Tankar om läxor

Jag säger INTE att du har fel men det kan ju vara så att man har jobbat tillräckligt med sidorna i skolan och att man redan förväntas kunna det eller att man bara behöver läsa ett par av de 30 sidorna.

Åtminstone från mellanstadiet ska man ha möjlighet att göra det i skolan om man vill.

Där jag har jobbat har man haft den möjligheten även på lågstadiet men jag vet inte om det är så överallt.

1 gillning

Absolut, sonen hade klarat sig rätt OK på provet utan att pluggat en minut hemma. Nu behövdes det ändå läsas igenom för att faktiskt få reda på att man kunde det mesta. Även läsa 30 “tråkiga” sidor på en kväll är potentiellt en utmaning för en elev som inte tagit läsläxorna på allvar, så jag tog det som exempel på insikt att det är viktigt att kunna läsa bra inte bara för själva läsandet. Men mitt problem med det är del två, att lära sig planera och fördela sitt arbete.

Vi som föräldrar med universitetsutbildningar har försökt förklara och lära ut från relativt tidig ålder hur man delar upp och planerar och prioriterar sitt arbete, och hur man då även behöver ta hänsyn till träningar, kompisträffar och andra aktiviteter för att inte hamna i tidsnöd eller tvingas säga nej till saker man vill. Skolan har också påpekat att det är viktigt att få in rutiner och god studieteknik tidigt, bl a som motivering till varför läxor förekommer. Då är det rätt icke-pedagogiskt av skolan att sen inte ge förutsättningarna för att kunna planera sitt arbete på ett bra sätt, utan mer eller mindre tvingas till sista-kvällen-panik.

Japp! Verkligheten! Jag menade mest att det inte är rättvist med läxor men det är verkligheten heller. Skolan kan inte vara lika lätt eller jobbig för alla

1 gillning

Jag har som sagt mest jobbat på lågstadiet och har inte så mycket proverfarenhet men när jag har haft SO-prov på mellanstadiet har eleverna fått en lista med vad de ska kunna så om de känner att de kan det behöver de inte ta hem boken.

Det handlar om att ge alla barn likvärdiga förutsättningar. Om föräldrarna blir ansvariga för barnens lärande så missgynnas de barn som inte har föräldrar med de förutsättningarna. Då blir det en skola där vissa barn inte kommer klara sina studier och utanförskapet ökar. Det ser jag som problematiskt och har ingenting att göra med att ”alla ska ha lika dåligt”.

1 gillning

Men barnen väljer ju inte sina föräldrar. Varför ska barn som inte har akademiska föräldrar inte få samma förutsättningar, t ex möjlighet att få hjälp med läxan i skolan?

2 gillningar

SJälvkkart ska föräldrar ha ansvar för sina barns lärande. Du är ju deras vårdnadshavare. Det här att tro att man kan/ska ge ifrån sig det yttersta ansvarer för sina barn är ett underligt påfund som hör samman med ett antal saker som blir fel med barnuppfostran idag.

Att säga att föräldrar inte ska stötta barn hemma eftersom det då blir orättvist för de barn vars föräldrar inte gör det, det är precis “alla ska ha det lika dåligt”.

Sen om vi ovanpå det ger extra tid för läxläsning i skolan utan att det inkräktar på övrig tid/resurs/uppdrag; absolut.

4 gillningar

Nu pratar vi om läxor och vikten att ge barn likvärdiga förutsättningar (som även forskningen stödjer).

1 gillning

Jag lägger ingen fritid på att sparka boll med mina barn och jag märker att mina barn inte är lika bra på bollsport som de vars arbetarklassföräldrar lägger tid på detta varje vecka. Det känns orättvist mot mina barn att andras barn nu är bättre på bollsport bara för att de lagt ner mer möda där hemma. Jag tycker därför att skattemedel ska gå till att kompensera mina barn så de får mer idrott i skolan så att jag utan konsekvernse kan fortsätta på samma sätt här hemma.

4 gillningar

Forskningen sist jag lyssnade sa att volym krävs. Dvs det finns tyvärr inga genvägar.

Du fortsätter göra halmgubbar. Ämnet handlade om läxor och här ställer jag mig till forskningen. Läxor och likvärdiga förutsättningar för lärande

1 gillning

För att vara någon som påstår sig diskutera ämnet läxor så är det underligt vad hårt du arbetar för att inte ge svar som har med ämnet att göra.

Lät oss anse menings-”utbytet” avslutat.

De ska få hjälp med det i skolan.

2 gillningar

Jag valde ju inte mina föräldrar, är det det orättvist? Självklart. Men i praktiken så kommer skolans begränsade resurser visa sig att alla har inte samma förutsättningar. Det kommer aldrig bli så. Individer har olika förutsättningar. Har man tur med föräldrar som har mer resurser, både ekonomiskt och akademiskt . Då kommer ungarna få en edge. Men alla kan, bara man kämpar .

Vilka yrke är det?

De flesta kvalificerade yrkena skulle jag säga.

Närmast till hands för mig att ge exempel på är IT, mycket inom IT har en rätt galen utvecklingstakt.

1 gillning

Jag tror tyvärr detta är en förenkling. Visst är det viktigt att kämpa men har ditt barn NPF eller dyslexi/dyskalkyli behöver det få anpassad undervisning (vilket också skollagen säger) annars kommer skolan vara väldigt svår oavsett hur mycket ditt barn kämpar.

3 gillningar

Att kämpa är bra, men inte alltid tillräckligt. Med fel pedagogik och förutsättningar så trampar man vatten och kommer ingenstans.

1 gillning

Sant men i min erfarenhet är flit det som oftast saknas. Inte pedagogik. Ingen pedagogik i världen kan göra inlärningen motståndslös, vilket är förväntningen endel barn (och föräldrar) har.

1 gillning