Vad blir det för mat?

Tack för tips där pepparn-jag-aldrig-kan-stava-till ingår!! Den är lite klurig att smyga in i rätter! Har du fler tips där den igår så får du gärna spamma!

2 gillningar

Ugnsgratinerade paprikahalvor med tacokryddad färs, potatis och en tomat/paprikasås :yum:

5 gillningar

OT: Jag tar det säkra före det osäkra och lutar mig mot den västerländska stavningen…

Gong bao har ju två sorters chili men om jag utgår från att du menar sichuanpeppar och inte gān hóng là jiāo (torkad röd chilifrukt) så föreslår jag:

• Dandannudlar – det är en frekvent återkommande rätt här hemma, rekommenderar den stark(t). Slipprig nudelrätt med en otrolig sås och den alldeles perfekta avdomnande hettan.
  • Mapo tofu – går alltid hem och är fullständig comfort food.
  • Chiliolja – ha alltid i kylskåpet! Använd på frukostäggen, hämtpizzan, i mängder av kinesiska rätter och kan toppas på allt som behöver lite punch.

On topic: Ikväll blir det morotssoppa med KÖPT bröd :cry:

3 gillningar

Falafel😅…vi står utan kök ett par veckor till.
Inte mycket till matlagning har det blivit sedan 3 veckor. Men sedan blir det desto mer🥳

2 gillningar

Renovering på gång eller nåt annat? Hur har ni löst det med maten utan kök? :slight_smile: Stormkök?, eld, eller bara rawfood? :joy:

3 gillningar

@MattiasA90 renovering. Jag älskar att laga mat och baka men köket hade dåligt med arbetsyta.
Det funkar helt ok, vi har satt en arbetsbod i trädgården där jag har 2 kokplattor och airfryer.
Lagade upp en laddning lasagne och ärtsoppa innan och frös in. Det blir enkel mat, men rawfood hade mannen min inte jublat över😂.
Ibland hämtar vi mat. Men nu längtar jag verkligen efter att laga mat o baka surdegsbröd igen🤗.

5 gillningar

Stor igenkänning på den då vi genomlevt massa renoveringar. Diska i duschen är ju en klassiker! Dock kanske inte många som haft tillfällig dusch i ett skafferi! Jajjamensan - du läste rätt! Men det har alltid blivit bra när det blivit klart

3 gillningar

@Nepeta helt klart värt allt stök :smiley:!
Jag diskar i badkaret, 2 baljor, funkar kanon.
Vi har också renoverat massor genom åren. Efter detta är det bara en gästtoalett och slip av parkettgolven kvar :partying_face:.

2 gillningar

Bulgur mer hackad persilja och en skvätt olivolja och kycklingkebab. Srirachamajonäs och vitlökssås till det :yum:

5 gillningar

Walk in the park :grinning:

3 gillningar

Hittade fasanbröstfile på Lidl! Så nu blir det fest! Hasselbackspotatisen är i ugnen och fasanen ska snart gå i pannan med timjan, fräst lök å en skvätt grädde. En slatt av gamla farsgubbens cognac får nog slinka ner i såsen.

6 gillningar

Låter gott! :smiley: Ta en bild sen vettja :wink:

3 gillningar

Typ så :sweat_smile: :see_no_evil:

2 gillningar

Jisses så gott :smiley:!

2 gillningar

Idag blev det Felix krögarpytt :joy: Och några stekta ägg till det.

3 gillningar

Idag är jag och mina systrar hos föräldrarna och barnen/kusinerna fick bestämma vad vi skulle äta. Det slutade med att farfar/morfar fick tända grillen och grilla korv :yum:

6 gillningar

Ikväll jobbar mannen så då går jag lös på skaldjur! Det blir pankofriterade jätteräkor och blomkålssvamp. Egen röra av soja, sweet chili, vitlök och lime till det!
:raised_hands::tada::garlic::ok_hand::yum::100::shrimp::hot_pepper::fried_shrimp::rice:

6 gillningar

Sitter och planerar veckans mat :slightly_smiling_face:

8 gillningar

Stiligt och mycket ambitiöst :clap:. Tack för tips.
Detta försökte jag med halvhjärtat när barnen var små, gick sådär. Ska testa igen :blush:

4 gillningar

Vi gör inte en sån här meny varje vecka men vi försöker att göra det så ofta som möjligt :slightly_smiling_face:
Det underlättar när vi vill försöka äta ur frysen, annars är det lätt att vi handlar hem det vi är sugna på från affären och utemat slinker det med lite lättare när vi inte har en planerad meny att gå efter :see_no_evil:

5 gillningar