Press? Du verkar inte ha någon sådan så då är det väl inga problem att hämta kl 17 i ditt fall.
Mina barn har aldrig längtat till förskolan. Varje gång man hämtar vill de hem så fort som möjligt. Ofta hör man “kan du hämta mig tidigare idag?”. Inte heller helt ovanligt att de står vid staketet helt ensam och väntar när de vet att man ska komma. Där finns med andra ord en viss press eftersom man vet att barnen inte alls vill vara på förskolan.
Aj aj, ni kanske inte kan välja förskola? Jag bor utomlands så det är helt privat här med förskolor och man betalar ur egen ficka så att säga. Så det finns många många att välja på.
Vi valde väldigt noggrant och gjorde mycket research innan. Det han går på nu är Montessori men har också tuppar och höns som lägger ägg, brandmän och poliser som kommer och berättar, musiklektioner, danslektioner, konstlektioner, ekologi osv. Varje dag är det något kul i princip som ger omväxling. De får även vara utomhus hur mycket de vill.
Skulle han inte trivas så skulle vi byta dagis eller låta honom vara hemma mer men som det är nu trivs han som fisken i vattnet som sagt.
Det går absolut att byta förskola, men förutom att man inte vill körs kors och tvärs genom stan varje morgon och eftermiddag för att hämta och lämna barn så är det en poäng att välja förskola kopplat till det område man bor på. Detta för att barnen ska få kompisar med de som bor i närheten och för att barnen sedan kommer hamna i samma klass i skolan. Dessutom är det knappast någon större skillnad på andra förskolor förutom att man behöver köra längre och att kompisarna hamnar på avlägsna platser
Sen är det ju inte bara att byta förskola. Det är ganska jobbigt för barnet och oss föräldrar med ny förskola, inskolning och ett barn som gråter när det blir lämnat. Har bytt en gång och det var inte jättekul. Förskolan var inte heller så mycket bättre.
Jag skulle säga att det viktigaste för att trivas är lärare och kompisar. Inte om de har höns där eller ej. När det gäller kompisar är det omöjligt att på förhand gissa sig till om det finns sådana som passar ens barn eller ej.
Om barnen gillar att vara på förskolan så rekommenderar jag att ni hämtar samma tid som andra föräldrar hämtar. (Vilken brukar bli senare ju äldre barnen är.)
Att bli hämtad sist är trist.
Att bli hämtad tidigt och inte få leka klart på förskolan är också trist.
Vi hade en rolig rutin med vårt första barn. Vi träffade andra barn från förskolan och närområdet och lekte vid en närbelägen lekplats, det hjälpte för att få kompisar som vårt barn kunde träffa på fritiden och det var bra för att få lära känna föräldrarna.
Att jobba 80% är nog mest motiverat när barnen är små och bör hämtas tidigt. Svårt att säga vid vilken ålder det slutar bara värt det, pendlingstiden till jobbet och till förskolan är så olika. Vi jobbade hemifrån när barnen var små och förskolan låg 50 meter från bostaden.
Jag tar föräldraledigt någon halvdag ibland för att få mer tid med vårt yngsta barn (4 år) men det är väldigt sällan det blir av. Om man har fler än ett barn kan det vara bra att det yngsta barnet kan få odelat uppmärksamhet ibland.
Jag och min fru jobbar 100%, men jag måste jobba lite när barnen sover för att hinna hämta i vettig tid numera (nu ligger skola/förskola 5 minuters bilväg bort)
En kollega till mig har tonårsbarn, men han jobbar 80% ändå för att få mer tid med dom.
Lockande tanke! Kan du ge något exempel på hur man skulle kunna lägga upp detta i praktiken? Jobba 80 till 100% inkomst… om man inte har möjlighet att jobba igen på kvällen dvs!
Precis skrivit på med jobbet om att gå ner till 90%, så varannan fredag får jag ledigt. Börjar direkt efter påsk och är så glad att vågade. Kör en testperiod om 6 månader, sen ska jag utvärdera. Just nu känns det fantastiskt