Vad kör du för en bilmodell?

6 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Camaro och Challenger - erfarenheter?

En V60 från 2022 som jag leasar genom jobbet jag har. Används mest i tjänst och den förmånsbeskattas, vilket är skönt :smile:

Det låter nästan som att du lämnar in bilen för däckskifte? :laughing:
Det är väl enda gången man måste efterdra hjulbultarna med tanke på hur många det är som tappar hjulen efter att dom lämnat in bilen för hjulbyte.

Har aldrig efterdragit mina hjul bultar, har heller aldrig tappat ngt hjul men det är för att jag byter själv. :grin:

Däck skiftarna skriver oftast på pappret att hjulbultarna ska efterdras just bara för att dom ska klara sig undan om dom mot förmodan har “glömt” att dra åt hjulbultarna.

V70 T4 2016, nyköp.
Börjar bli lite till åren men om jag ska få tag i en lika bra kompromiss idag så blir det dyrt.
Suveräna stolar, låg ljudnivå, bra stereo, p-värmare, adaptiv farthållare, förhållandevis låg förbrukning, inte alltför slö, gott om lastutrymme, låg skatt.

Har även en Golf kombi 2006 i sommarstugan. Köptes väldigt billigt då det var en del att fixa vilket var lite av anledningen till köpet. Den är lite småful men är numera riktigt bra mekaniskt.

2 gillningar

Opel Astra, 1,6 bensin från 2010. Den har sina stunder men jag gillar den egentligen inte. Känns plastig och skör, ont i ryggen får jag också när jag kör längre sträckor. Saknar min gamla SAAB 9-3 :broken_heart:
Hoppas det är sista vintern jag kör Opeln, sneglar på en Volvo som nästa bil, troligen V60 eller V70.

Subaru Forester Diesel 2010.
En riktigt tråkig bil men passar som handen i handsken.
Bosatt högt uppe i Norrbotten där Subarun med sin fina drivlina passar bra.
Kör mycket efter dåliga skogsvägar så den rejäla markfrigången är uppskattad

Köpte den när den var 3 år gammal och hade rullat 3000 mil.
Nu har den rullat ganska prick 16000 och har bara bytt några glödlampor, bromsbelägg och glödstift.

Har flera gånger tittat på lite nyare bilar men beslutar varje gång att köra vidare med “gamla Bettan”.
Trots sin tråkighet så har den så många andra egenskaper jag uppskattar.

2 gillningar

Byter hos en däckfirma som även förvarar däcken. Med lägenhet är det framför allt förvaringen som lockar. Är medveten om att det går att lösa själv, men är en lyx jag unnar mig.

Upplever att jag behöver efterdra vissa bultar två gånger, framför allt med lättmetallfälgarna på sommarhjulen, så det ser jag som ett tecken på att det inte enbart beror på att man outsourcar bytet.

Hur ligger du till momentmässigt och kan andra i hushållet byta hjul vid t.ex. punktering om du aldrig behöver efterdra?

Ford Mustang Mach-e. Fantastisk bil.

Audi A4 Allroad-17 2.0 TFSI (bensin). Köpt i slutet av 2019 så jag är andra ägaren på den. Trevlig bil som jag lätt hade kunnat köpa igen. Planerar att ha den till maskinskadeförsäkringen tagit slut 2027 eller senare.

Kikade mot elbil/hybrid för nåt år sedan men kunde inte motivera att lägga ut de extra slantarna. Kör bara bilen för att ta mig ut på fiske, handla och som familjetransport. :slight_smile:

Har också konstaterat att något liknande blir ganska dyrt så vår V70 från 2011 som vi har haft i 10 år får tuffa på, du sammanfattade bilens fördelar ganska bra

Opel Astra -12. Extremt prisvärd sak.

2.0 TFSI modellen är ökänd för att gå sönder och kosta multum att fixa. På den nivån så det är bättre att skrota den. Har två kollegor som råkat ut för samma problem varav en klarade sig för att motorn gått under 15000 mil som försäkringen gällde på så de tog motorbytet för 90 000 kr. Den andra sålde bilen som reservdelsbil då den hade gått 16000 mil…
Pröva googla dricka olja och den motorn så ser du vad jag menar. Har dock inte koll på under vilka årtal detta gäller, kan vara så att -17 är tillräckligt ny för att klara sig.
Kolla upp detta så kanske du hinner sälja bort den innan den rasar :slight_smile:

Tack för omtanken :slight_smile:

Motorerna från 2009-2011 hade i många fall problem
med att de drack mycket olja. Min bil visar inga sådana tendenser utan oljan byts årligen och verkar ligga på samma nivå (utan att jag fyller på). Ryktet är dock seglivat. För övrigt en motor jag tycker är skönare än motsvarande diesel, oavsett om man kör lugnare eller vill komma upp i fart kvickt.

Oavsett detta så kommer jag antagligen överväga försäljning när maskinskadeförsäkringen närmar sig sitt slut om 4 år/8700 mil för mig. Alternativet att äga en någorlunda dyr bil, kanske 150-200 tkr, som kan kosta mycket (50-100 tkr) att laga känns inte lockande. Antingen nåt nyare (försäkrat) eller nåt äldre och billigare som kan lagas billigare eller skrotas utan vidare. :slight_smile:

Sambon
Kör en Saab 95 2.0 biopower 2006
Köpte den för 12500kr 17k mil

Jag kör en Volvo 945 ltt 1997
32k mil
Har kostat mig ca 20tusen kronor i inköp och reparationer på 5år :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Riktig grisig snömodd så är det få bilar som är roligare att köra.

BMW 320i X-Drive Innovation Edition (cash:ad). Drömmer om något med en V8 Hemi för att skrämma slag på mina PK grannar när jag kommer körandes… (de envisas med el och hybrid:er)

2 gillningar

Om den inte är riktigt risig får du säkert pengarna tillbaka också. Jäklar vad eftertraktade dessa bilar är!
Sålde en 940 förra året. Öste in med meddelanden i Blocketappen.

1 gillning

Mc. Eller så hyr man bil vid tillfälle.

Min förra bil var fin och var ganska billig om man räknar allt. Cadillac STS 2005 3,5 V6. Kanonfin, tyst och med bra prestanda.
Jag sålde den för sju år sedan då nytt jobb gjorde att jag kunde cykla. Jag har två Crescent som funkar i ur och skur.
Tre mc som går några hundra mil på sommaren.
Sedan hyr jag bil på Hertz några gånger per år när jag skall åka över helgen då det är vinter eller annat ojänligt väder.

Dodge ram TRX 6.2 liter v8 på 717 häst och pickup. Du jävlas inte med dina pk grannar på ett bättre sätt än det :wink:

Mvh
Fredrik

3 gillningar