Tak på ISK - följetongen fortsätter

Angående 3:12 reglerna.

Ja det är ju fruktansvärt att småföretagare som faktiskt efter hårt arbete gör vinst först bara behöver betala 20% i bolagsskatt och sedan 20% i utdelnings skatt. Totalt 36% skatt. :wink:

Att företagaren dessutom skapat omsättning som i sin tur genererar 25% moms i skatt åt staten är ju inget man heller behöver ta hänsyn till?

2 gillningar

Minusränta kan jag köpa är orättvist om man har över 20 msek på sparkontot.

Inflation kan man parera med inkomster som bör beskattas.

Medans löntagare har en marginalskatt på 55-60%.

Hela 20% lägre skattesatts som löntagarna sponras med högre skattesats.

Tänk om vi hade haft en rättvis skattesatts så skulle alla låginkomsttagare få högre inkomst som skulle användas för konsumtion, skulle inte det öka vårt välstånd önnu mer?

Men det betalar löntagare bara på inkomster över 520 000 kr/år.

En egen företagare som tar ut så hög lön får oxå betala den marginalskatten.

Medelinkomsten i Sverige är runt 30 000 kr/mån och på den lönen betalar den genomsnittlige knappt 30% i inkomstskatt.

Inte om de tar ut lön till brytpunkten och sen resten i utdelning som är vanliga sättet att göra det i Sverige.

Vore mycket bättre om vi hade samma marginalskatt på alla inkomster oavsett ursprung.

Om du menar en rak skatt 30% på alla inkomster så är jag helt för det :wink:

1 gillning

Bryr mig egentligen inte om vid vilken nivå man sätter skattesatsen bara den är rättvis :innocent:.

Definiera gärna vad som är rättvist :slight_smile:

Den är redan rättvis då samma gäller för alla med kapital på ISK. Kanske vill du att den snarare ska vara mer “rättvis” för vissa än för andra? För de som inte sparat ihop för så mycket? Hur mycket har du själv på ISK?

Samma skattesatts på all inkomst oavsett ursprung (kapital eller lön)

Alltså att ta bort den progressiva skatten?
Då får låginkomsttagare betala mer i skatt för att statens finanser ska gå runt.
Det skulle bli ramaskri.

Kapitalskatterna är faktiskt i den meningen rättvisa för de är lika höga för alla. Men det är ju det som Magdalena har problem med.

1 gillning

Faktiskt inte alls. (Men jag antar att du skrev detta lite på skämt :slight_smile: ) Inflationen är ytterligare en skatt som äter upp köpkraften.

Därmed är hela grejen med skatt på kapitalvinst ytterligare skev. Om du har 2% avkastning i en valuta som minskar i köpkraft med 2% per år får du ändå betala skatt på din “kapitalvinst”. Trots att den inte är en vinst i köpkraft.

Och med den inflation vi har i världen nu så går det bara att dra som slutsats att vi betalar bra mycket mer skatt på kapitalvinst än vad de flesta inser.

Sedan ifrågasätter jag skatt på kapitalvinst överhuvudtaget. Kapitalvinst uppstår för mej när jag köpt andelar i ett aktiebolag och säljer till ett högre pris. Det här är inte obeskattade pengar som trollas fram ur tomma luften av ett elakt kapitalsvin som en del tycks tro. Bolagets vinst är det som går in i och utgör ökningen i det egna kapitalet och som kommer mej som andelsägare till glädje. Och den vinsten är redan beskattad.

2 gillningar

Slå ihop del 1 och 7 i deklaration, döpa om dom till ”inkomst” med enhetligt sätt att beräkna skatt.

Slå ihop del 2,3,4 och 8 i deklaration döpa om dessa till avdrag med ett enhetligt regelverk för avdrag (ex rotavdrag även på kapitalinkomster).

Begreppet “rättvis” tenderar att användas av vänstern när man vill komma åt andras pengar. Det är alltid lätt att vara generös med andras pengar.

Tror det blir svårt att ens konstruera ISK med 30% skatt, hur ska det gå till rent praktiskt? Då tenderar det att börja likna AF med möjlighet till avdrag för förluster, dvs i praktiken att ISK avskaffas. Det är lätt att slänga ur sig åsikter men man måste då kunna lägga fram en fungerande lösning. Det finns goda skäl till att man separerar inkomst av tjänst och inkomst av kapital och det finns inget orättvist i sig av det då samma som sagt gäller för alla.

5 gillningar

Du behöver slå ihop avdrag för kapitalförluster och kapitalvinster innan du ta upp dem i deklarationen. Annars kan du dra av alla kapitalförluster mot alla former av inkomst, t.ex. tjänsteinkomst. Jag lovar dig att då kommer vi se MÅNGA nolltaxerare annars…

Eller varför inte en enda skatt och inga avdrag. Enkelt och rättvist :slight_smile:

2 gillningar

Fungerar för mig

Jo, finns många såna ord.

Högern använder samma taktik när de döper om bidrag till avdrag för att få det att låta bättre.

Nu tror jag iof att de i slutändan skulle införa en progressiv ISK beskattning, men tror ändå inte det vore optimalt.

Topp! Då letar vi upp Magdalena och instruerar henne! :slight_smile:

4 gillningar

Nu är V på jakt efter oss igen, precis som Magdalena Andersson var. Hur tänker dessa tanter. Det finns i nuläget endast ett sätt för en förälder att kunna hjälpa sina barn när de skall sätta bo. Och det är sparande och åter sparande i ISK. Jag kan inte begripa varför de vill sätta åt oss som arbetar hårt för att kunna spara till sina barn. 1 miljon som de föreslår räcker ju endast till ett barn. Hur gör vi med de andra? Man tänker ju inte längre än näsan räcker. Alla skall jobba tills de är 70år. Våra barn får inte jobb så de kan försörja sig själva. De bor hemma tills de är 40år och ärver efter sina föräldrar.

Jag har ett förslag som slår 3 flugor i en smäll. Ta en avgift på 1 kr. på alla transaktioner som sker på Stockholmsbörsen.

1. Det drabbar inte småsparare.
  2. Det minskar robothandel som ingen vill ha.
  3. Staten får ett nytt verktyg som man kan skruva på.

Det är väldigt många transaktioner per dag. Räkna på det. Få ner robothandel som endast har ett syfte och det är att tjäna pengar. De kommer dessutom lätt undan för finansispektionen som inte har tagit upp ett enda fall sedan robothandel började 2010.

1 gillning