Fick en sån i present för ett år sen, använt två gånger. Gillar inte att värma plast och äta ur den om jag inte måste. 
Plast är ett samlingsord, det finns 100tals olika sorters plast, vissa sorter är helt ofarliga och 100% nedbrytbara, medan vissa är cancerogena, giftiga och i bryts aldrig ner.
Silikon som används inom matlagning är tåligt, lättskött, värme och kylbeständig, giftfri och utan risk för farliga partiklar förs över till det man äter. Till skillnad från vissa plaster, konservburkar, nonstick och teflonbeläggningar. Så i valet mellan engångspopcornpåsar med x antal tillsatser, miljöförstörande palmolja och mer avfall, så väljer jag silikonskålen. Den drar också mindre energi när den poppas i micron än en kastrull på spisen.
Men hellre kastrull än engångspåsar! 
Sen är finaste loppisskålen ett måste! Vem äter ur silikonskålen? 
Problemet är väl att din beskrivning väl matchat alla plaster vid ett eller annat tillfälle i historien för att sedan några år senare och forskning visa ngt annat.
Annars hade ju tex bpa aldrig använts från första början.
Därmed undviker jag också all “plast” och särskilt om den värms
Tvivlar inte på att den är testad och godkänd för livsmedel. Men jag använder hellre en kastrull som kan smältas ner till något nytt när den är uttjänt. 
Jag värmer aldrig plast heller, då plast har mycket lägre smältpunkt än silikon.
Men valet är upp till var och en.
I princip allt vi omger oss med kan döda oss. Så man får göra det bästa man kan med den kunskapen man har idag. Sen får man anpassa sig om nya bevis tillkommer. 
Ringt elbolaget (Fortum) som jag har i lägenheten.
(Har annan leverantör i huset.)
Frågade om Fortum kunde bjuda mig på den fasta månadskostnaden som de just nu gör till nya kunder under första året.
Blev direkt erbjuden sex månader vilket jag tyckte var tillräckligt bra.
Jag slipper byta elleverantör och administrationen kring det i protest om jag inte fått någon deal och de slipper betala mig fullt, som ny kund.
Klurar nu på vad jag kan få till för deal med elbolaget till huset… tar tag i det under nästa vecka…
Jag bytte mobilabonnemang från Telenor för 268kr/mån (199kr/mån + eSIM 69kr/mån) till Hallon för 99kr/mån med kostnadsfritt eSIM. Samma surfmängd (4gb). Nu återstår att se om nätet de använder även fungerar ute i sommarstugan.
Jag överväger även att byta från Spotify familj (189kr/mån) och iCloud+ 2tb (89kr/mån) till Apple One Premium när det släpps i Sverige. Har testat Apple Music en månad nu och är faktiskt rätt nöjd men måste först testa ett “barnläge” likt Spotify Kids på barnens lurar.
Förhandlat ränterabatten på bolånet.
Eftersom Swedbank höjt listräntan så fick jag större rabatt och landade på samma ränta som senaste året.
- Haft frisörstuga hemma som vanligt.
- Månadsutvärderat sparandet och sett att en av mina lekhinksfonder går finfint så totalen har slagit index trots nedgången i år. Det gör det lättare att sitta i båten.
- Käkar strax jobbmatrester till lunch ihop med kollegorna.
-
Sammanställt ekonomin i Excel, till en rätt detaljerad nivå. Blev lite förskräckt över vissa utgifter men kändes bra att få det svart på vitt.
-
Har bestämt mig för att börja baka eget bröd (aldrig gjort förut ^^ ). Går åt rätt mycket bröd här så det finns en del att spara. Om inget annat har jag fixat mig en ny, billig, hobby så jag kan slänga en dyrare hobby ut genom dörren. Win-win! ^^
-
Inventerat vad vi egentligen använder för engångsprodukter och hur vi ska kunna fasa ut dessa på ett lämpligt sätt. Bra för både plånbok och miljö. =)
Inte klokt vad man hinner på en ledig dag. xD
Ja vad kul! Se bara upp så det inte blir en materialsport som så mycket annat ![]()
Blir det surdeg eller industrijäst? Eller kanske både och?
Bra tips där, ska försöka vara uppmärksam på det. 
Min man har en önskan att jag ska börja med surdeg. Tänker dock att jag börjar med industrijäst tills jag i alla fall känner att jag vet vad jag håller på med. ^^
Sedan är förhoppningen att surdegen ska få göra sitt intåg. 
Här kommer ett recept på ett bröd utan jäst, som är enkelt att baka på kort tid. Inget knådande och mycket nyttigt. Är vårt vardagsbröd. Vi brukar skiva det när det har kallnat och sedan fryser vi in det. Sedan är det bara att ta fram så många skivor man vill ha för tillfället.
4 dl havregryn
10 dl grahamsmjöl
2 dl linfrön
4 tsk bikarbonat
6 msk honung
2 dl valnötter
2 rivna äpplen
8 dl naturell yoghurt
2 tsk flingsalt
Sätt ugnen på 175-200 grader.
Blanda alla ingredienser i en bunke.
Klä 2 stora avlånga formar med bakplåtspapper och häll i smeten.
Grädda i 60-70 minuter i nedre delen av ugnen (brödet ska vara 98 grader när det är klart)
Vill man, så kan man halvera receptet och baka ett bröd istället.
Jag kan göra nästan vad som helst för att minska utgifterna och kunna öka sparandet (plockar upp pantburkar när jag ser dom - ger ca en matkasse om året :)). Men är det något vi aldrig snålar in på så är det mat, dvs hemlagad mat, äter ute gör vi kanske 2 ggr /år. Det ska vara gott varje dag! God mat är iaf för oss det absolut viktigaste i livet. Några lådor vin slinker kanske ner också tillsammans med vänner under ett år…
Man ska ju njuta lite också 
Omvärderat huset vilket gjorde att vi kom under 70% belåning och därmed slapp en amorterings procent.
Besparing på ca 3500 i mån som kan investeras istället.
Köpte några kilo lyxpotatis idag, Amandine, direkt av bonden. Passade på när vi bytte däck på bilen, då bilfirman ligger precis intill.
Hos bonden kostar knölarna 10kr/kg, i min matbutik kostar Amandinepotatisen över det dubbla.
Bytte vinterdäck på cykeln plus lagade punka. Cykelhandlaren ville ha 900 kr, jag köpte en lagningssats på Clas Ohlson för 45 kr och gjorde jobbet själv.
900?! Vad är det för en ockrare?
Min tog 200 senast.
Precis! Det var lätt att motivera sin egen arbetsinsats…
Igår fick jag hjälp av en bekant som jobbar på Skatteverket med min 5K blankett. Kostade ett par bitar kärleksmums. Stor besparing jämfört med att anlita betald hjälp!
Sen idag, så mailade jag butiken som säljer den shoppingvagn jag sparar till och frågade om det var möjligt att få 15% rabatt om jag köpte två delar. (Tre delar ger automatiskt 15% avdrag i pris.) Fick då en rabattkod på 10%! 
Så med hjälp av lite tillbaka på skatten, mitt öronmärkta sparande och rabattkoden så har jag råd att köpa den lyxiga varianten!
Min nuvarande dramaten bågnar varje gång jag lastar mer än 15kg och min Ikea pirra jag har till tvättransport till tvättstugan gick sönder för flera år sen, men jag har kört med silvertejpslagning. 
Så den nya kommer ersätta båda och klarar upp till 50kg. Kommer bli skönare att storhandla framöver. 
Kommer nog testa att pruta på större inköp igen i framtiden.