Vad är RikaTillsammans linje egentligen?

Ja, skillnaden är att jag som vältränad kan sortera i informationen jag får, från den överviktiga och kan välja själv vad jag tar med mig från mötet eftersom jag vet vad forskningen säger. En nybörjare kanske inte kan sortera informationen och tror på allt med hull&hår. Därav bör den allmänna rekommendationen vara 100% utifrån forskningen :blush:

1 gillning

Men rekommendationen @janbolmeson är ju skippa lekhinken om du kan mentalt. Men om du inte kan ge tusan i att pilla ändå, använd 10% och lek med så du kan hålla fingrarna borta från majoriteten av kapitalet.

Var har du läst om något annat? Vad tror su rekommendationenTM är för något och var har du läst den?

2 gillningar

Jag menade att den som ger råd inte nödvändigtvis är överviktig bara för att den inte 100% av dagarna äter endast hälsosam mat.

Okej, då är det någonting som jag har missat och om det stämmer, då är det fel av mig :man_shrugging:

Förövrigt var det du som skrev att 10% lekhink är rekommendationen. Men vi lämnar väl diskussionen här :blush:

Så här tänker jag:

Huvudrekommendation

Min stående huvudrekommendation är sedan minst ett par år tillbaka:

1. Starta ett långsiktigt och regelbundet sparande i en bred, billig, global och passiv indexfond eller fondrobot.

2. Sitt still i båten, försök inte tajma marknaden och “Just. Keep. Buying.”.

3. “Vinn” långsiktigt, inte genom att vara bäst, men genom att inte göra de misstag som andra gör förr eller senare. Den som är lat, passiv, ointresserad och oengagerad har bättre odds än den som är aktiv, intresserad och engagerad.

4. Spara inte för mycket. Tänk om livet går ut på att samla minnen som man kan bli nostalgisk över när man blir gammal istället för att ha mest pengar på kontot.

Rent konkret brukar jag rekommendera:

Kommentarer:

• Jag vet att alla inte gillar fondrobot, men jag gör det och diffen mot en liknande portfölj är enligt mig mindre än 0.1% på Lysa. Det är det enklaste steget för nybörjare och det som jag använder själv

• Jag upplever att det här ligger närmast konsensus hos många experter, myndigheter och akademiker.

• Innan man sparar så anser jag at man bör ha en buffert.

• Variation på detta temat är: Basportföljen | RikaTillsammans 100 % aktier

Lekhinken

Sedan kommer vi in på variationer - som egentligen inte behövs - här kommer ju t.ex. Lekhinken in i spel. Det finns en lång diksussion på ämnet:

Men min tes är egentligen att den inte behövs. Utan det här blir för oss som har sparande som hobby.

Hur lever jag själv idag?

Sedan mitt frispel i avsnitt #277:

Upplever jag att jag har hållt mig på banan och gjort rätt mycket förändringar:

• Av vårt privata sparande är idag 75% på Lysa. Allt nysparande går in på LYSA. Sparande i släkten är också på LYSA. Resterande är indexfonder i form av de gamla modellportföljerna som jag kört sedan 2014. Har inte haft hjärta att avveckla dem, särskilt då de har snart 10 års historik på Shareville.

• Både jag och Caroline har sedan några år tillbaka allt i AP7 SÅFA.

• Av företagets likvida sparande är också 80% på LYSA och indexfonder.

• Allt nysparande i tjänstepensionen på Avanza fördelas enligt tilten mot Sverige:

men den är stökig eftersom det finns placeringar sedan 15 år som jag inte vill sälja. T.ex. Berkshire som har gått upp med +550%. Den lär ju få ligga kvar tills jag plockar ut pensionen. :see_no_evil:

Mitt stora “problem” är att jag sitter med en hel del onoterat som jag inte blir av med. Men jag är på det klara att jag inte är sugen på mer onoterat eller alternativt. Det har egentligen aldrig blivit bra. Därav just avsnitt 277 som nog var lika mycket ett sätt för mig att “göra upp” med det.

För att svara på nedan:

• Enskilda aktier - har ett enda relevant innehav i enskild aktie, det är Storskogen. Den har jag lovat mig själv att hålla i 5 år. Sedan har jag lite slattar i investmentbolag mest för att hålla koll.

