Vad blir det för mat?

Precis så har det blivit för oss sedan barnen flyttade :see_no_evil:. Frysen full…Det får bli ändring på det :upside_down_face:

4 gillningar

Sen är det inte alltid så lätt att bara handla det som står på listan :sweat_smile: hittade bra erbjudanden på bland annat fisk och även några julklappar till barnen (bokrea på Ica under v44 :partying_face:)

Den lilla inköpslistan blev iallafall dubbelt så stor :see_no_evil:

4 gillningar

Försöker mig på något nytt. Hel grillad kalkon :turkey:
Ingen aning om hur det kommer att gå. Tog lite längre tid att förbereda än jag tänkt då den fortfarande var för frusen för att få ut halsen och påsen med inälvor i :sweat_smile:

7 gillningar

Ja det är inte lätt att hålla sig strikt till listan…Men du har fått fixat lite julklappar ju​:partying_face::hugs:

4 gillningar

Blev inte fy skam :yum:

7 gillningar

Se där! Ser väldigt gott ut! :smiley:

3 gillningar

Tortelini med sås på ugnsrostad paprika och tomat. Lite nymald peppar på och hackad persilja från trädgården :slight_smile:

7 gillningar

Idag blir det pulled pork med klyftor av ungsbakad sötpotatis till samt broccoli å majs. Men hade nog på lite för mycket av Liquid smoke (min finmotorik suger)för huset luktar som en bättre kålamila nu när klumpen myser i ugnen.

Gör den ofta på picnicbog istf karre då den styckdelen är lite billigare.

7 gillningar

Idag blev det smördegsinbakad kassler och potatis :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Blev Cordon bleu med ugnsbakade rotfrukter och sen brownies till efterrätt!

8 gillningar

Ska strax slänga i lite pommes i airfryern och sedan fritera lite fisk! Så fisch and chips ikväll. Remuladsåsen gjorde jag i förmiddags så den är redan klar :yum:

3 gillningar

Gjorde lite asiatiskt! Crispy beef :ok_hand:

10 gillningar

Mums ser gott ut vill du dela med dig av recept @Andre_Granstrom?

1 gillning

Skiva ryggbiff tunnt och marinera i soja, vitpeppar och kinesiskt matlagningsvin.

Fräs vitlök, ingefära, vita delen av salladslök, limeblad och Seschuanpeppar i olja. När oljan tagit smak, sila den.

Blanda oljan med soja, gochujang, kinesiskt matlagningsvin, svart vinäger, socker, lite tamarindpasta, vatten. Smaka av, den ska vara salt, söt och syrlig samtidigt. När du är nöjd gör du en toppredning med majsmjöl, och avslutar såsen med rostade sesamfrön och en liiiiiiiten skvätt sesamolja för glans och lite nötighet. Låt såsen stå kvar på spisen på lägsta värme.

Värm upp olja till 175 grader, och fritera tunnt skivad lök vänd i majsmöl tills den är krispig. Låt dra på papper.

Släng i runt 1tsk bakpulver per 500gr kött i köttets marinad, detta är hemligheten till underbart mört kött som de alltid har på asiatiska resturanger. När köttet mörats i 30 min, vänd det i majsmjöl och fritera även köttet tills krispigt. Försök att lägga ner individuella strimlor, annars får du en köttklump :nauseated_face:

Stek strimlad röd och grön paprika, blanda ner i såsen. Den ska stekas varmt och hastigt, så den inte tappar färg eller mjuknar för mycket.

När allt är färdig-friterat så blandar du allt fort i en stor skål. Såsen ska vara varm så den värmer allt!

Servera med kokt jasminris, och för extra style-poäng kan du tunnt strimla resten av salladslöken och lägga den i ett isbad (då “krullar” den ihop sig) så går det att göra ett vackert litet nystan ovanpå allt.

7 gillningar

Tack för det! Ska testas nån dag :smiley:

1 gillning

Fläsk, potatis och löksås

3 gillningar

Det där måste testas!

1 gillning

Det är ju ändå kladdkakans dag idag

7 gillningar

Mums! Helt klart värt att fira! :yum:

2 gillningar

Jiisuuus! Så gott!