Detta tror jag är ett otroligt vanligt öde för fire-planer.
Det kändes inom räckhåll när man gick från studentbudget till full lön, men sen kommer livet mellan. Partner. Hus. Barn osv.
För den som väl nått FIRE tror jag det är svårt att gå tillbaka, men det är mååååånga själar som gått vilse längs vägen. Jag tror inte den kategorin är särskilt högljudd, eftersom att man lätt bokför sin tidigare målsättning som ungdomlig naivitet.
Det är säkert väldigt olika beroende på typ av FIRE och personlighet osv.
My Two cents:
De flesta som inte är extremt Fat FIRE har nog lagt sig till med en relativt sparsam syn på saken. Livet handlar inte om att shoppa statusprylar. Då blir det nästan en ickefråga. Man köper inte en båt lr bil el något för 40-50% av sitt kapital. Inte alls.
Däremot borde nog de flesta i samma skara fundera lite på vad alla pengar då ska användas till. Vettig nivå på guldkant sett från det egna perspektivet helt enkelt. Jobbar på den biten själv
Jag kom på att vi just nu står inför detta på ett sätt.
Just nu håller vi på och kollar på bil. Vi kör ganska lite men är ändå en familj på 4a. Vi skulle klara oss på en bil för säg 30 kkr.
Vi börjar närma oss vårt FIRE nummer. Vi har gjort någonstans i närheten av 700 kkr i avkastning i år.
Vi kollar också på bil för 150 kkr, liten summa i förhållande till både avkastning och total summan. Men ändå svårt att dra gränsen för vad som är rätt för just oss.
Så vissa beslut är inte 5 miljoner, sedan kanske vårt beslut egentligen gör det onödigt svårt för oss…
Jag gjorde nog precis lite så som ts frågade. Fire har nog alltid (och är fortfarande) en ganska abstrakt ide för mig. Mest för att man behöver en plan och en anledning att bygga kapital. Jag var runt 40, och så blev det barn med den där tjejen, livet förändrades. Så när ungen var 6 mån växlade jag in den där rejäla våningen jag hade till ett bra mkt dyrare hus. Tryckte in allt jag hade för att minimera lånen och vips så var man på noll i portföljen igen.
Nu 10 år senare är det helt klart det bästa jag har gjort, bor bra och som jag vill och med fantastisk värdeökning. Portföljerna är återställda och jag är fire om jag vill. Livet är liksom ingen rak väg och ibland är det ganska bra att vara hänga med och släppa taget lite
Ja, jag skulle tro att det är det vanligaste utfallet i FIRE-resan utan att ha någon data på det. Dock är ju inte mina tankar på ekonomisk frihet borta, men de har en annan form.
Det är ett bra exempel, det behöver inte vara så extremt. De flesta som söker FIRE har nog inget stort behov av statusprylar, det betyder dock inte att suget är bortblåst.
Det kan ju också slå åt andra hållet och man blir dumsnål och köper en skrothög som bara strular
När man haft en dyr bil och märkt att efter några månader så är det bara “bilen”, så insåg jag att en dyr bil bara är ett dyrare sätt att komma från a till b, jag blir lika glad av att byta första månaden än att köra den gamla oavsett pris.
För mig har tid blivit mycket viktigare än saker, och de inkluderar sånt som förr stod i garaget 10 månader per år eller skapade extraarbete, inte för vad de kostade utan tiden den tog.
Guldkant är när man kan göra saker direkt utan att kolla telefon eller almanacka om man “har tid”.
Detta.
Jag, som är såpass nära 60 att en verklig “RE” är inom räckhåll, har inte en frugal livsstil (bor inte i skogen utan tvärtom mitt i storstan och trivs mkt bra m det). Det kostar. När jag räknar på det ser jag att mycket kapital behövs, inte tal om att köpa nån båt el Tesla “för att jag kan” e.d. Det går inte, det har jag inte råd med.
RE går ju ut på att leva på pengarna, inkl kapitalet. Utan att längre lönearbeta. Givetvis måste man fylla livet/tiden med roliga o bra saker då, annars förloras vitsen utom det rena “att slippa jobba”. Det är olika för olika människor hur mycket det är värt att bara slippa lönearbetet (som anställd). Ett alt är att välja att göra det om det känns kul och en möjlighet plötsligt öppnar sig – men kunna gå därifrån närsomhelst.
Utan att “splurga” stora summor på dyra enstaka saker (båtar, bilar, …) så går det åt bra mkt pengar att leva på en bekväm nivå i storstad med ett bra, men långt ifrån lyxigt, boende.
Säg ca 30000 utgifter/mån, löpande. Boende, mat, dryck inkl alkohol, små resor. Större resor kommer utanpå det.
För mig så är det mycket värt att slippa alla nedsidor med arbetslivet i Sverige. Alla arbetsplatser är politiska arenor och jag är innerligt less på det där efter mååånga slitsamma år på jobbet. Det är såpass mycket värt att jag tänker mig att avstå från dyra “tekniska” hobbies, t.ex. bilar, och sport som tarvar dyr utrustning och mycket resor för att ö.h.t. utöva dem.
Ja det är ju balansen att hitta, över tid dessutom. Inte utgifterna per månad som är så viktigt i en fire kalkyl utan per år eller per 5 år (om man tex har hus som måste underhållas).
Det är utmanande, riskfyllt, för dig att blanco-låna såpass mkt pengar från din (en) bank att du kan investera dem på börsen och göra vinst på lång sikt som är av en magnitud att det är väsentligt – nåt bra bidrag till att “leva på”.
