Utsatt för bedrägeri där lånen skulle tas bort

Jag tror vi kan utesluta att TS var ärlig med planen vid låneansökan. Och därmed faller liksom hela antagandet om TS oskuld.

7 gillningar

Googlar man lite verkar det här vara en variant av en känd scam. Så inget unikt Jönssonligan över det hela. I USA verkar det dessutom faktiskt finnas vissa möjligheter att få lån efterskänkta genom välgörenhetsorganisationer om man har det tufft. Så där kanske ett sånt här upplägg med att lån efterskänks/raderas faktiskt skulle kunna framstå som fullt lagligt och trovärdigt.

1 gillning

Men att så snabbt som möjligt föra ut pengarna från kontot till tredjepart? :bell: :bell: :bell:

Kanske den schyssta kompisen som ska hjälpa en att investera pengarna? Ingen aning. Men kan mer förstå hur en sådan scam kan lyckas om det faktiskt finns en möjlighet att lån kan efterskänkas. I Sverige har jag aldrig hört talas om att det kan ske dock.

1 gillning

Ja, om man börjar efterrationalisera kan allt verka helt normalt. Men, när TS var i situationen, borde presentationen onekligen verka något plockad ur tomma intet - lite som Jönssonligan, där de sitter på bänken med sin öl och någon viskar förtroligt i örat.

Det TS gjorde när han lämnade falska uppgifter i låneansökan är ett solklart bedrägeri i Sverige, banken behöver inte ens ha lidit någon faktisk realiserad förlust för att man ska kunna bli dömd.

1 gillning

@Yztla

Läs detta,

Banker - plural.

Felaktiga uppgifter i ansökningarna.

“inte uppmärksammat alla andra kreditupplysningar som har gjorts”

Ett fåtal banker har kontaktat och nekat.

Banker (i plural) som TS själv avstått lån från.

Förstår du i vilken skala detta verkar vara gjort i? Utstuderat med falska ansökningar och massa ansökningar hos mängder med institut inom kort tid så banker inte hinner agera.

6 gillningar

Jag reagerade mest på:

Visste TS att det var en bedrägerihärva före eller efter personerna försvann med dennes pengar? Jag läser det som om det var före, att TS visste att det var ett bedrägeri.

I något inlägg skriver TS att hen försökte sammanfatta i första inlägget och att det inte är i kronologisk ordning vad hen visste eller förstod hände.

3 gillningar

Jag vill jättegärna ge “benifit of the doubt” men det är jättesvårt. Att ta flera (många, ett dussin eller fler?) lån och snabbt skicka vidare till tredje part låter för mycket målvakt i mina öron.

Har själv aldrig blivit “olagligt” blåst, var nära flera gånger men när löften och pressen ökade drog jag öronen åt mig och ser man tillbaka var det ett bra beslut.

Har däremot blivit “lagligt” blåst ett par gånger, av jurister som bara är ute efter att casha in på löpande band, men det är en annan historia, men i de fallen så litade jag på personen så visst kan jag på ett visst plan förstå TS. Handlade det om ett lån, javisst, men flera och skicka iväg för att köpa guld… det blir för mycket. Men igen, trots orimligheten är det möjligt, jag hoppas bara att ingen kontaktar personen i hopp om att få hjälp med sitt eget bedrägerifall. För det är mer troligt i dagens samhälle, tyvärr.

2 gillningar

Hur kan det försvinna pengar från kontot om man själv inte gjort överföringarna, godkänt detta via någon form av automatisk överföring eller givit någon utomstående tillgång/fullmakt till kontot? :thinking:

Det kan det inte. TS verkar ju inte vilja komma tillbaka till sin tråd och klara upp frågetecknen, men jag gissar att ”det försvann pengar” genom att TS själv exekverade överföringar. Vad banken ska göra åt det är lite oklart.

3 gillningar

Jadå, om de har lyckats komma över TS BankID på något sätt.

Jag läser detta som att TS var väl införstådd i att pengarna måste ut från kontot så snabbt som möjligt (annars kanske banken tar tillbaka dom? :thinking: ).

3 gillningar

Absolut. Men något säger mig att även om det är mycket som TS inte nämner i den här historien, så hade vi nog fått veta om hen blivit hackad, rånad eller utsatt för hot och därmed blivit av med sitt BankId.

4 gillningar

Vad får dig att tro det?

Vad skulle syftet vara?

2 gillningar

Det låter ju helt otroligt, men även en sund människa kan hamna i helt osannolika situationer om man lyckats övertyga sig själv om att det man gör verkar rimligt.

Jag rekommenderar er som är väldigt hårda mot TS att lystna på p3 dokumentären “Miljonbedrägeriet” om Magnus Gruvén som går på ett så kallat nigeriabrev där han skall få ärva 100miljoner.

Det är fascinerande hur en person kan bli så manipulerad att han även efter hela livet är raserat och allt är över fortfarande tror det är sanning.

7 gillningar

Har hört den. Jag tror väldigt lite livserfarenhet i kombination med någon bokstavsdiagnos ligger i grunden. Han hade ändå tur, den där enkelbiljetten de hade fixat åt honom… :roll_eyes:

2 gillningar

Kulter är ett annat exempel på samma fenomen.

Till exempel att få människor att ge bort alla sina pengar, ägodelar, och att offra all ens tid och energi är inte ovanligt. Finns även många exempel på att förmås att mörda (både sig själv och andra).

Om du tror att “det skulle aldrig hända mig” då har du fel. Alla kan utsättas och riskerna att du åker dit är högre om du har den inställningen.

(Här är ett roligt boktips, en podcast, samt en kort YouTube video på temat.)

1 gillning

Det är väl tydligt att det dock finns vissa omständigheter som gör risken större. I detta fallet behov av pengar. När det gäller romansbedrägerier behov av kärlek/partner. En person i bekantskapskretsen höll på att gå på ett sånt riktigt romansbedrägeri. Utifrån den upplevelsen tänker jag att personer som är godhjärtade och generellt sett tror människor om gott kan löpa större risk att bli lurade.

4 gillningar