Vad har du gjort för din ekonomi idag (i det lilla)?

Tack för tipset! Har nu gått 200000 steg och inkasserat en kampanjkod på Sigmastocks. Puttar in 2000 kr och får 200 kr som bonus.
Har inga större förhoppningar och har läst andras omdömen om att det inte direkt fyller någon funktion. Men lite kul att testa och jag får ju 10% försprång :grin:

1 gillning

Vi har ätit kyckling - helstekt i ugnen - med ris o currysås. Sedan plockar jag ren skrovet och kokar soppa = en kyckling räcker till minst åtta måltider ≈ 50:-

7 gillningar

Idag gjorde jag något som jag absolut aldrig skulle gjort tidigare. Jag skickade ett mail till min mobiloperatör och frågade om en prismatchning av deras konkurrent. La ett förslag på att jag skulle kunna få ett studentpris och därmed NÄSTAN matcha. Döpte mailet till “Hejdå eller ej?” och väntar nu på ett svar. Går det igenom så sparar jag 120kr/mån!

Annars är det jag som snart byter operatör och sparar 125kr/mån => 1500kr/år => 214000kr (med 7% ränta på ränta) om 35 år när jag fyller 65. :slight_smile:

Tack RikaTillsammans-familjen för att ni ger mig en rikare framtid!!

7 gillningar

Helt ärligt har jag inte gjort någonting egentligen. Ja, skulle väl vara att jag började göra mitt eget snus då. Fast det var mer p.g.a intresse, men ändå.:sweat_smile:

Har idag bakat eget bröd med en kostnad för ingredienser på ca 10-11 kronor beroende på hur noga man vill räkna ören. Räcker i omkring 10-14 dagar (fryser ned det mesta) beroende på hur brödsugen man är, så en dryg femma i brödbudget per vecka. Jämföelsevis med de flesta bröden jag gillar i butiken brukar kosta kring 30-35 kronor som beroende på sort kan räcka allt från kortare, lika eller längre tid. Inga enorma summor men kan bli en liten slant om man ligger i med bakningen året runt.

6 gillningar

Jag har skapat för skojs skull ett konto på Lysa där jag varje gång när jag pantar några burkar så sätter jag in motsvarande summa på lysa via bankgiro. 10kr, 16kr, 5kr osv :smiley:

5 gillningar

Eller så slutar man bara äta bröd då det är onyttigt ändå! :relaxed:

2 gillningar

Ja jag tänkte också på detta när vissa extremfall betalat 20 000kr för el. Varför inte sänka värmen till 10 grader och åk utomlands istället? Kostnaden är ungefär densamma.

2 gillningar
  1. Lyssnat på senaste avsnittet och skrattat högt. Bättre än att gå på komikergig. :slight_smile:

2. Gick till tåget trots att det var svinhalt och snöglopp i Stockholm. Men sparade tubpeng (#idetlilla) och nådde lättare dagens 10000+ steg. :upside_down_face:

3. Reklamerat dagens tågförsening. De 75 minuterna lades på jobb oavsett var det utfördes. :sunglasses:

6 gillningar

Är det verkligen det? :thinking:

1 gillning

Ja? Vitt bröd är ju i princip bara processerade snabba kolhydrater med lite fibrer och näring. Många färdiga bröd innehåller också socker och sirap. Grovt bröd är lite bättre men det finns nyttigare livsmedel.

Men jag förnekar inte att det är gott! :relaxed::smirk:

Tio tecken

Ja, industribrödet du köper i matbutiken är väldigt näringsfattigt. Där är vi överrens.
Men, långjäst bröd, helst på surdeg, är väl forskningen ganska överens om att det innehåller bra med näring, mineraler och nyttiga bakterier? Viss reservation mot att jag inte grävt superdjupt i detta. Jag är dessutom biased då jag bakar mycket själv :wink:

Ber om ursäkt för sidospår i tråden.

2 gillningar

Putsade fönstren i vårsolen och lyssnade på podd samtidigt. Slapp jiddra med RUT och att boka tider med bolag. Dessutom fick jag gratis motion och en stor dos nöjdhet på köpet. :slight_smile:

11 gillningar

Själv är bäste dräng :+1: :grinning:

4 gillningar

Nyttjat 30-dagars prisgaranti på xxl. Skickade ett mail och pling 200 kr in på swischen :blush:.

5 gillningar

Morgonpromenaden tog mig via Coopbutikens låda med kort datum… Nu är frysen laddad med tre kilo svensk ekologisk nötfärs och två kilo kassler till 50% av normalpriset. Typiskt grejer som ändå åker in i frysen direkt ändå. :slight_smile:

9 gillningar

Wow! Jag lyckades precis få ner vår bilförsäkring från 430kr/mån till 206kr/mån genom att ringa till försäkringsbolagen, flytta försäkring från min sambo till mig och därmed även få en samlingsrabatt genom lärarförsäkringar. Årskostnaden går alltså från 5160kr ner till 2472kr.

Sprat per månad: 224kr
Sparat per år: 2688kr
Sparat på 35 år och 7% ränta på ränta: 383 356kr!!! (Jaja, jag fattar att biljäveln säkert rasar innan dess, men lek med tanken! :wink: )

Känns JÄVLIGT bra faktiskt! Även om det inte förändrar hela min värld så undrar jag ju såklart vad mer i ens liv som man kan göra liknande besparingar på, som man inte ens tänker på!

13 gillningar

Bra jobbat :+1: Kolla igenom tråden, här finns massor med bra tips.

2 gillningar

Fast du måste göra om det varje år ty försäkringsbranschen bygger på att man hela tiden byter om man ska få ett bra pris. Eller åtminstone hotar med att byta. Att vara en trogen kund premieras inte.

2 gillningar