Jag har brutit det! ![]()
Två par vinterskor. Äntligen
De borde köpts i fjol eller tidigare men nu blev det av.
Med ungefär en sjundedel av året bakom oss konstaterar jag att det här går galant. Varje trasig strumpa som slängs känns som en delseger. ![]()
Spännande utmaning! Men jag undrar, hur gör ni som har barn? Mina killar (7 och 3) växer ur grejer varje säsong. Storebror har 146 i det mesta nu och det begagnade räcker inte alltid. Eller vi hittar inte allt begnat… Vi försöker hålla nere genom att ha koll på vad som redan finns sparat från förra året, men ärligt talat glömmer vi bort hälften av det som ligger på vinden. Det enda “köpstoppet” jag kan tänka mig funkar med barn är att sluta panikköpa i sista minuten, och det kräver planering mer än viljestyrka ![]()
Välkommen till forumet! ![]()
Jag tänker att detta är personliga siffror. Med småbarn som byter storlek som en annan byter strumpor är det en annan sak. Däremot kan man ju ha ambitionen att ärva, köpa begagnat osv. Jag tänker att det är mer en samvetsgrej. Utmaningen här gäller i första hand den egna garderoben.
Jag körde samma modell när mina var små med lådor i klädkammaren tydligt märkta med storlek.
Bara det är ju ett stort steg. Det infinner sig ett visst lugn när de mer eller mindre vuxit färdigt och senare får ta eget ansvar för sina klädinköp.
Har nu kommit upp i 1 av 5, om tröjan jag beställde passar.
Har även köpt lite underkläder, då de gamla gått sönder. Hittade 5 strumpor under sängen, så på den fronten är det lugnt i år. ![]()
Inte köpt några egna kläder i år, men ett par gravidbyxor till henne har jag ändå köpt. Vi har fått extremt mycket bebiskläder, men jag gissar att det kommer köpas några plagg under året. Hittills inga bebiskläder köpta. Jag vet inte om man åker ut på detta hehe
Jag tycker nog ändå att så länge gravidbyxorna inte är till dig så känns de hyfsat relevanta. ![]()
Båda mina barn(9 och 11år) har samma skostorlek som mig, så jag har blivit rånad på både mina höst och vinter skor samt stövlar (då mina skor var sköna, inte för att jag undvikit att köpa skor till dem som passar). Så i sann tradition fick jag ärva ett par kängor av min mor som hon inte använder. Så klart barnen ska ha bra kläder det är inget snack om saken, fokusera mer på att använda kläder tills de har slitits ut. Sonen som vill ha ungefär samma kläder varje dag får 7 par jeans/shorts varje termin och sen har de slitits ut och är försmå. Dottern som är klädintresserad får en blandning av nya och secondhand/ärvda kläder, då variation är viktigt för henne. Har även kollegor med yngre barn som får ärva det dottern inte slitit ut. För mig är miljö tänket viktigare än pengasparandet i denna fråga. Att jag själv inte har intresse för kläder gör det lättare. Jag kan dock behöva gå ner 10kg till nästa höst för att klara utmaningen vilket gör utmaningen aningen mer krävande ![]()
Bara en update om att hittills är inga kläder inköpta i år. Nu när värmen närmar sig så blir det att se över sommarskorna. Lite osäker på statusen, men hoppas på att allt är ok
Träningsstrumpor är nog det som kan bli mest problem med, då ett helt gäng gav upp på löpande band för någon månad sedan. Har ett en gäng kvar men klarar nog inte ett likande avhopp igen. ![]()
Går galant för mig också. Ska på bröllop i September.. tror jag behöver köpa ett par nya socker till kostymen.
Sött! ![]()
Räknas det om man köper kläder som presenter ?
, annars har det blivit 3 plagg än så länge.
Hahah, skyller på att jag bor i Norge….
Köpte 3 handdukar igår.. känns som fusk, kan ju potentiellt användas som kläder..
Köper rätt mycket till min son. Själv har jag bara köpt en mössa hittils i år
Jag åkte dit häromdagen med ett par shorts och en ny skjorta:
Helt sjukt, 2 par byxor har gått sönder på mindre än 2 veckor.
Fram med symaskinen! ![]()
![]()
![]()
Ja. Finns bra tips på hur man lagar jeans och andra kläder på Youtube @GTA
Jag har räddat ett par gamla favouritjeans, ett par långkalsonger, en vinterjacka och snart en tjocktröja.
Med rätt metod syns det inte alls. Gick ju snabbare att laga än att köpa nytt visade det sig - även om man syr för hand. Jag tar nästan hellre fram nål och tråd än symaskin nu. Gillar inte sladdarna och att behöva flytta runt bord för att nå ett vägguttag.
Ingen antiklädtävling för mig dock, men det är väldigt skönt att inte behöva vara i butiker eller vänta på hemleverans.
Låter ändå som ett kul tidsfördriv. Behöver bara köpa in nål och tråd samt se på lite youtube?
Ja! ![]()
![]()
Jag kör iofs med maskin och sparar trasiga kläder på hög och lagar på halvårsbasis ungefär.