och månaden som man köper en bil eller ett hus kostar något så inihelvete mycket mer
Personligen räknar jag på att bilinköp kostar mig en femhundring livet ut. Inga större pengar, men jag tror många har större kostnad där (en bil för runt 50k som körs till restvärde 0 på 10 år)
Så din elräkning som är kvartalsvis är inte en utgift 8 av 12 månader? Kom igen… ALLA utgifter kan och bör slås ut om man vill ha en träffsäker projektion på hur mycket man slösar eller någonsin avser att göra FIRE…
Självklart får du räkna som du vill. Så länge du har koll på din ekonomi och får det att gå ihop spelar det ingen roll hur du eller jag räknar.
Men diskussionen uppstod från att någon säger sig ha till exempel 10k i utgifter i snitt per månad, vilket insinuerar att man klarar sig på 10k.
Sen komma och säga “förresten jag köper en bil för 500k var 10:e år som jag inte räknar in då jag tar det från sparandet” blir missvisande.
Ja, vad ska man säga, det kommer nog lite tuffare tider till Sverige. Samtidigt upplever jag som bott utomlands i många år att mycket varit riktigt billigt i Sverige jämfört med andra stället vi bott.
Vi har i Sverige haft billig mat i butik, bra lunch priser ute på stan, bostadspriser som inte alls är överdrivna jämfört med de länder vi bott i (pris / disponibel inkomst) och samtidigt med mycket lägre räntor, rimliga priser i kollektiv trafiken, billiga lån för att köpa/leasa bil, väldigt låga priser på el och värme osv. Det enda vi upplevt som dyrt i Sverige före 2022 var att äta ute på kvällen, alkohol på restaurang speciellt, samt kanske drivmedel. Saker som vi svenska såklart är fixerade av
Samtidigt har vi under de senaste decennierna stimulerats med lägre kostnader för allehanda varor pga globaliseringen (Kina världens fabrik fenomenet).
Samtidigt har vi under senaste decennierna får skattesänkningar som gjort att vi fått mer och mer i plånboken och haft en rätt stabil arbetsmarknad med låg arbetslöshet för många yrken.
Jag tror detta mer handlar om en normalisering. Det är inte normalt att ”alla” (en stor del av Sveriges befolkning åtminstone) bor fint och stort med två bilar, sommarhus eller ett antal semesterresor om året, med minst två devices per person etc etc på vad som närmast är snitt+ inkomst nivå. Sorry, men det är inte riktigt så livet varken sett eller ut historiskt i Sverige eller ser ut i många andra länder för människor med liknande yrkesliv och inkomster.
Vi har haft det jäkligt bra i Sverige i många år och i min värld står vi mer inför en normalisering som såklart kommer att upplevas som ragnarök i många hushåll.
Klart en buffert hjälper, det varierar från månad till månad hur högt elpriset är. Med bufferten blir det ju enklare att alltid ha råd med att betala. Så är det med allt bufferttänk, inklusive att om man tar av den så får man fylla på igen efteråt.
Det tror jag, är nu typ själv med min dotter i hus.
Hon är hos mamma varannan helg.
Får typ 27k månad i lön(efter skatt) om jag inte behöver vabba allt för mycket. Brukar ha runt 10000 kvar när nästa lön kommer. Samtidigt slösar ja rätt mycket pengar på spel mm.
Har autospar på 1000 kronor i “kostnader” dessutom.
Jag kommer nog aldrig att kunna övertyga dig om att ha en buffert men det skulle jag rekommendera alla oavsett ekonomi. Man kan bygga upp den efterhand och självklart måste man pumpa in mer senare om man tar av den men inte behöver den ta slut för den delen. Det är bättre att ha beredskap än att bli överraskad av att pengarna är slut, eller hur? Bara för att man har bufferten så innebär det ju inte att man kan sluta bevaka elpriset och andra utgifter, ja eller hur buffertens storlek ökar eller minskar.
Jag tror de flesta har ett ganska stort sparutrymme, både för el och för andra utgifter som har ökat. Kort sagt är nästan alla svenskar “bortskämda” och det är dags att börja brottas med att tänka på att spara, rejält. Det blir en nyttig läxa för många, speciellt för de som är lite yngre och aldrig upplevt bistrare tider. Och det vi har nu är ändå inget alls jämfört med hur det var under kriget, efterkrigsåren etc. De flesta lever, efter sparande, fortfarande relativt sett mot majoriteten av världens befolkning, i lyx.
Näe då, inge tält då… Huset är från 2013 på strax under 200 kvm å två sidobyggnader (Garage/verkstad) på totalt 150 kvm…
Uppvärming sker med vedeldning å solcells paneler för att dra ner kostnaderna för elen…
Belåning på noll… dvs inga lån på någe…
Svar fick dröja för tydligen får inte nya göra för många inlägg… Fick vänta 7 timmar innan de gick å posta inlägget.
Vi som är här på forumet kommer säkert att klara oss,.
För vi är redan beredda med buffert och och ligger ett par månade framför oss. Men dom allra flesta är kvar på festen och hänger i baren och pengarna rullar. Jag känner att jag är ganska tråkig som håller på att spara och säljer av lite grejer för att ta höjd på en elkostnad på kanske 100 000 kr och en ränta som hoppar uppåt. Kanske 100 000 kr där också