Valutarisk vid placering i exempelvis globala fonder, finns den?

Det är möjligt men mitt exempel är ändå relevant och uppstår helt i den riktiga världen. Vilket ändå är det jag har i plånboken :blush:

Det är inte relevant. Det är en annan effekt som inte påverkas av om du köper/säljer i en viss valuta.

Då kan vi ju bara stanna där om du inte kan medge den effekt jag har upplevt i verkliga livet och hänvisar till. Den beror på kursen USD/SEK men du vill inte medge det. Vilken effekt är det då som du hänvisar till som ger mig mer SEK vid oförändrad aktiekurs?

Att aktiens värde gick upp!

1. Du får lika många USD för aktien (kursen är oförändrad).
  2. Värdet på USD gick upp.

Tada aktiens värde gick upp!

Vad är det som är svårt att förstå?

Men det är ju det jag säger. Oförändrad kurs, USD går upp = jag får mer SEK. Vi är ju överens nu :blush:

För att aktiens värde gick upp.

Det har absolut noll relation till valutakursen.

1 gillning

Vi får nog säga så helt enkelt. En befinner sig i verkligheten med riktiga pengar och en i teorierna värld.

Du svarade överhuvudtaget inte på min fråga, som var “på vilket sätt ter sig denna exponering?”.
Dvs oavsett om det nu skall kallas valutarisk eller ej, vad är det för risk som jag som investerare tar? Jag hävdar att man inte får en exponering mot USD, hävdar du motsatsen?
Det är väl kanske det mer intressanta i diskussion, att förstå vad för risker man utsätter sig för som investerare?

Det går tillbaka till mitt tidigare inlägg.

För om du läser det som faktiskt står i faktabladet som du klippte ur…

The price of Physical Gold is generally quoted in US Dollars. To the extent that a security holder values their holdings in another currency, the value will be affected by changes in the exchange rate.

…så är allt den säger att utveckling kommer mätas annorlunda i “den andra valutan” om valutaändringar sker.
Det ska inte missförstås som att man är exponerad mot USD.

Om inte USD, hur ska man förstå den valuta risk som Wisdom Tree själva varnar för att man utsätts för ?

Själv tycker jag det är ganska tydligt att de menar precis exakt det vi talat om hela tiden. Man utsätts för påverkan av valutarörelser mellan sin hemvaluta (den man som investerare värderar sin investering i) och den valuta som fonden handlar i (den nämner USD, dess basvaluta är USD). Detta är helt förenligt med hur valuta risk defineras i allra flesta fall.

Tror du att Wisdom Tree själva ljuger om sin egen fond och att det inte finns någon valuta risk ?
(detta var ju argumentet innan: man kan inte utsättas för valutarisk om man investerar i “guld”)

Om du accepterar fakta från Wisdom Tree, vilken valuta risk tolkar du det som att de menar ?

Om du skulle korrelera fondens utveckling med USD priset på guld, tror du att man skulle kunna se något samband ?

Off topic. Men om chatten före min också gick till 2-300. Är vi uppe i ungefär 700 meddelande som är i stil med

Jag har rätt och du har fel :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Kanske dags och inse att vi ser olika på detta. Avslutar och gå vidare. För detta börjar bli löjligt :joy:

Men vad menar du när du säger att USD går upp? Jag ser två alternativ:

• Dollarn har ökat i värde. Med andra ord, dollarpriserna för varor och tjänster har minskat. Mjölken kostar färre dollar, äggen kostar färre dollar, aktier kostar färre dollar, förutsatt att de inte under samma tidsperiod ökat i värde. Om en akties pris i dollar är oförändrat efter uppgången så beror det på att den har ökat i realt värde. Att du får fler kronor vid försäljning beror på den här ökningen, inte på valutaeffekter.

Eller:

• Kronan har minskat i värde. Att du får fler kronor vid försäljning är inget att hurra över, för varje krona är värd mindre än de du köpte din investering för.

Självklart rör sig alla valutor och priser för individuella varor och tjänster upp och ner hela tiden, med olika effekter på varandra. Det här är en idealiserad bild av verkligheten som jag hoppas ska göra poängen tydligare.

1 gillning

Jag förstår det precis som det står, att fonden handlas i EUR och att utvecklingen kommer te sig annorlunda mot priset på guld satt i USD.
Värdet på guld har fortfarande ingen koppling till USD, så jag utsätter mig inte för någon risk kopplat till någon valuta.

1 gillning

Det har gjorts tidigare på forumet. Finns grafer om du söker.

Där visas just att en guldfond som handlar guld i Euro och en som handlar guld i USD har exakt samma utveckling i SEK.

Alltså det är ingen påverkan baserat på vilken valuta guldfonden köper sig guld i eller vilken valuta du köper fonden i.

Snälla kolla matten. Det är så sjukt tröttsamt med dessa tolkningar vad person/organisation X säger.

Det spelar ingen roll om ens Jesus själv säger nåt om matten visar motsatsen.

Currency Risk betyder valutarisk.

Du accepterar att man utsätts för valutarisk, men du motsätter dig att man utsätts för risk kopplat till någon valuta ?

Vi behöver nog din tolkning till hjälp för att förstå hur du tänker här.

Jag accepterar att fondens faktablad sätter en notis om att priset på guld kommer te sig annorlunda i olika valutor, och att ja, det sitter under en rubrik som de kallar valutarisk.

Jag är inte så intresserad av hårklyverier om vad gängse bruk av ordet valutarisk är om det inte framgått, utan jag är mer intresserad av vad för reella risker som jag som investerare utsätter mig för om jag investerar i en produkt.

Eftersom jag köper en fond genom vilken jag äger guld, kommer jag inte äga någon valuta, alltså kan jag inte ha någon risk som är kopplat till någon valuta.
Skulle alla världens valutor bli värdelösa skulle min investering fortfarande ha värde, det skulle dock möjligen vara svårt att mäta det.

1 gillning

Då sätter vi ordet åt sidan. Även om det faktiskt var själva ämnet som diskuteras :slight_smile:

Vi som inte förstår hur du tänker vill kanske veta vad dessa reella risker är som du tror Wisdom Tree varnar för ?

Eller anser du att Wisdom Tree varnar för icke-reella risker ?

Jag skulle gissa att det är risken att bli besviken när man sålt sin investering och får lära sig att X % i USD inte nödvändigvis betyder X % i SEK :man_shrugging:

2 gillningar

Jag tror att de har en skyldighet att upplysa kunden om att fondens utvecklingen kan komma te sig olika i olika valutor.

Är detta en reell risk eller icke-reell ?

Vad tycker du själv?

Det är ju det här hela diskussionen handlar om, att man inte får någon exponering mot USD, alltså ingen reell risk kopplat till valuta.