• Gemensamma investeringar via Patreon - det har gjorts två stycken (Storskogen och Lunar Bank). Storskogen är avvecklad och Lunar är onoterad. När den går att avveckla så kommer det göras. Notera att det är 3 år sedan dessa påbörjades. Ingen ny har gjorts på tre år och jag är inte superentusiastisk att göra något nytt.

• Lekhinkar - som sagt, en tankemodell för att hantera den emotionella / hobby sidan av sparande. Kan med fördel skippas.

• Portföljallokeringar - basportföljen med 100% aktieindexfonder har varit samma EXAKT samma sedan 2020.

• Det har varit diskussion kring t.ex. allvädersportföljen, men den har jag skruvat ner volymen sedan fondrobotarna introducerades 2019. Tycker det är spännande, men har inget mer än min variation på PP-portföljen sedan 2014 på Shareville.

• Home bias - diskussion sedan 2020 som vi inte landat än.

• Faktorinvestering - något jag vet att flera försöker övertyga mig om, men inget jag är superentusiastisk om. I alla fall inget jag har pratat om i något avsnitt.

Så jag vet inte, upplever att ändå att jag försöker vara och är hyfsat konsekvent.

19 gillningar

Tack för ett bra svar och du tagit dig tiden för ett genomtänkt inlägg. Det som gör mig förvirrad är min första tanke kring rikatillsammans.

Långsiktighet, riskjusterad avkastning, avgifter, hela höstacken summerar det som jag har ”lärt mig” på forumet. Det som bäst (enligt mig) passar enligt mig är 100% globalt index, vilket i sig resulterar i diverse diskussioner kring vilket index. Det bredaste indexet ACWI IMI, inkluderar alla marknader och alla storlekar, vilket för mig isåfall är det som passar rekommendationen bäst. Tyvärr finns det ingen fond som följer detta index, endast etf.

Home bias kan också diskuteras utifrån olika perspektiv. Jag har själv tänkt tanken kring 100% home bias, just eftersom jag får län i SEK, jag lever i sverige, har pensionen i sverige, ska fortsätta leva i sverige, pensionera mig i sverige och antagligen dö här. Behöver jag då exponera mig mot dollar? Min fond följer ju sverige, sveriges inflation, sveriges uppgång m.m. Är det att rekommendera? Nej, antagligen inte eftersom det är en för smal marknad.

Den största anledningen till att jag själv inte har 100% globalfond är ett stort intresse för ekonomi, det är för tråkigt och jag vill direktäga aktier, både för utdelning och andra faktorer.

Varför jag rekommenderar 100% globalt index till andra är för att det är enkelt, bra riskjusterad avkastning, och kommer antagligen att vara stabilt för många år framöver.

Det här är ju mitt val, att jag frångått index, jag menade bara att för de som inte är intresserade, nybörjare, folk som vill förenkla, så är väl egentligen 100% globalindex det bästa att rekommendera. Mitt förslag var alltså att den allmänna rekommendationen bör vara just detta och lekhinkar och andra faktorer bär ses som ett sidospår och vara försiktig med det här.

Jag syftade inte bara på dig i den här frågan och jag antar att rekommendationen antagligen är som jag skriver, men det blir förvirrande för folk, kanske?

Det är alltid mycket diskussioner och det måste det få vara, men jag upplever kanske att den röda linjen, blivit lite tunnare :blush:

Sen är varje procent som man har i någonting annat än globalindex, en avvikelse just från globalindex, det är alltså ingenting att rekommendera egentligen.

Vilket index man väljer att följa speglar väl också min synpunkt. Det rekommenderas t.ex att länsförsäkringar är en bra fond, men i min mening är det för smalt index+esg inspirerat. Varför rekommenderas den här?

Jag är alltså den som förespråkar 100% globalindexfonder, även fast jag själv inte följer det.

Detta var det ända jag menade. Att majoriteten på det här forumet avviker från rekommendationen. Mig själv inkluderad.

