Så här tänker jag:
Huvudrekommendation
Min stående huvudrekommendation är sedan minst ett par år tillbaka:
1. Starta ett långsiktigt och regelbundet sparande i en bred, billig, global och passiv indexfond eller fondrobot.
2. Sitt still i båten, försök inte tajma marknaden och “Just. Keep. Buying.”.
3. “Vinn” långsiktigt, inte genom att vara bäst, men genom att inte göra de misstag som andra gör förr eller senare. Den som är lat, passiv, ointresserad och oengagerad har bättre odds än den som är aktiv, intresserad och engagerad.
4. Spara inte för mycket. Tänk om livet går ut på att samla minnen som man kan bli nostalgisk över när man blir gammal istället för att ha mest pengar på kontot.
Rent konkret brukar jag rekommendera:
- Fondrobotar: Lysa och OPTI
- Fonder: Länsförsäkingar Global Indexnära, Storebrand Global All-Countries, Avanza Global
- Premiepension: AP7 SÅFA
Kommentarer:
-
Jag vet att alla inte gillar fondrobot, men jag gör det och diffen mot en liknande portfölj är enligt mig mindre än 0.1% på Lysa. Det är det enklaste steget för nybörjare och det som jag använder själv
-
Jag upplever att det här ligger närmast konsensus hos många experter, myndigheter och akademiker.
-
Innan man sparar så anser jag at man bör ha en buffert.
-
Variation på detta temat är: RikaTillsammans 100 % aktier | 2021 - 2023
Lekhinken
Sedan kommer vi in på variationer - som egentligen inte behövs - här kommer ju t.ex. Lekhinken in i spel. Det finns en lång diksussion på ämnet:
Men min tes är egentligen att den inte behövs. Utan det här blir för oss som har sparande som hobby.
Hur lever jag själv idag?
Sedan mitt frispel i avsnitt #277:
Upplever jag att jag har hållt mig på banan och gjort rätt mycket förändringar:
-
Av vårt privata sparande är idag 75% på Lysa. Allt nysparande går in på LYSA. Sparande i släkten är också på LYSA. Resterande är indexfonder i form av de gamla modellportföljerna som jag kört sedan 2014. Har inte haft hjärta att avveckla dem, särskilt då de har snart 10 års historik på Shareville.
-
Både jag och Caroline har sedan några år tillbaka allt i AP7 SÅFA.
-
Av företagets likvida sparande är också 80% på LYSA och indexfonder.
-
Allt nysparande i tjänstepensionen på Avanza fördelas enligt tilten mot Sverige:
- PLUS Allabolag Sverige: 40%
- SEB Sverige Indexnära A: 40%
- Avanza Global: 10%
- Länsförsäkringar global: 10%
men den är stökig eftersom det finns placeringar sedan 15 år som jag inte vill sälja. T.ex. Berkshire som har gått upp med +550%. Den lär ju få ligga kvar tills jag plockar ut pensionen.

Mitt stora “problem” är att jag sitter med en hel del onoterat som jag inte blir av med. Men jag är på det klara att jag inte är sugen på mer onoterat eller alternativt. Det har egentligen aldrig blivit bra. Därav just avsnitt 277 som nog var lika mycket ett sätt för mig att “göra upp” med det.
För att svara på nedan:
-
Enskilda aktier - har ett enda relevant innehav i enskild aktie, det är Storskogen. Den har jag lovat mig själv att hålla i 5 år. Sedan har jag lite slattar i investmentbolag mest för att hålla koll.
-
Gemensamma investeringar via Patreon - det har gjorts två stycken (Storskogen och Lunar Bank). Storskogen är avvecklad och Lunar är onoterad. När den går att avveckla så kommer det göras. Notera att det är 3 år sedan dessa påbörjades. Ingen ny har gjorts på tre år och jag är inte superentusiastisk att göra något nytt.
-
Lekhinkar - som sagt, en tankemodell för att hantera den emotionella / hobby sidan av sparande. Kan med fördel skippas.
-
Portföljallokeringar - basportföljen med 100% aktieindexfonder har varit samma EXAKT samma sedan 2020.
-
Det har varit diskussion kring t.ex. allvädersportföljen, men den har jag skruvat ner volymen sedan fondrobotarna introducerades 2019. Tycker det är spännande, men har inget mer än min variation på PP-portföljen sedan 2014 på Shareville.
-
Home bias - diskussion sedan 2020 som vi inte landat än.
-
Faktorinvestering - något jag vet att flera försöker övertyga mig om, men inget jag är superentusiastisk om. I alla fall inget jag har pratat om i något avsnitt.
Så jag vet inte, upplever att ändå att jag försöker vara och är hyfsat konsekvent.