Sålde min bostad 2016 och gjorde en vinst på drygt 1 miljon.
Betalade vinstskatten direkt utan uppskov.
Nu när uppskovsräntan slopades vid årsskiftet, valde jag att begära uppskov tillbaka och istället betalat uppskovsränta på åren emellan.
Lång historia kort, så har jag nu fått tillbaka cirka 160k (bor i en billigare bostad för tillfället och har största delen av vinsten i nuvarande boendet).
Hur bör jag förvalta dessa 160k, så ju kan betraktas som “ett gratislån”?
Tack för tips! Jag har läst artikeln.
Jag tror att jag vill investera pengarna i en 50/50-portfölj som omnämns i artikeln.
Vilka fonder rekommenderas att ha i denna portfölj?
Det stod i artikeln att en 50/50-portfölj var rekommenderad och togs upp som exempel.
Behöver nödvändigtvis inte vara en just sådan portfölj. Andra tips uppskattas!
Det beror lite på vilken “läggning” man har. Det finns säkert de som är mycket mer offensiva (mer aktier) men det viktiga är att ligga på en risknivå man är bekväm med att investera pengar som egentligen är en form av lån från staten. För egen del lutar jag nog åt 60% aktier, då jag redan har en del av mitt sparande på den risknivån.
Det man ska tänka på är att man inte ska ha för lång horisont, då reglerna kan ändras igen.
Min ”läggning” är snarare offensiv än defensiv.
Jag sparar just nu i 100% aktiefond, likt globala barnportföljen.
Tanken med denna portfölj är, eftersom det ändå är ”lånade pengar”, att ta en lite mer defensiv ställning.
En 60/40-portfölj skulle jag absolut kunna tänka mig.
Vilka fonder bör jag isåfall ha med i denna portfölj?
Eftersom jag är väldigt övertygad om att jag kommer äga mitt boende även om 10 år så kommer jag placera det jag får tillbaka i ett separat ISK bestående av 100 % aktiefonder.
Tror man att sannolikheten finns att man avslutar sin bostadskarriär inom 10 år bör man placera försiktigare alternativt om man inom 10 år kommer flytta till ett boende som kostar mindre än ens nuvarande boende. Detta eftersom när detta sker måste hela eller delar av dessa pengar betalas tillbaka till staten.
Ett alternativ är fondrobot. Annars kommer nästa poddavsnitt/blogginlägg ta upp förslag/modellportföljer. Tror “Nybörjarportföljen” kan vara en bra utgångspunkt. Jan har lagt ut arbetsläget inför inspelningen i forumet, ifall du vill få en bild redan nu. Kika på Utkast på modellportföljerna 2021 inför onsdagens poddinspelning isf. (Har länkats tidigare i tråden av jorander.)