Ta steget in i FIRE eller köpa den där båten eller lite större huset?

Jo. Har funderat, en hel del. Löpande utgifter är ca 30k / mån. Och det är ingen extravagans. Finns mkt trevligt o roligt a göra som kostar pengar i en storstad när man bor mitt i den. Bil behöver man dock inte :wink: (Det hyr man bara vid behov i nån av apparna för det som finns idag. Mkt bekvämt.)

Lägg därtill mer och fler resor både utomlands och inom Sverige (= upplevelser!) Det är inte så stort problem att få besparingarna på ISK:t att gå åt…det är väldigt svårt dock att bedöma hur mycket man bör spara till senare, alltså när man varken vill el kan resa längre. Det kan gå åt rätt mkt pengar då med, för att få sig ett bekvämt liv med kvalitet. Tänk om jag blir riktigt gammal? Jag vill fortf ha råd att dricka dyr och god lagrad sprit t.ex. efter middan 2-3 ggr/v.

Alla MC-simuleringars största utmaning är: hur länge kommer jag leva? “Rik, pank eller död?” ja det är den stora frågan!

Rik, pank eller död?

Jag får rätt ofta känslan av att de yngre här på RT-forum underskattar hur mycket pengar som faktiskt behövs på era ISK/KF för att ha tillräckligt mycket --att verkligen sluta jobba ~15 år före er riktålder och leva gott därefter. Tumreglerna som finns hjälper såklart, men de är bara tumregler och det finns risker – en del av dessa har mkt allvarliga konsekvenser i en framtid när den som är född på.1980-talet är mycket gammal (90 år).

Livslängden bara ökar, det är ett känt faktum.

@angaudlinn t.ex. nämnde att han gör MC-simuleringar på 50 år nu, vill jag minnas. Överdrivet? Kanske. Kanske räcker det med 40 år…? Jag räknar nu med att bli 90 när jag kalkylerar. Min mor, f. 1926, blev 91.25. Min svärfar f. 1930 är frisk och klar i huvudet, bor hemma som alla andra. Men han har ont om pengar.

2 gillningar