Tror jag inte ett spår på. I mitt anekdotiska fall ovan pratar vi om över 5000 SEK i månaden…
På riktigt? min upplevelse av jobbcoacher är … sådär… tyvärr. ![]()
![]()
På vilket sätt är alla våra (inklusive mina) anekdoter bättre?
Det saknas väl spridd kunskap inom området! Nånstans måste i alla fall delar av det finnas?! Varför ska inte du vara den första att göra en seriös vetenskaplig metaanalys av läget?
Vågar du @janbolmeson inte? ![]()
Brukar ju gå så bra för mig i den typen av avsnitt… ![]()
![]()
Ska se om jag kan få med en kompis som jobbat med rekrytering i många år… Men jag tar gärna inspel på gäst.
Må så vara, bara för något är svårt betyder inte det att det är oviktigt.
Som tidigare sagt i tråden Henrik Fexeus.. Du har även PM med fler potentiella möjligheter.
Chef. Jobbar i en global organisation med många nivåer så har klättrat några steg och sitter numera i ledningsgrupp för ett affärsområde. Jag har skjutit både brett och högt kan man kanske säga.
Om jag inte hade varit villig att ta på mig mer ansvar (och fått möjligheten) hade jag absolut kunnat höja min lön, men då kanske snarare 100% (nominellt) under de här femton åren.
Ansvar premieras.
Skulle du inte kunna ge en sammanfattning, så att jag kan använda det som exempel i avsnittet? Vore superspännande som en story. ![]()
- Arv
- Gåva från föräldrar
- Gifta sig rik
Rekrytering sköts inte vetenskapligt, så det går nog inte att göra en vetenskaplig sammanställning på hur man söker jobb effektivt.
Här kommer några andra tips:
- Sälj kokain till uttråkade managementkonsulter i våra större städer.
- Starta ett ponziupplägg om Nästa Heta Investering för unga via TikTok. Få med ord som NFT, AI och singularitet.
- Kom på en företagsidé där det går att sälj väldigt bra, men skit i juridiken och kundnöjdheten. Som att erbjuda oberoende rådgivning om mobilabonnemang och alltid rekommendera en mobiloperatör i samma företagskoncern.
- Förmedla hyresrätter i storstäder på tredjehandsmarknaden mot betalning. Fri prissättning så klart.
- Smuggla flyktingar över Medelhavet mot hög avgift utan livförsäkring. Tänk på att inte lägga för mycket pengar på båtarna.
- Hyr ut ett studentrum som du inte har, flera gånger, i våra studentstäder.
- Låna ut pengar till folk med låg kreditvärdighet med 15 % ränta. Använd lokala gymmets stammisar som leverantör av betalningspåminnelsen.
- Samla info på Darknet om svenska skyddsobjekt och besök ryska ambassaden.
När jag hade jobbcoach så var det bra. Hon hade bra koll på ”min bransch”. Det var det som hade utlovats och det stämde. Jag var rejält på dekis och behövde en ”PT inom jobbsökande”. Det var precis vad det var och mer bra precision.
Jobbcoacher som grupp verkar vara tacksamma att göra humor om. Filmen Äta, sova, dö visar upp en rätt bedrövlig verklighet. Den verkligheten finns också.
Det kanske finns någon som skrivit bok om jobbsökande som kunde vara vettig att prata med. Jobbcoach, även bra dito, är ändå fokuserad på individen snarare än arbetsmarknaden i stort. Min jobbcoach var tidigare konsultchef på bemanningsföretag med fokus på ”min bransch”. Det vore bättre med en bredare ansats, om det går att få till en sådan.
Det var det jag misstänkte. ![]()
Man kan för övrigt anstränga sig och ta på sig mycket ansvar, kvalifikationer, extrajobb osv även inom icke-chefsroller. Men min erfarenhet är att man ofta inte blir belönad för det lönemässigt i samma utsträckning som om man är chef.
Det finns någon märklig praxis att chefer alltid ska ha bättre lön än övriga anställda. Så till och med den sämsta chefen på företaget får högre lön än den bästa icke-chefen.
