Vad mycket reklam det är i forumet nu

Såg ut såhär för mig i mobilen nyss, oinloggad. Jag har inga problem med reklam, men om det täcker >50% av ytan på skärmen så är det nog i överkant av vad som är rimligt.

Ur ett användarperspektiv bör det inte både vara över och under, och jag röstar för att ta bort den nedre. Den är dessutom i vägen för tangentbordet / inmatningsrutan när man eventuellt skriver.

1 gillning

En annan lösning är att justera denna inställning, @janbolmeson
Då kan du ha “allt på” men att det inte visas för många samtidigt, lite beroende på vad du vill optimera på.

Å ena sidan; genom att bara välja en plats för annonserna så “vänjer” sig användaren vad som är en annons och inte, och kan därför i större utsträckning undvika dem / skrolla förbi och mindre klick av misstag. Å andra sidan, att annonser visas överallt (dock inte samtidigt) gör att sidan ser lite mer olik ut varje gång och det är svårare att vänja sig vid dem och troligare att man läser dem och/eller klickar på dem.

Screenshot 2024-10-10 at 14.44.42

Screenshot 2024-10-10 at 14.45.32

Kan du hjälpa mig ställa in det. Hittar inte de inställningarna i Adsense :see_no_evil:

Upplever att det är väldigt mycket reklam nu, tror tyvärr det skrämmer bort många potentiella nya medlemmar, mycket reklam om att kvinnor är nära osv… (väldigt ofräsch reklam).

Skulle en kompromiss kunna vara att ta bort reklamen så som det var innan och istället försöka få in fler i Patreon? Då blir forumet riktigt snyggt och det kan eventuellt betala sig själv, vad tror ni?

Ja, självklart vill jag hitta en balans på annonsnivån som fungerar.

Som jag upplever det nu verkar ankarannonserna vara störigast? De som ligger kvar uppe och nere. Det är ju egentligen den som är skillnaden, eller?

Så här ser det ut på laptop just nu:

2 gillningar

Mmm… det är kass. Om du scrollar, hoppar de två åt sidan? För jag tror att det är något fel där med de på sidan

Skulle man råka komma in på en sajt som ser ut så så klickar man bort den på 0,1 sek och aldrig återvända.

3 gillningar

Ja lite det jag är rädd för. Innan var det så himla stilrent och gav ett så seriöst intryck, vill inte att forumet ska tolkas fel av nya medlemmar.

Svår nöt att knäcka här @janbolmeson, har verkligen full förståelse för det. Vi får hjälpas åt så att vi hittar en bra kompromiss!

3 gillningar

Och en helsides popup innan det? :rofl:

På mobilen had jag två popups på samma gång.

Man kan väl placera ut ytor för reklam på sidan? Då kan man ju enkelt testa om dessa ytor förstör användarupplevelsen på olika enheter.

1 gillning

Själv gillar jag reklam då bloggen blir mer färgglad massor med bilder och mindre text att läsa :+1:. Passar mig perfekt. Det är bara de som är lättskrämda som störs på detta. Kör på @janbolmeson :people_hugging::raising_hand_man: . Smålänning lever lättare med det än med månadsavgift :joy::joy:

6 gillningar

Ja, det är det jag håller på och försöker fixa till.

Frugan undra lite vad jag kollade på :sweat_smile:

7 gillningar

Du tittar bara på lite vackert :people_hugging::people_hugging::+1:. Bättre det än diskutera om hög Isk skatt krig och annat tråkigt :joy::raising_hand_man::+1:

3 gillningar

Nu är det bara lite till reklam som saknas för att slippa se all text :joy:. Det börjar likna något @janbolmeson :people_hugging:

1 gillning

Om du scrollar så försvinner det ju uppåt, eller hur?

För mig är allt nere kompis. Får inte upp det hur än jag gör :joy::people_hugging::+1: . @janbolmeson

Prova ladda om sidan. Det ska vara mycket mindre annonser nu än det var innan.

1 gillning

Läste lite fel här. Får inte upp den hur än jag gör. När det gäller Jacke så kan det lätt hänt bli lite snusk.

6 gillningar