@janbolmeson

1 gillning

Har du lyssnat på avsnittet om beteende med Opti? (Missar du 10 bästa dagarna på börsen går du miste om 30% avkastning typ)

Tycker Opti ofta varit bra på att lyfta fram det när kritik mot deras avgift framförs - att vårt beteende står för större skada och spelar större roll än om man kör Avanza Global eller Länsförsäkringar Global (vilket älskas att diskuteras här på forumet).

Jag ser lekhinken som ett sätt att få utlopp för det beteendet. Typ som att man begränsar skadan till en liten del av portföljen istället för 100%. Jag kör själv utan lekhink och upptäcker ju att jag pillar något ENORMT för att jag har så svårt att sätta locket på och sen inte titta på det mer. Men jag har antagligen orsakat min portfölj större skada än om jag avsatt en 10%-ig pillningsportfölj och låtit resten sitta i LF Global.

(Ps. Sorry om detta perspektiv redan lyfts fram i tråden, skrev ner lite tankar i hast på telefonen, så har inte läst alla inlägg ovan)

1 gillning

Blir den inte den en svår rekommendationen då det är väldigt individbaserad vad som anses vara för mycket?

Ps, din annonslänk fungerar inte med det namnet.

1 gillning

Jag måste säga att det är lite konstigt att likställa “forumet” med “Jan”…
Jan/Caroline/RT kan ju självklart ha en officiell rekommendation, och jag tycker Jan beskriver den väldigt bra ovan. Men egentligen finns ju inte så mycket att diskutera kring det, det är som det är.

Forumet finns väl inte för att diskutera just det? Det är väl en mötesplats för alla som är intresserade av privatekonomi, då blir det ju sjävklart diskussioner om allt möjligt och av naturliga orsaker mer fokus kring folks lekhinkar, eftersom det inte är så roligt att diskutera basportföljen. “Jaha, har du 90% i global indexfond idag med, japp… jaha, jag med. Kul för dig”

Men det är ju så jag ser det, att forumet är en mötesplats utan en inneboende linje i sig själv. (Där det självklart är vettigt att hänvisa till Jans filosofi där det passar)

Men skulle vara intressant att höra @janbolmeson tankar?

2 gillningar

Så skulle jag vilja se det också. Håller med att om det mest ska handla om “indexklubbens inbördes beundran” så blir det tämligen ointressant. Har det inte redan skrivits extremt mycket på det temat? Det är väl allt annat som är det riktigt intressanta?

Vem har likställt forumet med Jan? Skrev rent allmänt. Nähä, varför kan man inte diskutera rekommendationen? Finner det intressant. Javisst, finns det för alla som gillar privatekonomi, men jag upplever att det finns en ryggdunkarkultur :man_shrugging:

1 gillning

Jag kanske var otydlig, men jag tolkade din första mening som att du ansåg att forumet i sig hade en linje, därav mitt svar? Jag tycker självklart att man kan diskutera rekommendationen i sig också.

Jaha, nej jag syftade mer på att rekommendationen utgår från forskning. Sen håller väl de flesta på forumet med om forskningen. Syftade inte på specifika personer utan om rekommendationen i stort.

Det har varit väldigt mycket av sådant tidigare. "Vi här på RT tycker. “Vi här på RT rekommenderar”. “Konsensus på RT är”. Mycket av det har minskat men jag anar att det nu är på väg tillbaka. Det anses existera ett grupptänk, likt en klubb eller en sekt, inte att man ser till vad olika individer tycker och diskuterar kring olikheter, lär sig av varandras olika åsikter och perspektiv.

1 gillning

Tycker mycket av det stämmer. Sen upplever jag att populära användare for väldigt mycket uppmuntran och stöd från övriga medlemmar, oavsett va dessa skriver ibland. Men det är ju inte jans eller forumets fel. Det kanske bara är jag som upplever den popularitetskulturen också, det vet jag inte.

Hjälp mig att förstå vad det är som ni är ute efter egentligen? För jag förstår på riktigt inte.

Så här ser jag det:

• Det är helt okej att ha vilken åsikt som helst och investera precis hur man själv vill

• Jag har gärna spänstiga diskussioner i separata trådar så länge de följer forumreglerna.

