Märkligt vilken energi många lägger på att nagelfara, och döma ut, något som öht inte existerar. Innan det finns något konkret förslag att ta ställning till känns diskussionen helt meningslöst.
Märkligt? Snarare är det väl helt rimligt att man försöka strypa korkade förslag INNAN de blir verklighet.
Vill man slippa amorteringskrav behövs ofta fet kontantinsats. Två löner på 50k/mån räcker till att få låna 5,4MSEK. Då behövs 3M insats för att köpa en bostad för 8M.
Och det är inte lätt att hitta en villa för under 8M i Stockholmsområdet.
Men det finns ju inget förslag att strypa!
Jo, det är precis det det gör, tyvärr och ett helt batteri av dem ![]()
Sidan 66 i Socialdemokraternas arbetsgrupp för ”Fördelningspolitik för jämlikhet och rättvisa”
Ny kapitalskatt: Miljonärsskatt
En ny kapitalskatt ska införas. Skatt ska betalas efter bärkraft. Nivån för fribeloppet bör sättas så att det träffar de rikaste och kombineras med ett tak. Den gamla förmögenhetsskattens sambeskattning återinförs ej och bostäder ska inte ingå.Stramare 3:12-regler (beskattning av fåmansföretagare)
Kapitalinkomsten beskattas med den generella skattesatsen på 30 procent, som lägst. Därutöver behöver dagens regler för hur mycket utdelningar arbetande ägare får betala ut och spara skärpas.Höj skatten på onoterade aktier och andelar
Skatten ska likställas med den generella skattesatsen på 30 procent, vilken gäller för utdelningar från börsnoterade aktier och andelarTak på sparande i Investeringssparkonto (ISK)
ISK ska begränsas kraftigt. Samtidigt behöver reglerna för kapitalförsäkringar reformeras.Rimligare beskattning vid bostadsförsäljning
Återinför uppskovsräntan, trappa ned ränteavdraget successivt och minska möjligheterna att skjuta upp vinstbeskattning vid en bostadsförsäljning. Ett syfte är också att minska överhettningen på bostadsmarknaden.Fördubbla bankskatten.
Bankerna utgör en stor risk för den finansiella stabiliteten och borde därför bidra mer till det gemensamma.
Jag lägger denna länken här, för jag såg den inte i tråden:
Rör inte vårt sparande! - Skrivunder.com
För den som är intresserad alltså. Viktigt att vi visar vårat missnöje, om du tycker att detta är en extremt dålig idé, precis som jag gör.
Även om det kommer något tak på säg 5 miljoner, så har dom redan börjat peta i det, vad säger att dom inte kan göra det igen?
Sparandet skall vara långsiktigt och pålitligt. Hoppas S tappar röstar på detta… Jag har röstat på S för, och kommer aldrig göra det om det kommer sådana här förslag, nu blir det M/KD för mig.
Det där är inget konkret förslag. Det är ett utkast från en arbetsgrupp. Inget som kommer att läggas fram till riksdagen.
Märkligt hur svårt det ska vara att förstå.
Nej, inte alls svårt att förstå.
När det största regeringspartiets arbetsgrupp och nuvarande finansminister går ut med det så ska man definitivt ta det på allvar.
Nästa steg är att det är med i valfläsket nästa år och om S sitter kvar att det då förs fram som en proposition.
Då är det åt helsike försent att reagera ![]()
Vet inte om du spelar dum nu för att göra någon form av poäng men självklart ska man angripa förslagen från dessa dårar så snart det bara går.
Eller menar du att man ska vänta tills det ligger en fastställd proposition för att reagera? Trots att Sveriges finansminister (!) drar lans för dessa stolligheter i riksmedia?
Väl sagt. Jag kan själv tycka det är lite typiskt svensk att “hetsa in upp er, inget förslag är lagt än”.
Det är väl bättre att säga till direkt än att vänta, precis som du säger?
I nuvarande stund, 7000 underskrifter på 6 timmar, och då var det en väldigt stor ökning dom sista två timmarna, från 2000 => 7000 ungefär.
Svårt att ta din kritik seriöst, när du skriver foliehatt på. Givetvis förstår väl alla att migrationen inte är den enda faktiska utgiften, men det är en stor del av det hela, givetvis är det så.
Eftersom ingen diskuterar det, låter man partier som SD få massa röster och mandat i riksdagen, istället för att säga som det är och ta upp kostnader kring detta.
Detta är ett helt orimligt förslag från socialdemokraterna som sparkar ner oss människor med ekonomisk disciplin, inte höginkomsttagarna. När jag var 19 år gammal bestämde jag mig för att kämpa för min framtid. Jobbade 220 h per månad i restaurang och investerade allt medan andra i min ålder var på krogen för sina pengar. Jag hade min första miljon som 23-åring. Idag är jag 28 år och har fortsatt att “ta rätt beslut” varje månad. Känns tråkigt att efter det slaveriet behöva tänka att man kanske skulle bränt sina pengar istället för att tänka på sin framtid. Enligt mig är det redan skattade pengar som individen väljer att faktiskt ta risk för. Ingen backar än när aktierna går ner. Men när det går upp står socialdemokraterna där…
Helt rätt Sandra. Jag i princip i liknande situation, istället för att bränna mina pengar på krogen/bilar/prylar sparade jag.
För detta ska man nu bestraffas. Det är så vedervärdigt.
jag har min tjänstepension i ISK, så det vore rätt surt att då inte kunna få ha ett privat ISK-sparande
Men just nu vet vi ju faktiskt inte så mycket
Du kommer ju fortfarande att ha kvar dina miljoner även om det blir extra skatt. Skillnaden Blir att fler få nytta av dina pengar
När man har arbetat extremt hårt många år för att bygga ekonomisk trygghet vill man gärna få avkastning för det. Det är ju någonstans därför man tar risk på börsen också, för potentiell avkastning. Frågan är vem som står dår och backar än när börsen faller. Ingen. Men när den går upp är det annorlunda…
Vi vet ju det som sossarna publicerade?
Varför ska andra personer få nytta av de pengar som han/hon slitit för att spara ihop?