Avancerat!! Kock nästa
En vegetarisk Reuben sandwich, enligt NY Times recept.
Det går att komplicera receptet rejält genom att baka surdegsbröd och fermentera egen surkål. Men det är klart värt ansträngningen.
Pannkakor är gott! Ett av barnen basunerade ut från toppen av rutschkanan ”Min pappa är kung……Pannkakskung!”
Ett kanske udda men smarrigt lite desertaktigt sätt att äta dem är med pressad citron och socker.
Vad har ni andra till era? ![]()
Till våra pannkakor hade vi hemgjord jordgubbssylt av egenplockade jordgubbar, vispgrädde och lite nutella ![]()
Måste ju vara ett väldigt gott betyg till dig! ![]()
![]()
Sirap eller nutella är godast tycker jag.
Får jag släppa all kontroll så är det smältande smör och lite socker ![]()
Vad kännetecknar indonesisk kryddning?
Nytt storkok igår, så nu har vi nog mat för en dryg vecka. Kyckling Tikka Masala ett recept där jag faktiskt bara kryddar efter receptet + lite extra efter provsmakning. Tillagar som en kycklinggryta, så bara i med kyckling i grytan utan att marinera eller steka/grilla. Min sambos favoritrecept. Fryst koriander på toppen för jag är lite för snål för att köpa krukor. Lite extra grönsaker i också.
God mat ni alla levererar! ![]()
Jag försökte fiska upp lite abborre i förmiddags men inget av vettig matstorlek behagade nappa…
Har därför tagit upp lite kycklingfärs från frysen som vi tänkte göra pankopanerade hamburgare av. Har gjort en majonäs och sen är det bara addera bröd och isbergssallad så har man sin egna goda McChicken ![]()
Jag har bara hittat receptet och följer det lite sådär: färdiggrillad kyckling som finfördelas, mango chutney, curry, sambal oelek, vitlök, paprikor i olika färger, grädde, matlagningsgrädde, creme fraiche å skjuts in i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter. Glömde tydligen osten ovanpå igår. Huruvida människor i Indonesien skulle hålla med om smakerna/kryddningen vet jag däremot inte ![]()
Ikväll blev det familjemiddag med min familj och mina syskon ![]()
Vitlöksmarinerad kyckling med potatisgratäng, svampsås, bearnaisesås.
Rostad spetskål, morotschips och stekta champinjoner blev det som tillbehör ![]()
Avslutades med ett glas med hallon och chokladmousse toppat med spindelväv av marsmallows
Snygg och kreativ dessert! ![]()
Det känns extra lyxigt när man får två olika goda såser till middagen! Dubbelt upp, dubbelt så bra! ![]()
![]()
Wow! Kreativt! Det snor vi @carolinebolmeson !
Nu är det förvisso inte torsdag men idag serverades Soldatens ärtsoppa och sedan pannkakor ![]()
Orkar inte göra egen ärtsoppa, tycker inte smakupplevelsen överväger arbetet och soldatens färdiga… Äter den med lite extra tillsatt torkad timja och rikligt med sötstark senap.
Pannkakorna gjorde vi åtminstone själva. Vispad grädde och hemkokt hjortronsylt som vi plockat själva.
Lunch/middag igår ugnsbakade ”pommes”
Igår lagades det också pulled beef som var matlåda idag och några dagar framåt. Serverades med ris och en citrus- och gräddfilssås
Ikväll har jag lagat åtta portioner gong bao tofu med smashad gurksallad samt åtta portioner morotssoppa.
…och så döbakade jag två surdegslimpor – trist på tiden jag lagt på det men sånt händer ibland.