Du måste åtm ha hög lön. Ingen vanlig svensk bank kommer i dagens läge tillåta dig att belåna ditt hus i syfte att investera de pengarna i en aktiefond. Det funkar inte så (kanske för D Trump i U.S.A.)
Det är inte gratis att låna för en vanlig privatperson. Det närmsta det varit det, faktiskt verkligen var det i en del fall, var under Hr Ingves minus-ränteperiod. Den är borta och kommer aldrig mer igen.
Om något tänker jag att ens f.i.r.e kapital kan göra att man kan/vågar sätta sig i skolbänken igen utan att behöva vara orolig för ekonomin eller kanske man hittar ett arbete som ej har så fet lön men där man gillar arbetssysslorna enormt mycket.
Sjölvklart kan man ha ett roligt jobb och ha bra betalt men ej det enklaste alla gånger att få dessa saker att klaffa ihop för många människor.
Jo. Har funderat, en hel del. Löpande utgifter är ca 30k / mån. Och det är ingen extravagans. Finns mkt trevligt o roligt a göra som kostar pengar i en storstad när man bor mitt i den. Bil behöver man dock inte (Det hyr man bara vid behov i nån av apparna för det som finns idag. Mkt bekvämt.)
Lägg därtill mer och fler resor både utomlands och inom Sverige (= upplevelser!) Det är inte så stort problem att få besparingarna på ISK:t att gå åt…det är väldigt svårt dock att bedöma hur mycket man bör spara till senare, alltså när man varken vill el kan resa längre. Det kan gå åt rätt mkt pengar då med, för att få sig ett bekvämt liv med kvalitet. Tänk om jag blir riktigt gammal? Jag vill fortf ha råd att dricka dyr och god lagrad sprit t.ex. efter middan 2-3 ggr/v.
Alla MC-simuleringars största utmaning är: hur länge kommer jag leva? “Rik, pank eller död?” ja det är den stora frågan!
Jag får rätt ofta känslan av att de yngre här på RT-forum underskattar hur mycket pengar som faktiskt behövs på era ISK/KF för att ha tillräckligt mycket --att verkligen sluta jobba ~15 år före er riktålder och leva gott därefter. Tumreglerna som finns hjälper såklart, men de är bara tumregler och det finns risker – en del av dessa har mkt allvarliga konsekvenser i en framtid när den som är född på.1980-talet är mycket gammal (90 år).
Livslängden bara ökar, det är ett känt faktum.
@angaudlinn t.ex. nämnde att han gör MC-simuleringar på 50 år nu, vill jag minnas. Överdrivet? Kanske. Kanske räcker det med 40 år…? Jag räknar nu med att bli 90 när jag kalkylerar. Min mor, f. 1926, blev 91.25. Min svärfar f. 1930 är frisk och klar i huvudet, bor hemma som alla andra. Men han har ont om pengar.
Japp! Detta är något jag längtar efter. Både att plugga igen, vara student, och kunna gå ner i lön men ha ett jobb som jag känner för och som är ROLIGT. Det har jag inte haft senaste 5-6 åren så finns ett underskott där
Tyvärr missförstod du mig helt. Att låna pengar för att Investera på börsen hoppas jag ingen vettig själ ens i sina vildaste fantasier planerar att göra.
Min kommentar gällde ju TS fråga om FIRE och att låna när man redan är rik
Där ser jag inga problem med att låna pengar under rätt förutsättningar.
Kör FIRE, har arbetat hårt hela mitt liv och arbetar fortfarande hårt. Fire handlar för mig om att kunna välja vad jag vill arbeta med, inte att sadla om helt och helt plötsligt sitta hemma och läsa svåra böcker i morgonrock.
Men för att återvända till huvudfrågan så handlar ju Fire (iaf för mig) mycket om att kunna leva det livet man önskar leva. Kikar på en mindre husbil för att kunna komma ut på lite mer äventyr. Har inget med status att göra men en husbil är ändå något som kostar pengar. Men som sagt, sitta hemma och läsa böcker är inte heller Fire för mig så jag väljer lite lägre avkastning på pengarna och lite mer avkastning på livet
FIRE är ett långsiktigt projekt. Livet kommer i mellan och man kanske hinner ändra sina prioriteringar under tiden. Inget fel det, man får väl anpassa bara.
FI har nästan bara uppsidor för alla människor medans RE ska man nog se som ”valfritt” och inte automatiskt bästa beslutet för alla.
För vissa skulle det bättre beslutet vara att jobba mindre eller byta jobb istället för att hålla fast vid RE.
Det finns alla möjliga varianter här. En del väljer att komma dit genom att ha riktigt låga utgifter som du säger men man kan lika gärna se till att ha rejält med kapital och sikta på Fat FIRE med mer “lyx”.
Elon och Zuckerberg jobbar väl fortfarande så vitt jag vet så de blir då per definition FI men inte FIRE.
Tror din definition av FIRE är något snäv, men tror också den delas av många, men precis som @LevaLivet skriver så finns det många varianter.
FI: Jag klarar mig utan att lönearbeta
RE: Jag har sagt upp mig från mitt lönearbete och är inte 50 ännu.
I min värld blir det FIRE
Trots att jag aldrig levt på existensminimum (eller nära) och väljer att dagligen arbeta med olika projekt för jag gillar stimulansen det ger mig. Observera att när jag säger arbeta så kan det vara att bygga ett eget garage. Dvs lejonparten av mina projekt ger ingen inkomst…men höjer kanske värdet på mina tillgångar.