Transparenta löner - hiss eller diss?

Jag är helt för mer transparenta löner, men två saker som oroar mig:

• Kommer detta innebära att de redan extremt låga lönespridningen på svenska bolag minskar ännu mer?

Som chef kan det vara bekvämt att slippa tjafs och konflikter, det är rätt energikrävande att hela tiden behöva förklara varför person X faktiskt producerar mer värde än person Y. Se t.ex. den heta diskussion i tråden Jag har 7000kr mindre i lön än jämlika kollegor. Flera som hävdar att 7 000 kr i lönespridning “aldrig” ska kunna ske för samma tjänst/ålder, även om 7 000 kr bara är ca 20% mer än medianinkomsten för tjänsten.

• Kommer fler jobb att tillsättas via kontakter istället för jobbannonser än tidigare, för då slipper man uppge ett lönespann?

Jag har svårt för prestationsbaserad lön, eftersom det i min erfarenhet ofta gör mer skada än nytta, då fokus läggs på att maximera det som går att mäta istället för det som är viktigt. Det funkar relativt bra i situationer där arbetsinsatsen direkt kan kopplas till ökade intäkter (t.ex. sälj), men även där får man problem när t.ex. kortsiktiga säljintäkter som ger bonus prioriteras över tillväxt av långsiktiga återkommande intäkter.

Från att ha sett dig diskutera detta på forumet flera gånger så får jag en känsla av att du jobbar mest med människor under dig som har ganska mätbara arbetsuppgifter.

5 gillningar