Det var inte lite skillnad mellan de olika FIRE-numren, vad är den största skillnaden mellan de prognoserna?
10 miljoner på ISK är mitt mål för en person utan barn. Boende och pension ej medräknat.
Vet, det är nästan lite skrämmande när polletten trillar ned. Jag var inte speciellt noggrann de första iterationerna; tog exempelvis inte med pensionsutbetalningar som kommer vid 55 år samt tidigast vid 67 år. Detta gjorde att jag kunde börja räkna på ett helt annat sätt.
Första uträkningarna byggde på att jag behövde minst 7-10 msek och vem vet vad som händer? Så en rejäl krockkudde och diverse rädslor och okunskap var inbyggda i första siffrorna: 7, 10, 12 och 14 msek.
Numera tänker jag annorlunda. Vad behöver jag för att övervintra till 55 år? Vad behöver jag till ca 67 år? Och förmodat resten av livet? Sedan har jag i någon mån omvärderat livet. Hur kan jag så snabbt som möjligt sluta arbeta för att säkerställa min hälsa, utan att resan till FIRE-målet blir trist, tråkig och så vidare…Jag har säkerställt en betydligt högre sparkvot, än tidigare.
I början hade jag heller inte räknat med utdelningar.
Från att ha några ynka tusenlappar i utdelning till att kunna börja beräkna en utdelningsmaskin som efter bara ca två år kommer att generera runt 80-90 tusen i år) och öka kommande år om jag diversifierar rätt. Detta fanns inte med i kalkylen från början öht.
Hur ser din boendesituation ut? Jag upplever att valen där påverkar FIRE-kalkylen mycket.
1 Miljon EUR.
Gillar att mitt fire nummer har 0% röster. . …
Mitt är 2Miljoner. . …och jag har lån.
Så i denna “klubben” är jag super Lean.
Det förklarar ju varför du känner att det är lite väl snålt just nu. 6-7tkr är vad de flesta lägger bara på boende.
Imponerande, såklart! Även om det inte är ovanligt internationellt är det nog få i Sverige som klarar den nivån i längden, frivilligt.
Den ser helt OK ut, tackar som frågar.
Den kommer inte se ut som den gör idag om några år. Det kan både blir betydligt billigare, ungefär samma eller eventuellt något dyrare. Planen är att ha ett billigare boende framåt, men det återstår att se hur det blir med den saken. Därför behåller jag posten för boende på samma nivå framåt oavsett. Det går alltid att justera när byte av boende blir aktuellt.
Boende tenderar att vara den tyngsta posten för dem flesta, så att den påverkar är ett givet.
Om vi säger så här då: Utgör boendet en stor del av dina utgifter? Det är ju en post som kan kosta hur mycket som helst men också en post alla behöver. Den blir också mer volatil om den till stor del utgörs av lån. Det var så jag menade, inte om du har gröna eller grå tapeter i sovrummet. ![]()
Och tråden startades för tre år sedan. Det har ju varit en del inflation sedan dess också. ![]()
Extremt förenklat även om jag också räcknat galet komplicerat så ser jag det såhär. .
Jag behöver 200.000:- per år för att leva idag- -
Jag behöver det mellan 55-65år
200.000:- X 10år = 2.000.000:-
Har jag då pengarna på ett fasträntekonto så borde det slå eller följa inflationen rätt väl. .
Så tioårs-FIRR typ? Då år det mest tiden som blir en parameter.
Härligt oavsett! Min siffra steg sedan jag svarade, mest pga inflationen.
Vet inte vad man skall kalla det. . men “vet” att ett arv kommer inom 10-15år så det finns ingen anledning att ha “dagens pengar” kvar då. . .jag kommer inte hinna göra slut på arvet ändå.
O så kan jag ju sälja BRF vid 65år o leva på dom pengarna…har +15år i kommunal lägenhetskö redan idag så lägenhet kommer jag få.
Så ja, för mig är tiden mer än faktor än pengarna. . .just nu är det 139månader. . . vill ner närmare 120 innan jag går helt. . men kan bli några 50% månader i slutet,
Men det svåra med FIRE är väl tiden?. . .du VET inte om du har 30år eller 1mån kvar som pengarna skall räcka. . . .o dom flesta räknar väl med att leva länge, men alla göra det tyvärr inte
Det beror ju på, om Die with zero är ett (del)mål eller ej. Men visst, livstid kan bara förkortas, inte förlängas… ![]()
Men även om du räcknar på att Die with zero eller Die med 1Miljon kvar. . .så VET du ju inte vilket år som är “die” o skall räkna på. .
Tex om du gör en FIRE beräkning att du har 1Miljon kvar när du är 90år . . men du går rejält back på pensionen och råkar bli 110år. . .svårt att beräkna sånt…
Eller räknar du att bli 100år o Die with Zero o så grå du bort vid 80år
ca 5,4 Mille (justerat för 9års inflation) för baristaFire (jobba deltid på 10%).