Vad blir det för mat?

En plåt med kringlor står i ugnen :yum:

3 gillningar

Vietnamesisk köttfärs med vitlöksris, mango, mynta och koriander.

5 gillningar

Ser smaskens ut! Här blir det nu grillad fläskytterfile med tillbehör som smashed potatoes, bröd, grillade tomater, coleslaw, grönsallad och mango chutney :yum:

4 gillningar

Fyllde wokpannan med grönsaker och strimlad lövbiff och nudlar. Lite snabb marinad på ostronsås, chili, soja, vitlök och annat gott som smaksättning. :yum:

4 gillningar

Stekt kassler, potatis och gräddsås :yum:

5 gillningar

Det här blev olagligt gott! :drooling_face:
Flappstek stekt i panna som sedan avslutats med rosmarin, vitlök och smör som skedats över köttet (basting på engelska, kommer inte på vad det heter på svenska). Tillsammans med lite krispiga poratiskuber.

Smör och salt gör allt bättre!

6 gillningar

Jag brukar nog bara säga Ösa? Att man öser köttet.

2 gillningar

Vad mycket gott ni har lagat senaste dagarna :yum: Här har det varit rörigt och minimalt med matlagning. Vi har ätit rester och köpemat på längden å tvären då tid och ork inte har räckt till. Men nu är stugan tömd.

Men idag blir det stekt lax med asian touch; nudlar, fint strimlad morot och sockerärter och mina första sparrisar tillsammans med en dip på soja/sweet chili/lime/sesamfrön.

Det där med flappstek och flankstek å allt vad de “nya” styckningsdetaljerna heter; jag har hittills misslyckas med köttet. Blir segt! Tips någon?

3 gillningar

Låter supergott!! :yum:

Ibland kan det fungera att marinera i förväg med bikarbonat och sedan skölja av köttet innan tillagning.

1 gillning

Spaghetti och köttfärssås gjort på älgfärs :slightly_smiling_face: oinspirerad att hitta på någon grönsak till idag :sweat_smile:

Edit: det blev något galet med bilden så den får vi hoppa idag :joy::see_no_evil:

3 gillningar

Älgen har säkert ätit ett och annat grönt blad när den levde :joy:

Låter gott.
Har du provat med att göra en bolognese med dovhjortsfärs? Fantastiskt gott. :yum:

1 gillning

Skär du köttet åt rätt håll? Väldigt viktigt att skära tvärsöver muskelfibrerna annars blir det segt

1 gillning

Jag har nog aldrig gjort en bolognese (om det inte är ett finare ord för köttfärssås, då har jag gjort bolognese :joy::see_no_evil:)

Men just på dovhjort har inte gjort, men på vildsvin och älg :slightly_smiling_face:

1 gillning

Typ köttfärssås. Prova det är en riktig favorit :yum:

2 gillningar

Hamburgare. Grillad.

4 gillningar

Passivt grönsaksätande?

3 gillningar

Idag blev det enkelt med kokt potatis och Dafgårds färdiga vårrullar med skysås. Enkelt men helt okej gott :slight_smile:

3 gillningar

Helstekte en kyckling, gjorde en tacosallad med cheese tortilla chips till idag. :yum:

Imorgon blir det ris och gräddsås till en bit av kycklingen! :partying_face:

Resten fryser jag in, så jag kan hitta den en lämplig dag. :blush:

5 gillningar

Lite grillade revben, coleslaw, pizza, och annat smått tilltugg. En kall öl eller två till det :yum:

2 gillningar