Utdelning i indexnära fonder

Jag gillar utdelningar. De är mer stabila än börsens upp och nergångar och ger mig en hint om hur mycket mitt kapital skulle räcka till om jag skulle vilja eller kunna leva på det.

Historiskt har det varit skillnad på vem som betalar skatt, men det är harmoiserat nu, och det finns egentligen ingen skillnad för en privat investerare om en fond delar ut eller inte. Om du inte vet vad som är bäst för dig är det troligtvis en icke-utdelande fond.

En vanlig anledning till att fonder idag har utdelning är att de har stiftelser som investerare. I dessa står det ofta att stiftelsen inte får sälja sitt kapital, men att de får dela ut ränta och utdelningar till olika ändamål. De hade alltså aldrig kunnat få ut sina pengar om de investerat i en icke-utdelande fond.

3 gillningar

Jag hoppar in med en fråga som är närbesläktad med ovanstående. Uttagsutgift på 1% i Plus allabolag Sverige enligt detas dokument,”basfakta för investerare”?! Stämmer verkligen detta?

3 gillningar

Hej!

Uttagsavgift har blivit berört och besvarat av @PLUSfonder i detta ämne: Plus allabolag, avgift och dagskurs

Om börsen går ner till samma nivåer som 2008 blir det extremt attraktivt att investera i denna fond, globalindex som delar ut. Då skulle den ha PE 10, ned ca 40% från dagens 16. Och utdelningen gå upp från 1.5% till 3% ca. När den sedan till slut återhämtar sig sitter man med både bra kapitalökning och bra utdelning. Ja, jag talar om att tajma marknaden.

Jag kommer att hålla koll på detta under de kommande 12-24 månaderna.

1 gillning

Dock samma som i den ackumulerande, även om det kan vara psykologiskt trevligt med kassaflöde in på konto

1 gillning

Hej,

Jag förstår att uttagsavgiften inte verkar tas ut från Plus. Skönt att höra.
Jag funderar nu på att allokera jag en rejäl slant till fonden men upptäckte att den är väldigt liten. Bara 500 m sek under förvaltning? Kan detta stämma, jag gillar inte tanken på att fonden stänger/ byter inriktning pga att den inte fått in tillräckligt mycket kapital.

Det är en relativt ny fond och du har rätt att Plus inte förvaltar så stort kapital.

Lägger du till fem punkter (0.22% → 0.27%) får du SEB Sverige Indexnära med nästan lika många innehav (~400 → ~350), och som har +3.000 MSEK förvaltat kapital.

En väldigt liten kostnad att betala om du sover godare om natten.

Lägg till att Småspararguiden hade denna “varning” [1, 2] när de först beskrev Plus, och att varningen försvann utan en officiell förklaring:

“Vi har fått in tips om att vi borde granska ägarna till bolaget bakom plusfonderna, men vi har tyvärr inte hunnit göra det än”

3 gillningar

Tack Johan,
Detta var viktig information för mig.

Det här med Småspararguiden har varit uppe i en annan tråd. Varningen de hade är också borttagen från deras hemsida och hela grejen är ganska död som jag uppfattar det från alla parter.

Att den försvann utan en officiell förklaring var ju till följd av kontakten i den andra tråden. Jag själv har inga problem med PLUS Allabolag Sverige-fonden. Det är ju en tidsfråga och marknadsföringsfråga.

2 gillningar

När jag tittat på SEB Sverige indexnära ser jag att den utesluteren ett ikänt antal bolag som inte uppfyller deras esg kriterier. Sådant där gillar inte jag. Swedish Match och SAAB etc är definitivt bolag man jag inte vill välja bort. Känner du till något annat alternativ för en billig svensk indexfond?

Tack

Därtill så tycker jag att skillnaderna i år jämfört med det index är som fonden följer är för stor, (1.57%). Vad kan förklara den stora diffen mer än esg kriterierna?