MEN, eftersom det är fler oinloggade läsare som följer forumet än det är inloggade och det är fler nybörjare än proffs i forumet så kommer det vara en slagsida mot:

Eftersom jag anser att det är det som har mest stöd i litteratur och är konsensus och huvudspåret bland akademiker och de med mycket erfarenhet.

• Jag vill också vara supertydlig med att jag egentligen inte har så mycket investerat i ovan utifrån att det är “min tes” som är copyrightad eller liknande. Om det plötsligt kommer helt ny forskning och det uppstår en ny konsensus så kommer jag byta åsikt. Utan problem.

Däremot kommer jag inte byta åsikt kring ovan, ändra rekommendation eller liknande för att någon annan tycker något eller har en anekdot. Det kan på sin höjd vara en variation. Här blir jag från tid till annan trött och jag tar tyvärr inte dig @pellepennan på så stort allvar längre eftersom du de facto fortfarande inte har presenterat något tredje parts material som stödjer din tes, du har inte presenterat någon transparens kring din strategi som går att följa under tiden än graf på två staplar i din premiepension. Det hade varit så enkelt för dig att starta en tråd, dela med dig längs vägen och så vidare. Naturligtvis är det helt okej att inte göra det.

Men konsekvensen av det för mig blir att jag upplever det som att det spelas ett spel med två helt olika förutsättningar. Jag ska belägga allt jag säger med studier, böcker, referenser och jag ska hållas ansvarig både här i forumet och i media. Jag får höra att jag inte är konsekvent mot min strategi ovan så fort jag nämner ett enda ord om en enskild investering som inte är index och så vidare. Det är naturligtvis också helt okej och jag accepterar det eftersom jag har valt banan jag har gjort.

Det är därför jag t.ex. ser till att få in VD:n för SPIVA som uttryckligen står för “Standard & Poor Indices vs Active” som har 20 års data, från 8 geografier, tusentals fonder etc. Det är därför jag lägger ner tid på att läsa böckerna, studierna och bjuda in folk som är duktigare än mig. Men, jag blir ju ledsen när sedan till och med den konversationen gick som det gick.

Om man inte håller med om ovan så kan man:

• Starta en egen tråd och argumentera för sin sak.

Eller, något hårt skrivet, starta sitt eget forum eller hänga på något annat.

30 gillningar

Vet inte om något ovanstående var riktat mot mig, för isåfall hänger jag inte alls med, ärligt talat. Jag ville bara diskutera rekommendationen? Inte att rekommendationen bör ändras, utan snarare tvärtom. Vilket jag tycker jag fått framföra. Ville också lyfta fram globala indexfonder samt avvikelser från det. Tycker jag fick riktigt bra svar från dig, vilket jag uppskattar :man_shrugging: Men jag hoppas och antar att du menar någon annan här @janbolmeson? Annars förstår jag inte.

Sen att du har andra investeringar ser inte jg som ett problem. Ser det inte som ett problem att jag har andra investeringar heller, du har antagligen mer i globalindex än vad jag har, jag syftar enbart på rekommendationen, med home bias m.m.

Rekommendationen och ens personliga preferens är olika saker, dvs, jag tycker att rekommendationen uteslutande bör vara globalindex, men följer jag det själv? Absolut inte. Är det fel? Nej det kan jag inte påstå :blush:

Problemet är väl att forskningen säger en sak men sen finns det även känslor med i spelet som är svårare att styra…

För mig personligen så hanterar jag mina känslor genom att ha en extremt överdimensionerad buffert samt två obelånade bostäder… Det är ett ekonomiskt idiotisk beslut som går helt emot forskningen men det får mig att sova tryggt om natten.

För andra har man löst det genom att ha lekhinkar eller att ständigt byta mellan olika indexfonder :sweat_smile:.

Grundkontentan är att vi inte är maskinen utan de flesta behöver även kunna hantera sina känslor på ett sätt som inte får för drastiska effekter på avkastningen…

3 gillningar

Ja, att jag har ungefär hälften av mitt sparande i enskilda aktier är inte smart, enligt forskningen heller, att jag knappt har någon buffert är inte heller optimalt. Förstår synsättet helt!

1 gillning