Tackade ja till ÖT när jobbet ringde och väckte mig vid 7.
Samt storhandlat när Coop hade 5% på summan idag.
Tackade ja till ÖT när jobbet ringde och väckte mig vid 7.
Samt storhandlat när Coop hade 5% på summan idag.
Konstruerat månadens matsedel för att enklare hålla i slantarna och undvika onödiga småköp.
Att betala så mycket för en telefon är hutlöst i min bok, men vi är alla olika och har telefonen till olika saker.
Själv köpte jag min Poco F1 för två år sedan för 3500 kronor. Rullar på hur fint som helst fortfarande.
Fick försäkringspengar för min bil då jag krockade med ett vildsvin. Fick 1500 kr mer än vad jag köpte den för, dock får man ju räkna bort det jag betalat till försäkringsbolaget ( har bara haft bilen i 8 månader, så inte speciellt mycket). Väldigt tråkig händelse i sig men med tanke på att jag inte behöver någon bil så är jag väl inte speciellt deprimerad över det
detta innebär ju att jag slipper bränslekostnader och betala försäkring 
Spännande, för mig är det självklart att ha den bästa telefonen som finns, dock med en viktig aspekt: Jag köper inte en ny telefon om min nuvarande funkar bra eller går att laga för ett ok pris.
Jag är inte så med mycket annat, kanske inget alls faktiskt. Men telefonen använder jag så pass mycket att det inte är pengar i sjön.
Kanske har jag fallit för marknadsföringen, men till skillnad från bilar, hus, upplevelser är det en extremt billig lyxvara som har ett pristak. Jag har samma telefon som de rikaste, kändaste och technördigaste personerna i världen.
Därtill tar jag telefonen på företaget.
Hoppas jag inte framstår som för defensiv! Tycker det är intressant att fundera på vad som tillför verkligt respektive inbillat värde. Väldigt många köp är ju någonstans däremellan.
Slapp köpa en ny router för 2000 kr tack vare en hjälpsam säljare.
Räckte att ändra en liten inställning för att få snabbare uppkoppling.
Denna månaden:
bestämde mig att inte köpa en ny telefon och använda min nuvarande i ett år till. och sparar cirka 300kr/mån på det.
har inget fiberinternet hemma även om jag har fibernät. Betalar 89kr/mån för data-sim kort och fick router gratis av vän. Sparar ett par hundralappar där.
förhandlade ny bilförsäkring och sänkte med cirka 1.8k kronor för både mig och sambon per år…
Unviker helt energidricka och dricker kaffe som gäller då.
gemensamma Spotify konton med sambon och delar Netflix och halverar dessa kostnader.
Blir cirka 700-900kr/mån som jag har sparat in om jag håller ovanstående.
Tjena!
Tog mig en titt i en av våra garderober och kom fram till att de 10 år gamla (!) datorerna som stod där aldrig kommer att användas igen, bestämde mig för att dem skulle bort! Så sagt och gjort tog 2-3 bilder och slängde upp dem till försäljning på SweC och mindre än 12 timmar senare var dem hämtade och jag 2000kr rikare, kände som en rejäl vinst när jag var redo att åka till tippen för att få utrymmet!
//TT
Ropade hem ett par knappt begagnade Dr Martens-kängor på Tradera och betalade 25% av nypriset. Vältajmat då ett av mina par precis nött genom den luftfyllda sulan.
Har funderat över om jag skulle kolla på mitt elavtal, men ![]()
![]()
vad det inte lockar. Men så fick jag ett nyhetsbrev från Compricer, klickade mig dit, öppnade de facto senaste fakturan från Svealands Elbolag och knappade in årsuppskattningen och fick upp en uppsjö förslag på rörligt pris. Jämförde med fast pris, nä, helt fel läge binda… gick tillbaka, men… urk, nä, pallar inte faktiskt bestämma…
Och tio minuter senare ringde Paul från Compricers elavdelning, numera min bästa polare, och i ett huj har jag bytt till Skellefteå Kraft som, tack vara nykundsrabatt osv, lär bli billigare. Och än bättre, eftersom Paul har alla mina data (eftersom mitt senaste byte också gjordes genom Compricer) så frågade han om han skulle fixa allt åt mig. Jajamen sa jag och la på after att vi önskat varandra en fortsatt fin dag.
Så nu är allt kirrat OCH jag kan skickat påminnelse till mig (Follow up then är min andra bästa kompis!) själv till i sommar där jag ska göra en jämförelse med fast pris och till om ett år, då jag ska se om det är läge att byta igen, eftersom nykundsrabatten bara kvarstår i ett år. (Inte så smart av ett företag att inte premiera lojala kunder i längden, men…)
Du kan också testa reminders appen till iPhone och lägga framtida påminnelser som ett alternativ till att ge bort din e-postadress och intresse. Bli inte helt förvånad om du får e-post med elerbjudanden om 11-12 mån 
Det får jag garanterat från Compricer, men från Follow up then har jag nyttjat i många år utan att uppleva minsta ‘spam’ från dem. Men nyfiken i en strut ska definitivt kolla upp reminders-appen! 
Haha glömde dom, compricer är ju omöjliga att bli av med om man använt dom en gång.
Ringde upp försäkringsbolaget där vi har alla försäkringar samlade. Fick prata med deras “kundvård”. Lyckades förhandla ner billånet med 2500 kr/år och villaförsäkringen med 900 kr/år. Kändes bra!
Jag konstaterade att jag har 99gb ackumulerad surf på vimla och drog ner abonnemang från 150 till 90kr per månad.
Lyssnat på “Know yourself, know your money” av Rachel Cruze på Storytel. Blev inspirerad nog att damma av vår budget och ska prova månadsbudget ist för årsbudget som blir för abstrakt för oss. Även en del annan bra inspiration också om vad vi spenderar pengar på, varför mm.
Jag startade ett ISK igår och idag investerade jag en mindre summa i min första fond.
Har sålt en del via Tradera och sparat undan till just ISK, så det känns lite som att jag omvandlar onödiga prylar (för mig) till en gåva till mitt framtida jag.
Många bäckar små!
Erkänner att jag inte visste vad ett ISK var innan jag började lyssna på RT podden. Men börjar känna mig lite mer påläst och mindre osäker nu.
Idag, som de allra flesta dagar, har jag gjort ingenting för min ekonomi, inte ens i det lilla. Hela poängen med att min ekonomi ser ut som den gör är ju att jag inte ska behöva röra den eller tänka på den alls för att den ska fungera som tänkt. Det gäller både min vardagsekonomi och sparande.
Då bensinpriset och elen var ovanligt dyr denna vintern åkte jag till Asien i två månader (dec-jan).
Noll kr i bensin och elräkning, ingen julmat så sparade både pengar och gick ner lite i vikt 
Fasta utgifter hemma + pengarna spenderade på semestern blev inte mer än om jag hade varit hemma istället.
Kunde försökt hyra ut bilen och lägenheten men så blev det inte detta året.
Förhandlade ned min ränta från 1,23 till 1,14 genom att säga det hemliga lösenordet: amorteringsunderlag.
Köpte en ny telefon i helgen. På Blocket. Kan nu skryta med att ha en Poco F3 för 2500 kronor.