Ta steget in i FIRE eller köpa den där båten eller lite större huset?

Jojo, men sen kommer livets nyanser och alla kanske inte vill vara så fyrkantiga som excelarket från 2002 dikterade

2 gillningar

Min första är nästan bokstavligen en servettskiss från 2019. :sweat_smile::+1:

2 gillningar

Är FIRE och det du beskriver kommer aldrig inträffa.
Är helt nöjd med det jag har nu :+1:t2:

6 gillningar

Tänker att detta beror mycket på hur man är som person och lägger upp sin FIRE-plan. Räknar man bara på kostnader för levnadskostnader eller vill man ha lite guldkant och därmed också behöva lägga ett lite högre FIRE-belopp som plan. Personligen tycker jag att det knepigaste är att hitta balansen mellan att spara och slösa, både in get rich och hur jag ska balansera i stay rich.

Jag kommer aldrig sluta att unna mig fina skor, kläder, väskor, hudvård och resor; det är min baseline. Det ligger i mitt DNA och ger mig extremt mycket värde i livet. Jag är naturligt kanske lite dyr i drift…men väldig ok med det. :ribbon: :sparkles:

6 gillningar

Det här köper jag inte alls. Har man sitt kalkylark och känner 22 år senare att det skulle sitta fint med en segelbåt. Då ordnar man en segelbåt. Människan anpassar sig, gör förändringar längs vägen, löser problem.

2 gillningar

Den delen av 4%-regeln stämmer men har inget med att bara ta av avkastningen att göra. Vad för pengar tänker du att man köper mat med när börsen går back?

4-procentaren är ju testad över långa tidsperioder, perioder som innehåller åratal då det inte finns någon avkastning att tala om.

1 gillning

Då köper du det jag skriver för det är så jag menar :grinning:

Ja förlåt, slarvigt uttryckt av mig. Menar såklart safe withdrawal.

Exakt så. Det är viktigare för oss t.ex. att just nu åka hundspann med barnen än att spara de pengarna. Men det är ju som du skriver en personlig avvägning man behöver göra.

4 gillningar

En FIRE-kalkyl är ju inte skriven i sten och givetvis ändrar sig prioriteringarna under resans gång. Jag hade långt gångna FIRE-planer men träffade en kvinna och fick barn, då blir kalkylen och prioriteringarna annorlunda, tex har vi köpt hus vilket såklart är ett bakslag ur FIRE-synpunkt.

2 gillningar

Då är ju allt hakuna matata.

För egen del har jag i dagsläget svårt att se något inköp som skulle vara så stort att tvingar mig tillbaka till arbetslivet. Inte värt det. Går på husvisningar nu för tiden, huset ska köpas med portföljen i gott FIRE-skick.

Och man ska ha kompisar med båt. Oldest trick in the book.

1 gillning

De ska gärna vara elektriker också.

1 gillning

Man skulle kunna dela upp FIREs:

1. De som går enligt plan
  2. De som senarelägger pga omprioriteringar
  3. De som tidigarelägger pga omprioriteringar

Att gå enligt plan förutsätter (förutom att man har jobb med planerad lön osv) att man prioriterar pss som när planen sattes. Det finns såkart inget magiskt med den tidpunkten, man kan ju som Jan skriver lika gärna omprioritera åt andra/tidigare hållet och sälja av, flytta till mindre mm. Man kan också inse att man inte VILL gå just då för att jobbet är svinkul, eller för att man vill dryga ut kassan.

Vilken av 1-3 är vanligast tror ni? Finns det tillräckligt med FIREs här för att göra en poll på de som faktiskt nått den planerade tidpunkten?

1 gillning
  1. De som inte planerat det alls utan plötsligt inser att man inte behöver jobba mer och istället kan uppskatta att väckarklockan inte väcker en på morgnarna längre.
5 gillningar
  1. ”Jag har en plan”. Följt av: ”Jahaa, börsen gjorde alltså så…”
2 gillningar

Nej, en av våra grundpremisser angående FIRE/pension var bibehållen utgiftsnivå.

3 gillningar

Silly me som tänkte att man kunde ge MECE-alternativ i en RT-poll :joy:

Egentligen är nog detta också fel fråga. Det bästa, men också det svåraste är att svara på frågan:

Vad vill jag ?

Något som kräver livserfarenhet och självkännedom för att hitta rätt i.

Men det är värt att jobba med den frågan, alternativen blir nog sämre.

1 gillning

Jag siktar på en relativt tidig FIRE, men har jag 10 mille på kontot och jag verkligen vill ha en båt för 4 miljoner så är ju den önskan större än själva FIRE-målet så då är ju inte längre FIRE det drivande målet.
Det målet som är störst får vinna tänker jag.
Bara för att jag vill bli FIRE nu kan ju det ändras framöver.

Samtidigt så om jag har 10 mille, behöver jag bara vänta 5 år till så har jag en båt + 10 mille, eller vänta 9 år extra från de 10 mille så har jag en båt + hus + fire :wink: .

Personligen skulle det inte göra något om mina mål ändras när jag närmar mig det nuvarande slutmålet FIRE. Så länge jag är lycklig och nöjd över livet spelar det ingen roll om det så är i en hyresrätt i Pajala eller på en yacht utanför franska rivieran.

Varför ska man köpa en båt eller villa eller vad det nu är kontant? Pengar är något som bankerna trycker. Trump har råd att betala sina miljarder i böter men han väljer istället att låna de pengarna.

FIRE betyder ju inte att man ska leva “off grid”. Jag hade naturligtvis pratat med min bank, så länge räntorna är lägre än börsen, och snart längre än inflationen så är det ju gratis att låna.

För mig innebär inte FIRE att inte ha några inkomster, tvärtom.