Nä, det kan ju inte räknas in i FIREkapitalet direkt, utan man får lägga in en omvandlingsfaktor.
Ursäkta att jag skrev. Jag skall hålla mig borta framöver.
Nä, det kan ju inte räknas in i FIREkapitalet direkt, utan man får lägga in en omvandlingsfaktor.
Ursäkta att jag skrev. Jag skall hålla mig borta framöver.
Skriv på, tråden är öppen för alla. Jag tycker bara vi ska jämföra äpplen med äpplen. ![]()
Jag kan bara applådera detta. En tydlig punkt i tiden har varit bra tycker jag. Det blir liksom inget vidare småpill då utan skarpt läge.
Så vilken avkastning får du på skogsfastigheten?
Och om det är väsentligt lägre än 3-4%, varför säljer du inte den och placerar i globala indexfonder istället?
Hänger inte riktigt med. Du får gärna förtydliga.
De flesta som håller fast vid skog för det av sentimentala och familjeanknutna anledningar. I vårt fall är skogen till stor del (70%) köpt som investering, men när man hus, hyresgäster och familjaknytningar via skogen är det svårt att släppa. Plus att det blir ett intresse och en identitet.
Men det är klart att det blir en frågeställning: skall man sluta arbeta som ingenjör för att istället kunna maxa sina skogsinkomster (sälja julgranar och annat lite mer arbetsintensivt) och nå upp till 2.5% avkastning före skatt, eller sälja allt, betala skall och ta 3 till 4% utan arbete?
Ja, det är ju frågan hur man ska se på det.
Antag att din skogsfastighet avkastar 2%, och att du skulle kunna få 4% i avkastning om du istället sålt den och placerat i en global indexfond.
Då gör du en förlust på 50 MSEK * (4% - 2%) = 1 MSEK per år. Hur ska man se på den 1 MSEK förlusten per år? Är det konsumtion för att bevara familjehistoriken/intresse, eller något annat?
Under de senaste 50 åren har skog totalavkastat ungefär som börsen, men då måste man räkna med stegring av försäljningspriset. Den skog som idag är värd 32 miljoner var 1980 värd två, så den utvecklingen har varit normal till bra.
Du tar i när du jämför det med konsumtion. Äldre personer skulle se det som en mer konservativ investering.
Jag hoppas väl på att jag kommer orka ställa om så att jag blir mer diversifierad med skog och börs.
Du menar att livet endast handlar om ekonomisk optimering och ingen annat!?? ![]()
Nej, det sa jag inte. Jag ställde frågan hur man ska se på skillnaden mellan avkastning på de olika alternativen.
Som du borde noterat vid det här laget är den frågeställningen bara intressant för dig och inte för 5 öre för den som situationen gäller… Det är inte alla som prioriterar att dö med mest pengar på sitt ISK!
Som du borde ha noterat vid det här laget är det en helt annan frågeställning än det som diskuterades ursprungligen, vilket var hur man ska definiera Lean FIRE.
Eller tycker du att det är korrekt att definiera Lean FIRE som 1 miljard om man har en skogsfastighet värd 1 miljard?
Du har ju rätt om Lean FIRE. Punkt. Det var ett illa utfört skämt från min sida.
Du hamnade ju själv far far away från frågeställningen genom att ifrågasätta vederbörandes val av livssituation och inte den felaktiga definitionen av Lean FIRE… ![]()
Det är väl en högst relevant frågeställning i sammanhanget. Om man siktar på FIRE, så är det definitivt något man måste ta ställning till.
Du menar om man skall gå i FIRE med tillräckligt eller optimera vidare för att nå 100 ggr mer?
Nej, det var inte vad jag skrev.
Vi får nog vara ense om att vi har väldigt olika uppfattning om vad livskvalitet innebär och hur vi kan uppnå det och det är väl ok så. Så vi avslutar här och låter tråden återgå till rubriken.
Det var just därför jag lyfte frågan om de olika alternativen.
Dvs hur stor är skillnaden i avkastning beroende på om man placerar pengarna i en tex en global indexfond vs behåller skogsfastigheten, och tycker man att skillnaden i livskvalitet är värt den skillnaden.
Jag har inget enkelt svar på den frågan. Och det är högst individuellt hur man ser på det.
Men det är en högst relevant frågeställning.
Jag har ändrat mig. ![]()
Hamnar nog runt 4,5 msek istället. Hoppas kunna ha byggt en stabil maskin, som blir hyfsat självgående där någonstans.
Är förvånad över hur snabbt resan har gått och jag trodde jag hade minst 14 år till FIRE, men med en mer korrekt uträkning, då hamnar jag förhoppningsvis där redan efter knappa 5 år. Kanske t o m tidigare, beroende på vad som händer och sker.