Utredaren föreslår fastighetsskatt – inspirerad av ISK

Så t.ex. jobbskatteavdrag?

1 gillning

Jobbskatteavdraget kan inte förändras, det är M/C/KD/L/SDs incitamenten för folk att byta bidrag med jobb.

Inget hindrar att man ser över bidragssystemet och skrotar jobbskatteavdraget. Just sayin’. :slight_smile:

2 gillningar

Visst, men det infördes samtidigt som det kapades i försvarsbudgeten under Reinfeldt. Så det är ett typexempel på något som infördes på bekostnad av försvaret.

Något annat som försvann under Reinfeldts tid när försvaret bantades var ju fastighetsskatten, för att föra tråden tillbaka till ämnet lite.

1 gillning

Sant, fast försvarets bantande började ju långt tidigare. Jag slapp exempelvis rycka in 1994 för att A3 lades ner.

1 gillning

Ja visst var det så! Under Perssons tid som statsminister så bantades ju också försvarets budget, till en kostnad motsvarande ungefär maxtaxan i förskolan som infördes 2002.

1 gillning

Biståndet bör behållas (eventuellt utökas) men dock bör det fokuseras till att driva effektiv utrikespolitik för att kontra Ryssland och Kinas framfart i tredje världen. En del kommer såklart kalla det för imperialism men det får vi leva med.

Precis - det finns alltid partivinklar dit medlen kan styras.

Jag ogillar alla smålösningar med om, i fall att och huruvida. Bidrag här, avdrag där, tillägg och tak.

Men, lite OT kanske, så tror jag det kommer en större skattereform snart när partierna landat lite i det nya läget i riksdagen.

jobbskatteavdraget infördes

• som det kapades försvarsbudgeten
  • för att ge incitamenten till bidragberoende att gå till jobbet

I samma veva ”motiverades” sjuka människor genom att bli utförsäkrade. Gick rätt dåligt, konstigt nog. :wink:

Politiker tar dåliga beslut hela tiden, bara hoppas de väljer det minst dåliga i denna veva.

Troligen blir det en mix av skattehöjningar, lån och pengar från EU. Förhoppningsvis innan det utreds i 10 år.

Den kommande budget är valbudget. Svårt att se en blå regering att införa skattehöjningar i den viktigaste budget innan valet. De kanske kommer låna och trycka pengar så vi kommer betala den me höj inflation.

1 gillning

Vem vet, kanske blir maktskifte.

Sen gissar jag att det behövs blocköverskridande beslut i just denna fråga. Hoppas politikerna håller med. :crossed_fingers:

Maktskifte kan hända på nästnästa budget, den som kommer direkt efter valet September 2026. Försvaret behöver 70 miljarder kr redan från den kommande valfläsk budget av September 2025.

Inte riktigt.

Detta baseras på 2,6% av BNP 2030. Skall vi nå säg 3,5 % är det ca 60 miljarder till 2030. Kanske fortare tom.

Sedan ser jag inte hur det kan vara ett problem att låna säg 300 mdr för att investera i avancerade system för luftvärn och fjärrbekämpning för att öka Sveriges förmåga. Det är som vilken investering i infrastruktur som helst. Idag kan vi skydda två platser mot ballistiska robotar och några fler mot drönare och långsammare kryssningsrobotar (underljudsfart). Ryssen kan sänka elnätet för månader framåt och vi kan bara titta på och konstatera att jahap.

Vi behöver också komplettera med en del sjömålsrobotar, mobila för att placera ryska fartyg på Östersjöns botten.

Allt tramset med en värnpliktsarme är gammalt såsseri. Vi pratar om synnerligen avancerade system som kräver kontinuerlig övning och utbildning. Bättre löner för “stamanställda”.

Och detta löser vi med lån, det är snabbaste sättet. Lägg en beställning på 20 st SAMP/T och ett antal eldrörsluftvärn med radar.
Rekrytera tekniskt kompetent personal med attraktiva löner för att hantera dessa system.

Sedan kan vi börja bygga ut värnpliktsarmen.

https://www.government.se/contentassets/f1c8ea0fe286446fa9a6e04292ba2ccc/250220-eng-forsvarsekonomi-grafik.svg

Isåfall blir det skattehöjningar vi aldrig skådat förr…

Alternativen är lån, hitta på pengar eller utse främmande makt xyz till nästa kejsare.

Tror som sagt det blir en mix av lån, skatter och EU pengar.

Personligen betalar jag redan högre skatt sett per inkomst än de flesta.

Men inser också att vi inte bara kan strunta i det faktum att vi står med byxorna nere och behöver lösa det. Då behövs hela verktygslådan.

2 gillningar

Jag gissar att moderaterna inte vill höja skatten, och av någon nobel anledning inte vill låna upp jättemycket, samt att de inte lyckas hitta nedskärningar som accepteras av fölket, vilket medför en rätt lam upprustning vilket resulterar i en valförlust 2026.

Med det sagt så är jag ideologiskt emot fastighetsskatt, men är pragmatisk och inser att skatterna troligtvis behöver höjas då vi har en totalt klappkass högerregeringen (som jag iofs röstat på) och som inte skulle hitta en effektivisering om den så serverades på silverfat framför dom.

1 gillning

De kommer förlora minst ett röst i nästa valet. Mitt röst som de fick i 2022 med vallöfte att inte höja skatten :wink:

Det är redan brutet!

Med den pausade indexeringen av brytpunkten menar du? Jag är okej med det så länge de inte höjer skatten igen med September 2025 valfläsk budget.