Jag fick precis en höjning. 200kr till i månaden 

Hur långt kan det tänkas att gå upp???
Är det för EN månad eller är det kanske delvis retroaktivt för en längre period bakåt?
Fick det på juli fakturan. Samma höjning på aug 
Jag har också fått höjd kostnad. Det är svårt att räkna ut själv och en risk jag var medveten om, men exemplen de hade på hemsidan var ca 30-40 kr för en bild på 4000 kr. Vår kostade 2998 och ökade med 75 kr nu. Lite svårt förstå hur stor del som berörs av den rörliga räntan måste jag säga. Inte helt nöjd med hur det hanteras av Carplus.
Gissningsvis köper leasingbolaget bilen via lån och sen betalar man ränta + amortering som man betalar i avgiften.
Grovt kan man nog ränka med listpris * 95% ( 5% rabatt) * räntehöjning i procent = kostnadsökningen.
Leasingbolaget kan inte redovisa siffrorna direkt utan att ävem avslöja sin rabatt på inköpspriset samt räntor och det ses nog som affärshemligheter
Man kan ju tycka att de borde använda bundna lån istället för rörliga iom att tiden är bestämt.
Men det kanske inte är “uppfunnet” utanför bolånevärlden än.
Då hade de ju inte kunnat pressa priserna lika mycket, med tanke på att de skulle stå med större risk.
Det som händer är följande:
Ganska dåligt skött av Santander att man inte blir notifierad alls. De hoppas väl på att man inte ser det.
173kr*25 återstående mån=4325kr extra. Ändå rätt mycket.
De anser nog att du redan är notifierad via avtalet du förväntas ha läst och har skrivit på.
Antagligen. Men Telia t ex skickar alltid ut när priset ändras.
Vad är den där ”hyresjusteringen” för nåt?
Lägger till: Aha, det är del av månad… 
Vet inte riktigt, det är ju både justering och ökning av hyran.
Jo, jag fattade senare som att det är delen av juli som den nya hyran gäller. Det var inte svårare, men såg knasigt ut först.
Min leasinghyra (Audi) har ökat med 13% på 3 månader. Är det rimligt? Styrräntan har ju bara ökat med 0,75 på denna höjning. Bör jag räkna med att leasingavgiften kommer ökat med ~ 35% vid årsskiftet när styrräntan beräknas ligga på 2%? Hade inte räknat med dessa chockhöjningar!
En annan fråga som min nya leasinggivare vägrar svara på… Beställde en Volvo privatleasing i mars, med leverans i december. Bör jag redan nu ställa in mig på att priset kommer vara ~35% högre än avtalat pris? Orimligt enligt mig.
Vad står det i kontraktet du skrivit under?
Om leasingföretaget finansierar bilköpen genom lån med rörliga räntor måste de skjuta över kostnadsökningar på konsumenterna, annars går de i konkurs.
Det är jag helt med på. Det är rörlig ränta, inget konstigt med det. Det jag reagerar på är att höjningen går så snabbt med många procent. Nu har de höjt sin ränta med 1%, samtidigt som min avgift gått upp med 13% under samma tidsperiod.
Det är just detta jag inte förstår och deras kundtjänst har svårt att svara på min fråga.
Finns väl inget som stoppar bilförsäljarna att öka sina marginaler direkt? Det är svårt för kund att se vad bilen/räntan bilföretaget har.
Du blandar procent och procentenheter. Anta att biluthyrarens ränta ökat från 1% till 2%, då har räntekostnaden ökat med 100%. Eftersom räntekostnaden bara är en del av den totala leasingavgiften så ökar dock inte leasingavgiften med 100%.
Räkneexempel:
Listpris 500 tkr
Ränteökning: +1%
Ökning räntekostnad/månad: 1% * 500 tkr / 12 mån = 416 kr
Detta är en ökning med 9% på en total avgift på 4500 kr innan höjning (4916 kr efter höjning). Med lite andra siffror är det inte orimligt att du har fått 13% höjning, eller?
Hm, ja det där gör det lite enklare att förstå. Såg precis att räntan ökat med 1,18% sedan maj/juni och då hamnar vi runt 13% avgiftshöjning med den uträkningen.
Segt att min nya bil kommer bli mycket dyrare än vad jag räknat med, innan den ens levererats. Får väll bita i det sura äpplet precis som med allt annat🙃
Du menar ”deras nya bil”. 
Men ja, jag fattar att det suger. Villkoren och kontrakten lär nog få lite uppmärksamhet i media framöver, gissar jag.