Vad blir det för mat?

Blir en liiiten kantarellpaj ikväll, är själv, maken

jobbar. Det här är nog de sista kantarellerna jag plockar i år, de börjar bli soggiga och ofräscha, men har gott om förvällda i frysen. Å gott om torkad trumpetsvamp och trattkantareller finns i skåpet!

7 gillningar

dagen till ära… RISGRYNSGRÖT!

7 gillningar

Krögarpytt o ägg. Köket är inte klart än :laughing:

3 gillningar

Tjejen gjorde korv stroganoff – på någon italiensk korv eftersom falukorven är hemskt dyr här – innan hon gick iväg till kvällsskiftet, så den stoppar jag nu glupskt i mig, nöjd med att jag lyckats sprida lite svensk matkultur.

5 gillningar

Kokt pasta och stekt korv blev det idag på lillgrabbens begäran :joy:

4 gillningar

Här blir det lasagne. Jag frös in 4 kg innan vi rev ut köket​:sweat_smile::partying_face:

4 gillningar

Gott i all sin enkelhet :grinning:!

3 gillningar

BERor på vad som finns i köksträdgården jordkällaren och i frysen. Just nu har jag mycket färsk pumpa, bönor, lök potatis.
Idag blev det bodomelett med paprika, lök och chilli. I morgon wokade grönsaker med feta ost och potatis.

4 gillningar

Enligt veckans meny så blev det ugnspannkaka idag :slightly_smiling_face:

Jag kan ha gjort lite för mycket smet dock :sweat_smile:

Men, slutresultatet gick iallafall att äta även om det var lite diskussion om tillbehören och baconets vara eller icke vara i ugnspannkakan :joy:

Vad gillar ni? Mini omröstning:

För lingonsylt och bacon tryck “:heart:

För jordgubbssylt och grädde utan bacon tryck “:+1:

11 gillningar

Självklart ska det vara bacon, fläsk eller pancetta i! Jag gör också med lite extra mycket smet. Gillar när den får lite höjd och luftig inuti. Gärna lite småbrönda kanter. Sen såklart lingonsylt till!

Grädde och sylt har man till “vanliga” pannkakor/plättar.

2 gillningar

Gjorde en köttfärsgryta/soppa idag till lunch. Med potatis, paprika, gullök, vitlök, morötter och buljong. Värmde gott i höstrusket! :slight_smile:

4 gillningar

Idag blir en ny maträtt för oss, Kyckling med bacon och penne. (det blev ingen pennepasta eftersom vi inte hade just pennepasta hemma :sweat_smile:)

4 gillningar

Tokslut som vanligt efter jobb på torsdagar så då orkar jag inte ens värma rester utan äter skinka och tomater direkt ur förpackningen…:confounded: ledig i morgon så det blir att foka på återhämtning. Men jag ska koka risgrynsgröt till kommande luncher. Ska det vara kanelstång i eller inte?

3 gillningar

Jag alltid i 3 kanelstänger :joy: Kokar oftast 10-12 portioner.

3 gillningar

Nytt storkok i förrgår, pasta med köttfärssås, jag brukar ha i svamp, chili och lite grädde också. Löken vill min sambo ha så, stekt kort tid på hög temperatur i stora bitar, sedan bara uppvärmd mot slutet. Det ger en textur till grytor.

6 gillningar

Vilken härlig laddning! Fler här i tråden har nämnt att de har i glögg i köttfärssåsen som smakförhöjare. Står på min bucketlist - inväntar glögg-säsongen!

3 gillningar

Ikväll blir det piccata milanese och till det nyplockad svart trumpetsvamp

4 gillningar

Ja, nu behöver jag bara göra lite sallad och koka mer pasta på en dryg vecka. Alltså jag gillar att laga mat, men det tar tid så det blir svårt att både hinna träna och laga mat efter jobbet.

3 gillningar

Här blir det kantarelltoasts ikväll :grinning:

5 gillningar

Jag synar macktemat och höjer med spicy tuna melt :sandwich:

3 gillningar