Det finaste med den här tråden är att det är så många på det här forumet som står upp för ett mer öppet, inkluderande och medmänskligt samhälle.

Det finns bara två sorters människor: kollegor och vederbörande…
Vad vet du om det? Faktum är att du är funkofobisk själv när du eventuellt inte tillåter en funkis att funka loss om sin egen funk!
Jag är ärligt talat förvånad över att detta av alla inlägg anmäls för borttagning. Bakgrunden är att jag blivit anklagad för att vara “funkofobisk” när jag skrev att autistiska har dålig inlevelseförmåga. För det första är detta ett faktum. Inte minst den som är autistisk skulle hålla med om detta. För det andra så har jag, om jag är autistisk, full rätt att diskutera och driva med detta handikapp. Precis som att svarta får säga N-ordet. Helt enligt rådande PK-normer.
Ett mycket välformulerat inlägg som givetvis är en blinkning till Jan att han bör radera denna tråd omedelbart om han inte är en:

Tack för ditt inlägg. Byt gärna ut “gubbe” (underförstått i denna kontexten: vit äldre man) mot “muslim” i din text…
Problemet med “hen” är att det inte är en naturlig organisk språkförändring, det är en medveten politisk operation, med ett tydligt mål, att driva vårt land i en viss politisk riktning.
Själv uppskattar jag att vi kunde komma bort från cancel-kulturen, att instinktivt tysta och “anmäla inlägg”, som en viss åsiktssida är så förälskad i, och föra en diskussion.
Jag kan också konstatera att ingen saklig kritik har framförts mot min satir, den är rätt och träffar där den skall.
Om man inte tycker att moralpaniken gått både ett och två steg för långt är man antingen en del av den, eller ouppdaterad.
Uppfriskande att se att någon ö h t vågar skämta om det. Att människor anmäler och försöker täppa till truten på TS är bara ytterligare bevis på hur otroligt viktigt det är att kunna skoja och ha kul – oavsett vad som anses vara “fint” i innerstan.
Nej. Bara ett konstaterande. Tråden står ju kvar än så länge och jag har i alla fall inte anmält så det är svårt att hävda något förtryck mot din yttrandefrihet den här gången ![]()
Jag är själv ingen hen-användare direkt. Har inget emot ordet i sig, det ter sig väl praktiskt att använda i vissa sammanhang men arbetar hellre runt det eftersom jag tycker ordet i sig är rätt fult. Ligger inte skönt i munnen liksom. Jag är alldeles för konservativ för att vara 30! 
Angående satiren då känns det mer som ett försök att göra sig rolig över ett problem som är så litet att det blir en höna (!) av en fjäder. Kritisera och gör gärna satir över samhällsutveckling, postmodernism och identitetspolitik - men det är frågor långt mycket större än hen-användning.
Jag själv valde att låta inlägget gå obemärkt förbi innan jag insåg att det blev en lång tråd om det…
“Byt ut X mot X” är för långsökt för att uppnå det du är ute efter. Jag använde ett retoriskt grepp (och ett litet uns satir vilket du hävdar dig vara kunnig i), där jag utifrån dina uttryck hittade på en karikatyr av vilken typ av person du kanske skulle kunna vara. Dra inte in religion eller andra minoriteter i detta. Du blir utmanad baserat på dina ord, that’s it.
“Problemet med “hen” är att det inte är en naturlig organisk språkförändring”
Vad kan du över huvud taget ha för underlag för att hävda nåt sånt? Det där är din åsikt, och det finns tusentals personer som tack vare det ordet för första gången känner sig representerade på sitt eget språk som would beg to differ.
De är alla delar i samma pussel!
På engelska finns ju uttrycket “go woke, go broke”, dvs att det trots allt inte är en så god affär att försöka vara politiskt korrekt som företag. Detta verkar dock inte hindra företag från att försöka.
Dessutom är detta inte ett litet problem, speciellt i ett samhälle med så stora konformitetskrav som Sverige.
Det finns mycket man kan säga, minns ni t.ex. att det fanns en vänsterkritik mot globalisering tidigare, denna har nästan helt försvunnit och nu står de sida vid sida med global kapitalism. Intressant!
Finns också ganska många unga som har fått sina liv förstörda för all framtid av en feg vuxenvärld som inte vågat stå upp mot galenskap, en galeskap där “hen” är en pusselbit:
Nja, det funkar inte riktigt så. Gubbe som syftar på ålder är inte en folkgrupp…
Tack för denna! Det känns som att varje generation har personer som tror att språk är något statiskt, kontrollerbart och att historien stannar vid just det språk dom själva lärde sig när de växte upp. Gå tillbaka bara 100 år och du kommer ha svårt att förstå vissa dialekter.
Jag tror du skulle kunna tjäna stora pengar på din “effektiva distansmetod” sätt att diagnosticera personer på autismspektrumet.
Våra regioner skulle nog lockas av den låga kostnaden, men kvaliteten i resultaten är det nog lite sämre med.
Dessutom undrar jag verkligen hur du kan veta så mycket om mig, jag tycker nästan det luktar lite av Bidens klassiker:
Joe Biden To Charlamagne: “You Ain’t Black” If You Vote For Trump!
Och om mitt kön och min etniska tillhörighet helt är upp till min egen tolkning, vilket många tyvärr anser, då borde väl jag kunna anses som både rullstolsbunden och autistisk, om det är min levda erfarenhet och upplevelse? Just nu till exempel?
Snälla, kom ihåg att vi diskuterar på ett anonymt forum på Internet. Jag är vill gärna ha högt till tak och ha diskussioner även om saker som är off-topic. Men om det gör att man blir sur, arg eller ledsen så är det inte värt det. Då är det bättre att vi hjälps åt med de ekonomirelaterade frågorna.
Du fortsätter dra in helt andra saker i diskussionen varje gång du får mothugg. Det börjar bli lite väl mycket troll-vibb här, så jag kommer inte svara dig mer i den här tråden.
Jag tänker inte diskutera vårt vårdsystem i relation till de språkliga frågorna. Jag tänker bara peka ut att historien är full av människor som tagit livet av sig för att de inte fått leva sitt liv på sina egna villkor, så bara för att alternativet till det inte är perfekt betyder det inte heller att det ska förkastas. Människor, världen och livet är mycket mer komplext än så.
Har inte kommenterat tidigare eftersom det kändes som att TS mest var ett troll och nu efter de senare halvan av tråden tycker jag att det har blivit ganska tydligt att TS mest är ute efter att provocera, missförstå och spela kränkt.
Apropå nya ord, responsen i den här tråden fick mig att tänka på ordet sheeple. Kanske inte så oväntat i forum fullt av indexinvesterare (satir)
I övrigt, amen @EnMan.
Nej, jag försöker förbättra samhället genom satir som visar på hur knäppt allt blivit.
Att provocera är väl en del av satir. Om jag missförstår gör jag inte med mening, det kan jag endast skylla på låg IQ. Om jag spelat kränkt så är det endast som en del av satiren, jag hatar människor som på allvar gör en sak av att de blivit kränkta.
Verkar som om jag satt något stort i rörelse!
Här får ni som inte håller med mig ett riktigt stort mål att skjuta mot!