Hjälp mig att förstå vad det är som ni är ute efter egentligen? För jag förstår på riktigt inte.
Så här ser jag det:
-
Det är helt okej att ha vilken åsikt som helst och investera precis hur man själv vill
-
Jag har gärna spänstiga diskussioner i separata trådar så länge de följer forumreglerna.
MEN, eftersom det är fler oinloggade läsare som följer forumet än det är inloggade och det är fler nybörjare än proffs i forumet så kommer det vara en slagsida mot:
Eftersom jag anser att det är det som har mest stöd i litteratur och är konsensus och huvudspåret bland akademiker och de med mycket erfarenhet.
- Jag vill också vara supertydlig med att jag egentligen inte har så mycket investerat i ovan utifrån att det är “min tes” som är copyrightad eller liknande. Om det plötsligt kommer helt ny forskning och det uppstår en ny konsensus så kommer jag byta åsikt. Utan problem.
Däremot kommer jag inte byta åsikt kring ovan, ändra rekommendation eller liknande för att någon annan tycker något eller har en anekdot. Det kan på sin höjd vara en variation. Här blir jag från tid till annan trött och jag tar tyvärr inte dig @pellepennan på så stort allvar längre eftersom du de facto fortfarande inte har presenterat något tredje parts material som stödjer din tes, du har inte presenterat någon transparens kring din strategi som går att följa under tiden än graf på två staplar i din premiepension. Det hade varit så enkelt för dig att starta en tråd, dela med dig längs vägen och så vidare. Naturligtvis är det helt okej att inte göra det.
Men konsekvensen av det för mig blir att jag upplever det som att det spelas ett spel med två helt olika förutsättningar. Jag ska belägga allt jag säger med studier, böcker, referenser och jag ska hållas ansvarig både här i forumet och i media. Jag får höra att jag inte är konsekvent mot min strategi ovan så fort jag nämner ett enda ord om en enskild investering som inte är index och så vidare. Det är naturligtvis också helt okej och jag accepterar det eftersom jag har valt banan jag har gjort.
Det är därför jag t.ex. ser till att få in VD:n för SPIVA som uttryckligen står för “Standard & Poor Indices vs Active” som har 20 års data, från 8 geografier, tusentals fonder etc. Det är därför jag lägger ner tid på att läsa böckerna, studierna och bjuda in folk som är duktigare än mig. Men, jag blir ju ledsen när sedan till och med den konversationen gick som det gick.
Om man inte håller med om ovan så kan man:
- Starta en egen tråd och argumentera för sin sak.
Eller, något hårt skrivet, starta sitt eget forum eller hänga på något annat.