En rekryterare är absolut bra. Det är nog det bästa du kan få generellt.
Jag tog för många år ut friår, enligt den gamla modellen när det var helt fritt. Ett av kriterierna var att man skulle rekrytera en ersättare via AF. Det var alltså inte ”vem som helst” som skulle rekryteras utan en person utsedd av AF. Vi fick oss tillskickade ett antal kandidater. Jag kan inte veta något om deras faktiska nivå men det var ialllafall inte svårt att förstå varför de behövde ett eget spår för att bli aktuella för anställning. På det sättet fick jag en liten inblick i fel och tokigheter man kan göra när man söker jobb. Dessa personer var lite märkliga, var och en på sitt sätt.
Jag har så klart haft en rad dåliga intervjuer själv men då har felet (normalt) handlat om felmatchning. Jag har gått dit med en idé och de svar jag fått på plats har varit helt andra. Hela min regisserade förberedelse har pajat. Improvisera går väl när allt känns rätt men det är inte lika kul när förutsättningarna är fel.
Det här är sannolikt rätt vanligt hos rekryterare och visar ju egentligen bara att intervjun fyllt sitt syfte, för alla inblandade. Sedan har jag gått på nästa intervju med helt motsatt resultat. Allt stämde och jag kunde glänsa med snygga berättelser om olika resultat och händelser som jag hanterat. Det var inte mig det var fel på iallafall. Det kändes ju bra att få det bekräftat.
Om jag ska konkretisera min egen erfarenhet och vänners inom offentlig sektor på tjänstemannanivå:
-Ha koll på löneläget (begär ut lönelistor som är offentlig).
-Vad finns det för karriärvägar internt
-Vad kan du göra för dina kollegor/chef som får arbetsplatsen och din arbetsvardag att fungera bättre (egoism genom altruism).
-Bygg relationer och få det sociala att rulla
-Gör en analys över arbetsplatsen och kom med kritik (förbättringsförslag)
-Ta på dig nya arbetsuppgifter som ger dig hävstång och skapar ett beroende av dig hos chef/organisation.
-Fokusera på leverans i arbetsuppgifterna, vad är det som efterfrågas och på vilken nivå i underlaget (anpassa efter mottagarens kunskaper). ”Good enough” men också rätt nivå.
-Försök röra dig i.a.f. en gång vartannat år men var öppen för möjligheter.
Flertalet av ovanstående bör gå att bekräfta på utvecklingssamtal. Här ska du börja flukta efter nya arbetsuppgifter/ny roll och sondera terrängen.
Att röra sig internt om det går är att föredra då det ser bättre ut och du kan byta oftare än om du rör dig externt. Målet är att röra sig internt så långt det går tills det tar stop och då rör man sig externt och upprepar proceduren ovan.
Det här är bra förslag. I den värld jag själv är i så funkar själva metoderna men jag är tveksam till att de skulle ge högre lön, i varje fall inte som standard. För den som har en lägre lönenivå som startpunkt kunde de nog fungera bättre.
Jag skulle iaf uppskatta om ni gjorde ett avsnitt eller en serie avsnitt kring företagande och entreprenörskap från ett vetenskapligt perspektiv, det vill säga baserat på litteratur inom ekonomi och liknande.
Intraprenör har ju varit ett begrepp tidigare iallafall och anknyter till en del av diskussionerna här.
Vet ej om du svarar mig, men den högre lönen kommer vid jobbbyte (räknar ej de små årliga lönerevideringarna).
Jag tror det är samma sak nästan, det är nog lätt att bli entreprenör om man är intraprenör eller vice versa. Jag har sökt vetenskapliga artiklar om det här tidigare och det finns en hel del intressanta saker att läsa om och jag tror det skulle passa bra till forumet/podden.
Jag känner en del ”rika”. Alla är egna företagare.
De anställda ingenjörer och läkare jag känner, inklusive mig själv är väl mer av kategorin ”har en del sparat” men inte rika.