gillningar

Artikel från den finländska varianten av SVT Lösa krav för att betala tillbaka bolån i Sverige förvirrar finländarna – svensk professor: "Ingen idé att dö rik och skuldfri"

2 gillningar

Till att börja med var det väl 40 år som nämndes, men det spelar ingen större roll.
Så fort man river ut tätskikt påverkar det allt annat. Och jag vet inte hur du funkar men jag lägger inte 100-200’ på en badrumsrenovering för att sen sätta tillbaka den gamla spruckna duschblandaren eller den sönderfrätta toastolen från 1980 för att spara 5% av totalkostnaden för renoveringen.

4 gillningar

Okej, jag förstår bättre hur du tänker nu. Även om jag tänker annorlunda. In min familj har det hänt att några har lämnat efter sig skulder och en massa oklarheter i arvet som mina föräldrar behövde städa upp. Detta var dock i en annan land så juridiken kan vara annorlunda. Så jag har ingen lust eller plan att lämna efter mig skulder (även bolån) till dödsboet att städa upp. Då kan vara oroligheter och extra uppgifter för de som efterlever. Men jag respekterar du ser annorlunda på det.

1 gillning

Ja, det är sant att man kan välja investera sina överflödiga pengar istället för att amortera. Det är ju en fråga om hur man ser på vara skuldsätt upp i senare åldrar. Och hur man definierar “frihet”. Se mitt svar till emilv.

1 gillning