Vad har du gjort för din ekonomi idag (i det lilla)?

Visst ÄR det där förunderligt? Verkar vara samma för elbolag. Kanske dito för telefoni (mobil) också?
What’s with that? Hur kommer det sig? Är det inte konstigt? (Nu kanske jag hijackar tråden inser jag…)

3 gillningar
  • Storkok deluxe extra allt
  • Bil och plånbok orörda
  • Själavårdande långpromenad i skånsk gegga
  • Rejäl påfyllning av basportföljen
  • Spanat hårtrimmer och passande frisyrer, lutar åt butch cut
1 gillning

det är inte helt sant. Vissa försäkringsbolag ger rabatt på premien om du inte har skador, ju fler skadefria år i följd desto större rabatt. Men jag håller helt med att trots det så kan det ofta löna sig att varje år göra en prisjämförelse.

Här det inte lite av en myt?

Jag har konkursensutsatt mitt försäkringsbolag under 5 års tid och det har aldrig varit någon av konkurenterna som har kunnat matcha priset…

Nu är Länsförsäkringar i mitt fall men bör inte stämma i alla län :innocent:.

Betalar,
4553 kr/år i Villaförsäkring.
1959 kr/år för helförsäkring på 10 år gammal bil.
2024 kr/år för halvförsäkring på 2 år gammal bil.

Ps valde att betala per hel år för lägre kostnad än månadsbetalning.

Tankade full tank.

2 gillningar

Innan det existerade trådlösa ljudsystem som Sonos, så fanns Apples AirPort Express.
Jag har haft min sedan 2008 för att skicka ljud från telefon/iPad/dator till ljudanläggningen. Ett av de bästa köpen någonsin.
Men, i helgen så tvärdog den efter nästan daglig användning i 14 år. :frowning:
Trodde att jag skulle behöva investera i helt nytt system men det visade sig att jag kunde köpa 2 st för 200 kr på blocket. Känns som att jag sparat flera tusen genom att inte investera i ett nytt system!

8 gillningar

Chattat med comviq idag, ny deal på mobilabonnemang som gör att jag sparar 75,-/mnd. Värt de 5 minuterna det tog.
12 mnd med 15gb till 150/mnd

5 gillningar

Vart de där rätt med försäkringarna? Har du halvförsäkring på nya bilen och helförsäkring på gamla bilen?

Angående Länsförsäkringar bör man ha i åtanke att de är olika bolag beroende på län och de beter sig väldigt olika. För LF Norrbotten är de dyra och ovilliga att ersätta om de händer något.
Som bank är de däremot klockrena.

Vagnskadegaranti som täcker,

Inte fått panik av sur börs utan fortsatt månadsspara. :wink:

8 gillningar

När jag tog leasing så täcknade jag hos min huvudbank och försäkringsbolag LF, om halvförsäkring. (är guldkund så har rabatt) Sen kom IF med ett bättre erbjudande, de hade någon deal med handlaren. Så jag ringde LF, de kunde inte sänka ens ett öre.

Så det är nog olika.

Jag spelar World of Warcraft ett par timmar i veckan med mina gamla onlinekompisar. Kul, socialt och bra kognitiv träning! :blush:

Senaste veckorna har jag avsatt en liten del av min speltid till att tjäna guld = spelets valuta, med lyckat resultat. Så idag kunde jag köpa en månads spelande för guld jag tjänat ihop i spelet och därmed sparat 130kr denna månad. Nästa mål är nu att få ihop till 6 månaders gratis spelande.

Stor bonus är att jag sitter och lyssnar på Rika Tillsammans podden när jag tjänar in guld. Så win win. :heart: :sunny:

9 gillningar

Idag har jag försökt bränsleoptimera bilfärden (ej elbil).

3 gillningar

Vi vill fortsatt ha en mobil for var son sa vi kan na honom, men kostnaden har varit validgt hog. Sa idag chattade jag med natverksleverantoren till sonens mobil och kunde fa ned manadskostnaden med ca 300 kr/manad, fran 399kr/man till 100 kr/man.
Far leta vidare efter kontaktkort, men har inte hittat nagot annu (bor i Kanada).

3 gillningar

Poppat ekologiska micropopcorn!

För 5-6 år sen fick jag en popcornskål i silikon från Lékué i födelsedagspresent. Sen dess så poppar jag mina ekologiska favoritpopcorn från Urtekram med lite rapsolja. En påse om 400 gram kostar ca 22kr.

Kostar ca 3.75kr per 90 gram.

Ekologiska popcorn i micropåse från matbutiken kostar ca 7kr per 90 gram. (Och innehåller oftast palmolja)

Sparar både på miljön och plånboken om man som jag äter popcorn minst två gånger i veckan! Skålen kostar ca 175kr, så om jag köpt den själv hade jag sparat in det på ett halvår. Men har sparat ca 2000kr på att poppa egna, blir ännu billigare om man köper billigare majskärnor.

Skålen är så smidig, slipper kastrullen och brända kärnor och sen är det bara att diska den i diskmaskinen. :blush:

8 gillningar

Avslutat Avanza för ett undvika hoppa runt bland fonder.
Nu är det minimum på banken för rabatt och resten hos Lysa.

4 gillningar

Tack för det tipset :+1: Brukar göra egna popcorn i kastrull på spisen, men att göra i micron borde spara både tid och pengar, så nu har jag beställt en likadan popcornskål som du har.

2 gillningar

De är toppen, jag brukar väga upp ca 65 gram popcorn till ca 15 gram olja. Men det går även poppa med smält smör, eller helt utan fett också. :blush:

2 gillningar

Flyttat en del spar från 0.5 % till 0.95 % ränta.

2 gillningar

Förra veckan small det till i mikron och luktade knallpulver enligt frugan. Kollade garantin/kvittot och konstaterade demoex 1390:-, 2 års garanti som gått ut för ett halvår sedan. Skit samma köp ny tänkte jag först, men sedan ångrade jag mig och ringde kundtjänst hos näthandlaren. Världens bästa kundtjänstmedarbetare och 8 dagar senare är det dags för min städhjälp att rengöra och därefter provköra dagens försenade lunch. Smaklig spis (mikro)

5 gillningar