Har inte läst alla kommentarer men jag håller med de flesta om att detta inte är en bra idé. Jag skulle mycket hellre short:a Tesla över en tio års period. Det är också mycket riskabelt att investera i en högrisk-bransch som man inte fullt förstår.
Om någon vill ha en väldigt lång utläggning för att förstå EV branschen, dess drivkrafter, konkurrensen samt Teslas plats och framtid i den, finns denna video jag länkar.
Förstår att många inte orkar med en typ 2,5 timmars video, men om man vill gå all in i något borde man minst sagt ha övervägt argumenten från båda sidorna. Videon är väldigt bra dock för att lära sig om branschen och i slutändan varför Tesla sannolikt inte kommer att ha samma höga värdering om 10 år. Innan man går all in på något sådant här, behöver man ha extremt hög kunskap om både branschen i sin helhet, Teslas individuella omständigheter samt hur bolag värderas.
Teslaaktien är lite som en kult. Tror inte han trollar.
Edit:
Kan även inflika att jag anser att tesla och Elon är väldigt intressanta. Tesla är lite av en svart svan anser jag. Så av ren morbid nyfikenhet håller jag lite kolla på dom och TS har alldelles för bra koll för att bara vara ett trollinlägg. Dock betyder inte det att det är varken rätt eller fel.
Om jag visste att tesla skulle vinna över marknaden på sikt skulle jag givetvis sitta 120% i Tesla. Men nu vet jag tyvärr inte det.
Du har rätt i att man absolut kan använda neurala nätverk i samband med LiDAR, men oftast är det inte så de används. Och det vore inte optimalt i alla lägen heller.
Eftersom LiDAR i princip är en avancerad lasermätare brukar man ”geo-mappa”, låta en människa köra och mäta avstånd till allt och synka mot GPS så att man får en 3D karta där man vill kunna köra autonomt. När den sedan kör själv och den uppmäter en avvikelse så vet den därför att det är något där. Ganska smart, relativt enkelt.
Om man istället använder kameror så måste man använda computer vision och troligtvis ett neuralt nätverk. Då slipper man LiDAR-sensorerna, som är svindyra. Men det kräver mycket mer jobb med nätverket.
Tror iaf mer på det, har därför investerat i Tesla
Tesla är ett volatilt företag på gott och ont, främst p.g.a. Musk som har tenderat att agera impulsivt.
Om man ser till själva bilarna delar jag inte din bedömning på lång sikt främst eftersom:
Det finns mer etablerade märken på den globala marknaden, med bättre etablerade service- och återförsäljarnätverk.
Deras fordon inte är särskilt tillgängliga för den allmänna marknaden. Deras position som ett lyx-märke segmenterar deras kundkrets där jag inte ser att dem kommer särskilja sig från andra, likartat positionerade, märken.
Tesla är inte unika med prisökningar, det är ett fenomen som drabbat i princip hela motorbranschen. Dessutom är prisökning inte ett tecken på att saker går bra, och tvärtom har det negativa effekter. Prisökningarna är främst ett resultat från komponentbrist och ökade logi.kostnader. I takt med att flera länder de facto tvingar konsumenter att ställa om till el-drivet lär trycket inte ligga på lyxmärken, utan de prisvänliga.
Västvärldens regulatorer och användare är inte särskilt glada över självkörande bilar om man jämför med t.ex. den kinesiska marknaden.
Teslas värdering beror på personkulten som Musk mycket skickligt byggt upp kring myten om sig själv som Techno-Jesus.
Dessvärre har han själv börjat tro på myten och på senare tid tappat det fullständigt. Började väl någonstans när han kallade räddningsdykaren för pedofil och har bara gått utför.
Den stora varningsflaggan här är för mig tvärsäkerheten i OP.
Tänker att riskbedömning är sannolikhetslära, i kombination med att lägga sig på en nivå där konsekvenserna är acceptabla utifrån din kontext.
Dvs, även om det är 70% chans att din prognos skulle stämma så kommer variansen fucka dig hyfsat ofta. I t.ex. poker där du får möjligheten att ta liknande beslut flera hundra gånger på en kväll så kommer du få skörda frukten av ett positivt expected value efter ett tag.
Men när det kommer till 10-åriga investeringar så är det kanske den enda chansen du får i det här livet. Då är en fail rate på 30% inte lika kul längre.
Det finns garanterat otroligt många fler faktorer som påverkar den slutgiltiga sannolikheten än de som listas i OP. Och bara bland faktorerna som listas i OP ringer varningsklockor.
T.ex. är en viktig punkt att Wallstreet tar in fel faktorer i sina beräkningar.
Det kan så klart vara fallet - men med all data och bransch-expertis de stora spelarna sitter på måste man väl ändå räkna med att det är mer sannolikt att de har rätt än fel. Och om inte så lär deras beräkningar åtminstone har rätt 40%+.
Att Musk är en så viktig faktor är också ett problem. Vad händer om han hastigt avlider i sjukdom eller olycka som Jobs? Hamnar i fängelse för sexuella trakasserier etc.? Blir utbränd pga sin livsstil?
Antagandena bygger på också på en total uträkning av konkurrensen. Men på 10 år måste du ändå räkna in att extremt mycket kan hända och att det finns en betydande sannolikhet (typ +20%) att spelplanen förändras.
Även om dina bedömningar av varje enskild faktor har oddsen på sin sida så måste du sen även slå ihop sannolikheten för att alla nödvändiga faktorer ska lira.
Som någon annan nämnde, det är därför indexfonder är mer eller mindre oslagbara. Med flera ägg i korgen är du väl skyddad från ofrånkomlig varians.
Och den ofrånkomliga variansen skulle åtminstone jag vilja vara rejält skyddad mot om jag till och med investerar lånade pengar.
Glöm inte bort att Musk drogs inför rätta av Twitter för att tvinga honom att följa kontraktet han skrev och det ser väldigt mörkt ut för honom. Finns en stor risk att han kommer behöva sälja av mycket mer av Tesla än han hade räknat med vilket kommer att sänka kursen och tvinga honom att sälja ännu mer.
Denna risk har marknaden såklart redan räknat med. Personligen tror jag att twitter inte kan bevisa att de har så få botar och därför inte kan
fullfölja kontraktet.
Tänkte jag kunde uppdatera hur det går med min TSLA-investering.
Efter att ha TSLA stått sig bra jämtemot SP500 fram till oktober har marknaden gått upp sen dess medan Tesla tappat rejält. Aktien har fallit under mitt snittpris (ca 15 procent under), har nu alltså förlorat pengar i TSLA totalt sett. Köpte min första aktie under 2020.
Har tybärr inte haft mycket inkomster senaste tiden, men har köpt några aktier senaste veckan. Inget har förändrats, gäller att köpa i nedgång. Dock ångrar man i efterhand att man köpte så mycket runt toppen. Belåning ska jag endast använda i framtiden när marknaden har en drawdown över 20 %