Vad betyder ”spara i huset?”

Ja men då är vi på samma bana, håller helt med dig. De nominella priserna har alltid gått upp men inte värdet på samma sätt, speciellt inte inflationsjusterat.

1 gillning

Ifall man har stora lån så är nominella priser väldigt relevant tycker jag. Kan vara skönt att bostaden stiger i nominellt pris även om värdet går ner inflationsjusterat.

Ja, Självklart vet jag att inte alla banker är aktiebolag, men i en frågespalt får man kanske stå ut med att man förenklar något ibland. Jag har dessutom själv jobbat i en bank som inte varit ett AB, nämligen Föreningsbanken.

För säkerhets skull, låt mig vara väldigt specifik, på den tiden var den en ekonomisk förening. Sedenmera blev den ett aktiebolag.

Kom igen! Alingsås börjar på A.

1 gillning

På vilket sätt är bostäders nominella värdeökning relevant om man inte tar hänsyn till inflationen?

Det är som att säga att man inte går back på att ha sitt sparande på ett konto med 0.5% ränta bara för att siffran blir större.

Det är ju tydligt att man under långa perioder förlorat pengar vid eventuell försäljning av bostad i och med att inflationen haft högre rakt än värdeökningen

I praktiken är det ändå inte så för de flesta. De lånar pengar och får därmed en enorm hävstångseffekt.

Jag har skrivit om detta tidigare. En egen insats på några få 10 000-lappar på tidigt 80-tal har gett miljonbelopp i värdeökning. Även med hänsyn till inflaionen blev det på sikt en lysande affär.

1 gillning

Något man måste ha i åtanke är att majoriteten av befolkningen sparar inte aktivt i fonder eller aktier.

Därav är köp av bostaden en sorts av sparande, annars hade de bara legat på hög på ett bankkonto för dessa människor

Många människor behöver känna och klämma för att våga investera, tex fysiskt guld, tavlor, bostäder etc etc.

Allt innan 1980 bör inte ens vara relevant med tanke på hur mycket världen har ändrats. Går inte titta på en graf och bli expert man måste se hela bilden.

Även om du tar hänsyn till vad det skulle ha kostat att hyra motsvarande bostad under samma period?

The four most expensive words in investing are: ‘This time it’s different.’
– Sir John Templeton

2 gillningar

”The wise young man or wage earner of today invests his money in real estate."
-Andrew Carnegie

Vad som är lite ironiskt med ditt inklippta citat är att det är mer än 100 år gammalt. …men enligt dig är ju allt innan 1980 irrelevant. :wink:

3 gillningar

Det som är min poäng som flög över dig… går inte lägga mycket tonvikt vid saker som hände förr i världen.

Det är inte totalt irrelevant men nästan skulle jag säga, men hade inte lagt så mycket på det för att göra någon typ av analys.

Man bör titta på senaste 30-40 åren. Efter det blir datan mer och mer osäker.

Jag menar hur såg kreditgivningen ens ut 1875 :joy:

Tycker att du har helt fel. Ifall du köper en bostad och tar lån så kommer det nominella värdet öka över tid på din bostad. Inflationen kommer göra så att ditt lån blir mindre värt och du har någonstans att bo. Ifall du hyr så förlorar du ju alla pengarna du betalar, du betalar också ränta och amortering fast du betalar för hyresvärdens ränta och amorteringar istället.

Tycker heller inte att man förlorar pengar om man säljer en tillgång för ett högre pris än man köpte det för, oberoende av hur lång tid det gått, så där håller vi heller inte med varandra.

Du har historiskt aldrig förlorat pengar i nominellt värde om du köpt bostad i Sverige och bott där över en 10-årsperiod.

Inte ens om man köpte och sålde med Zimbabwedollar?

Aldrig, verkligen? Du tror inte att det finns ett enda exempel på någon som köpte dyrt innan kraschen på nittiotalet…?

Nej, du förlorar absolut i värde, men inte nominellt i pengar. Har du också lånat för dessa så är ju lånet inte värt så mycket heller, så min poäng kvarstår.

Jag tror inte det finns bevis för att bostäder gått ner i nominellt pris över en 10-årsperiod i Sverige nej. Har i alla fall inte sett något sådant bevis alls.

Det finns såklart perioder där bostäderna gått ner i värde dock, men aldrig i nominellt pris, inte över 10 år.

Du brukar köpa en bostad. Inte ett bostasindex. Finns alltid någon BRF som konkat eller villor som brunnit ner utan hemförsäkring. Sedan förstås enskilda objekt som kommit i kläm på annnat vis.

1 gillning

Är du lika nöjd med att sätta dina pengar på ett konto med 0.65% ränta när inflationen är minst 2%?

10 år senare är det ju en större siffra på kontot än när du började…