Nej det gör det inte. Det är handelsvalutan vi tjötar om.
Då kanske det slåss mot väderkvarnar, för alla argument mot valutarisken jag sett har handlat om just handelsvalutan.
I den tråden handlade det just om handelsvalutan med.
Jag har nog sett 2 eller 3 trådar där vi diskuterat detta. En blev låst då vissa användare började bete sig väldigt dåligt. I alla de fallen var vi överens om handelsvalutan. Skiljepunkten var utländsk investering med eller utan hedge (med eller utan valutarisk). Men det finns säkert trådar som debatterar även handelsvalutan ![]()
@Richard-x som gjorde störst bidrag i den tråden hade heller inget problem med just handelsvalutan vad jag minns.
För att vara extra tydlig då
:
Med handelsvaluta menar jag valutan som användes för att köpa och sälja andelar i en fond. Det viktiga är istället vilken valuta fonden väljer att exponera dig (som investerare) mot, det har med underliggande tillgång att göra. Kanske tänker du på detta som handelsvaluta ? Jag kan tex som svensk köpa en fond i Euro som investerar i USD priset på guld. Då är handelsvalutan Euro, och inte relevant för valuta risk. Jag blir istället exponerad mot kursförändringar mellan min hemvaluta (SEK) och USD.
Nej dessa trådar handlade om just handelsvalutan.
Alla dessa valutor är handelsvalutor för tillgången guld.
Och du är definitivt inte exponerad mot USD om du äger guld.
OK, då håller jag med dig om att felföreställningarna handlar om handelsvalutor också ![]()
Ja, det finns sådana fonder, som investerar i guld med USD-hävstång eller liknande, och alla håller med om att dessa bär valutarisk. Men det finns också fonder som investerar i guld (inte i priset på guld i någon valuta), och för dessa menar jag och en del andra att det inte finns någon valutarisk.
Har du något exempel på en fond som inte knyter din investering i den till någon valuta ? Vi talar alltså om investeringar i utländsk valuta.
Nope. Just guld är detta superenkelt att visa med matte att du är på inget sätt exponerad mot USD om du köper en Guld-etc. Förutom i fallet då du köper en med valutahegde. Med hedge får du valutarisk (omvänd dito).
Xetra gold. Wisdom Tree o.s.v. de flesta.
Är jag gör en vinst pga stärkt dollar som i mitt exempel så stiger INTE per automatik alla priser i Sverige. Så nej jag är absolut inte överens med dig ![]()
Du skrev detta i den andra tråden.
Det är fortfarande inte det jag skrev. Läs igen.
Nope, jag anser inte att du besvarat min fråga ännu.
Jag är nöjd med att ändå i verkligheten kunna köpa t ex flera mjölk i affären i mitt exempel trots att du kanske på något teoretiskt plan har rätt. Mitt sätt att räkna på kan jag se i verkligheten och nej mjölken blir INTE dyrare direkt när jag får stigande värde på aktier pga fallande dollar ![]()
Mjölken i Sverige blir inte dyrare, nej. Men om dollarn stärks så får du färre dollar när du säljer aktien.
Från början kostar aktien $100 och dollarn kostar 10 kr = 1000 kr.
Kronan förblir oförändrad, så priset på mjölken förblir oförändrad.
USA bränner upp 10% av alla dollar, så priset på aktier i USA faller med 10% för att hålla realvärdet konstant.
Priset på aktien sjunker alltså till $90.
Dollarn stiger till 10 / 0.9 = 11.11 kr
Du säljer din aktie: $90 * 11.11 kr = 1000 kr = ingen förändring
Om det är en felföreställning att man inte är exponerad mot USD när man äger guld (via t.ex. https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=JE00B1VS3770#overview) så kan du väl visa på vilket sätt denna exponeringen ter sig?
I mitt verkliga exempel är aktiekursen oförändrad.
Nej, det vore ett overkligt exempel. I verkligheten påverkas aktiepriser av valutan styrka.
Här är turkiska aktieindexet (BIST 100) vs amerikanska (S&P 500).
Varför tror du turkiska har stigit så mycker mer. Är det för att Turkiet har ökat sin reala produktion så otroligt mycket mer än USA, eller är det för att turkiska valutan har försvagats så mycket mer?
Mitt exempel är hämtat från verkligen. Jag har sålt aktier med oförändrad kurs och enbart dollarförsvagning. Inget fiktivt exempel så jo det kan hända och det är inte orealistiskt.
Det är för att bolagets värde förändrades samtidigt.
Aktier ändrar realt värde också…
Ändras valutans värde och aktiekursen står nominellt still. Då har bolagets reala värde ändrats.
Ja, jag tror jag har hittat fondens hemsida. Fondens ISIN: JE00B1VS3770
WisdomTree Physical Gold ETC | PHAU GB | WisdomTree Europe
Där kan jag läsa på första sidan, under Potential risks:
- Currency Risk: The price of Physical Gold is generally quoted in US Dollars. To the extent that a security holder values their holdings in another currency, the value will be affected by changes in the exchange rate.
Detta är alltså fondens egen beskrivning. Det beskriver just exakt valuta risken (currency risk) som fonden innebär om man har home bias i annan valuta.
Det enda fallet man kan äga denna fond utan valuta risk är att man har USD som hemma valuta.
Längre ner:
Product Overview
Base Currency USD
Currency hedged No – this product is not protected against adverse currency movements
Men jag antar att svaret är att Wisdom Tree också har fel ?
Hade du någon annan som inte har valutarisk ? Du behöver som sagt välja en med hedge.